Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sparar du lösenord på datorn?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har vid det här laget en mapp med 46 lösenord sparade på min dator. Egentligen borde det inte vara så förnuftigt? Om någon lyckas hacka sig in på datorn så har de ju tillgång till en stor drös av mina lösenord. Men bekvämt är det, och det är ju trots allt en Mac jag har.

Så nu undrar jag vad ni anser om att slarva med säkerheten på det sättet. Det är väl egentligen inte en fråga om rätt och fel, utan om hur man personligen bedömer riskerna?

För egen del så ser jag inget problem i att den som har fysisk tillgång till datorn lätt kan hitta mina lösenord. Det är snarare om någon skulle få tillgång till den över nätet, vilket ju inte är så sannolikt. Nu funderar jag visserligen på att skriva ut samtliga lösenord och slänga mappen med dem. Det kanske är att vara paranoid?

Hur fungerar förresten programmet Nyckelhanterare? Den som hackar sig in på en dator kanske lika enkelt få tillgång till lösenord den vägen?

  • Medlem
  • 2006-01-27 20:29

De gånger jag har sparat lösenord i klartext har jag skrivit dem och sedan tagit skärmdumpar på det jag skrivit.

alltså: jag sparar inga lösenord på det sättet, men det beror på att jag kommer ihåg dem eller har dem i nyckelringen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-27 20:32

Om din dator är bärbar (och du brukar ha den med dig) är det väldigt dumt.

Jag tycker att du borde se till att din lösenordsfil är krypterad. Antingen genom att använda file vault eller genom att skapa en krypterad skivavbild. Sedan väljer du ett bra lösenord som du kommer ihåg som löser upp det som är krypterat.

Ursprungligen av pesc:

Om din dator är bärbar (och du brukar ha den med dig) är det väldigt dumt.

Jag tycker att du borde se till att din lösenordsfil är krypterad. Antingen genom att använda file vault eller genom att skapa en krypterad skivavbild. Sedan väljer du ett bra lösenord som du kommer ihåg som löser upp det som är krypterat.

Det där var en väldigt bra lösning. Än så länge har jag bara ett lösenord enbart i huvudet: Det för att logga in. Med en krypterad fil skulle det bli två, och det är ju inte allt för många för att hålla i minnet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-28 00:18
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Hur fungerar förresten programmet Nyckelhanterare? Den som hackar sig in på en dator kanske lika enkelt få tillgång till lösenord den vägen?

Nyckelhanterares nyckelringar är krypterade, de är således endast svårligen åtkomliga för någon som ej har lösenord. Det finns en ring som heter inloggning, som är tillgänglig när man är inloggad. Dvs. Lösenorden kan användas automatiskt, men för att kunna läsa dem måste man kunna lösenordet (samma som inloggningslösenordet), så din surfande gäst som du låtit logga in, kan få använda dina lösenord, utan att få reda på dem.

Sedan kan man skapa flera nyckelringar med egna lösenord. Det underlättar att skapa unika, säkra lösenord, om man inte behöver tänka på att göra dem lätta att komma ihåg.

Förutom att få mina lösenord ifyllda automatiskt i Safari, använder jag mest Nyckelhanterare till att lagra krypterade anteckningar. Användbart för konto- eller kreditkortsnummer mm.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-01-28 04:49

Jag har unika lösenord på ALLA inloggningar, jag spar inga lösenord och tappar aldrig bort dem. Hur? Jag har en "formel" som jag använder för att "räkna ut" ett lösenord för respektive inloggning. Allt som behövs om jag har glömt ett lösenord (lösenord har ungefär upplägget "t3xm982") är lite enkel huvudräkning för att jag ska kunna räkna ut det igen.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-01-28 09:03
Ursprungligen av Jogin:

Jag har unika lösenord på ALLA inloggningar, jag spar inga lösenord och tappar aldrig bort dem. Hur? Jag har en "formel" som jag använder för att "räkna ut" ett lösenord för respektive inloggning. Allt som behövs om jag har glömt ett lösenord (lösenord har ungefär upplägget "t3xm982") är lite enkel huvudräkning för att jag ska kunna räkna ut det igen.

Smart! Om man inte är kass på huvudräkning eller all matte som jag

Jag använder ett fåtal varianter på ett och samma lösenord till allt, där jag fått välja själv. De jag inte fått välja behåller jag orginalpappert så att jag inte har de i datorn alls. Förhoppningsvis får ingen för sig att öppna rätt låda i vårt hem och inser att det är lösenord. Fast å andra sidan är det bara till mail och andra rätt ofarliga saker. Ofarliga eftersom jag knappast sysslar med några hemligheter via min mail

Jag saknar ett alternativ:

(•) Jag sparar mina lösenord på datorn på ett säkert sätt.

Jag sparar mina viktiga lösenord krypterade och med ett lösenord på 17 tecken som inte finns uppskrivet någonstans. "Vanliga" inloggningar typ som här på 99mac och andra saker låter jag Nyckelhanteraren ta hand om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-28 17:27
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Jag saknar ett alternativ:

(•) Jag sparar mina lösenord på datorn på ett säkert sätt.

Jag sparar mina viktiga lösenord krypterade och med ett lösenord på 17 tecken som inte finns uppskrivet någonstans. "Vanliga" inloggningar typ som här på 99mac och andra saker låter jag Nyckelhanteraren ta hand om.

Vad är skillnaden mellan ditt sätt, och att låta Nyckelhanterare kryptera?

Vänligen, Ylan

Jag skapar krypterade anteckningar i nyckelringen för lösenord som program inte själva hanterar. Fungerar bra. Klarar inte av att memorera andra än de allra viktigaste lösenorden, tyvärr.

Ylan.
Därför att "Ja, riskerna verkar inte så stora." antyder att man inte bryr sig om säkerheten.

Jag skulle ha förtydligat vad jag menade med frågan. Jag skrev "i dokument på datorn" för att klargöra att man då sparar det öppet, alltså inte i nyckelringen eller på annat krypterat sätt. Om man sparar det krypterat, så är närmsta svarsalternativet att man inte tummar på säkerheten.

Du har helt rätt Niklas att det borde ha varit et alternativ till.

Förresten - hur är det nu med OS X? jag har för mig att det åtminstone tidigare inte sparade mer än åtta tecken i lösenord, och att de som följer efter de åtta första alltså inte spelar någon roll.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-30 17:47

Såg att förstasidan länkade till MacDevCentre, något som väl skulle kunna vara av intresse för menigheten.

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Förresten - hur är det nu med OS X? jag har för mig att det åtminstone tidigare inte sparade mer än åtta tecken i lösenord, och att de som följer efter de åtta första alltså inte spelar någon roll.

Jag testade precis med två av mina lösenord på 10 tecken. Det fungerade inte att låsa upp en nyckelring om jag inte använde alla 10. Samma gäller för mitt säkra lösenord på 17 tecken.

Med andra ord fungerar det som det ska.

1
Bevaka tråden