Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple släpper QuickTime 6 i skarp version!

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Detta har dykt upp så länge jag kan minnas med varje ny uppdatering av QT. Det finns ingen ny uppdatering att hämta och då visas detta:

Känns detta igen eller är det bara hos mig?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: John Stalberg:
Detta har dykt upp så länge jag kan minnas med varje ny uppdatering av QT. Det finns ingen ny uppdatering att hämta och då visas detta:

Känns detta igen eller är det bara hos mig?

Ingen aning. Har aldrig sett något liknande..

Nu´ra?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: John Stalberg:
Nu´ra?

Är det senaste uppdateringen av "uppdateraren" eller avsaknad av denna uppdatering som det hela hänger på?

Jag får samma sak som du Johan (fast på svenska). Undrar vad det kommer sig av. Den här datorn har allt annat helt uppdaterat.

  • Avstängd
  • International user
  • 2002-07-16 08:32

Väljer man svensk OS9 download får man ju QT5, eller har de bara glöm att ändra? Är det svensk QT6 i OSX?
/mattias

Du som har Software Update problem? Har du tankat ned uppdateringen som kom den 12/7 ? Om inte gör det.

Angående QT6 så tankas inte den via SU utan får dras ned från Apples hemsida enligt länken överst i denna tråd.

Funkar skitbra, mycket snabbare och stabilare än femman.

Dock tycker jag det är patetiskt att jag måste köpa QuickTime för femtielfte gången.

När jag köper en dator från Apple, till deras extrema överpriser, borde väl en QuickTime licens komma med? Annars är jag mycket glad över QuickTime 6!

Svensk version finns som standalone OSX instalerare, playern visar sedan versionsnummer 6, FinalCut Pro fortsätter att starta snällt, däremot så visar infot om registering i SystemPreferences att jag fortfarande använder QT5 Pro, så det blir väl till att hosta upp de 30 dollar som dom vill ha - förståligt då det tillkommit en del royaltykostnader som apple inte kan styra över. Så till de av er som är lite småsura över att ännu en gång behöva betala - detta är inget som Apple kan styra över såvida dom själva inte ska stå för denna kostnad.

Olle

Citat:

quote: Du som har Software Update problem? Har du tankat ned uppdateringen som kom den 12/7 ? Om inte gör det.

Ja, jag har haft detta problem innan QT 6. Det har varit så här i kanske ett år nu, det vill säga oavsett version på QT eller OS X. Jag har uppdaterat allt som går och jag har installerat om maskinen helt från scratch en gång men detta problem dyker alltid upp igen. Jag kör med internationell engelsk(vilket inte bör ha någon betydelse) och har en G4, 466 MHz och har OS 9 på egen partition.

Adrian, vad har du för dator?

Olle: Jag tycker fortfarande att de $30 borde ingå i priset man betalar för en dator.

Säg att jag köper en Dual 1Ghz G4 för över 40.000kr, och jag kan inte ens spela filmer i fullskärmsläge utan att betala $30 till. Jag förstår dig, men lite dumt är det.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: John Stalberg:

Citat:

quote: Du som har Software Update problem? Har du tankat ned uppdateringen som kom den 12/7 ? Om inte gör det.

Ja, jag har haft detta problem innan QT 6. Det har varit så här i kanske ett år nu, det vill säga oavsett version på QT eller OS X. Jag har uppdaterat allt som går och jag har installerat om maskinen helt från scratch en gång men detta problem dyker alltid upp igen. Jag kör med internationell engelsk(vilket inte bör ha någon betydelse) och har en G4, 466 MHz och har OS 9 på egen partition.

Adrian, vad har du för dator?

Jag har en iBook 500, men den är i Holland på semester just nu... :/ Men den dator jag testade detta på inatt var en iBook 600 (radeon) som hade 10.1.5 (svenska) och som hade laddat ner den allra senaste säkerhetsuppdateringen av uppdateringsprogrammet.

Finns det någon därute som kan reda ut begreppen kring divx, 3ivx etc ihop med QT 6?

Tillför QT 6 något som gör det möjligt att se divx video utan tredjepartstilläggen som cirkulerar? Buggen (?) som gör att QT player inte spelar upp mp3 ljud på divx-filmer verkar finnas kvar på min dator i alla fall. Jag är bekant med de mjukvaror som fixar mp3-problemet så jag behöcer inga sådana tips

Här en bra tutorial för DivX och Mac OS X, den uppdateras löpande och innehåller mycket matnyttig info:

Divx;-) on Mac OS X

Hmm, det går inte så bra att lägga in långa URL:er i UBB.

[ 16 Juli 2002, 17:04: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]

Ok, tack för infon Adrian. Även om vi inte har löst det hela så är iallafall bra att veta att det inte bara är hos mig det strular.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Robert F:
Har OS X 10.1.5. Bygga om skrivbordet i OS X? Hur gör man och varför bör man göra det? Hjälper det verkligen?

Kolla in denna tråd på MacPrat:
http://macprat.nu/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=3;action=display;num=1025950965;start=3

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:
Finns det någon därute som kan reda ut begreppen kring divx, 3ivx etc ihop med QT 6?

Tillför QT 6 något som gör det möjligt att se divx video utan tredjepartstilläggen som cirkulerar? Buggen (?) som gör att QT player inte spelar upp mp3 ljud på divx-filmer verkar finnas kvar på min dator i alla fall. Jag är bekant med de mjukvaror som fixar mp3-problemet så jag behöcer inga sådana tips

1. DivX och 3ivx är tredjeparts codecs.
2. Apple har inget stöd för dom. Dvs du måste ladda ner codecsen själv. Likt du gör med Windows Media Player på PC. Att dom inte finns med i Component download beror på följande:

- Både codecs är i beta stadium
- DivX har oklara licensvillkor. Där dom b.l.a använder teknik som spelar upp hackad MS ASF (DivX 3) + MPEG4 visual profile (med en annan fourCC än ISO MP4)(vars licens inte är klar) men ändå tar ut en egen licensavgift.

3. Det har aldrig funnits en bugg som gör att man inte kan spela upp MP3 ljudspår i .AVI filer. Däremot så hamnar det i osynk. P.g.a att Apple med dårars envishet följer AVI specifikationen. Där VBR MP3 inte ingår.
4. Iriterande, ja.
5. Eller kör Mplayer alt VLC (sätt bara på tusentals färger innan med VLC).

Dags för ytterligare ett kontroversiellt inlägg om DivX från min sida.
Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:
Finns det någon därute som kan reda ut begreppen kring divx, 3ivx etc ihop med QT 6?

Tillför QT 6 något som gör det möjligt att se divx video utan tredjepartstilläggen som cirkulerar? Buggen (?) som gör att QT player inte spelar upp mp3 ljud på divx-filmer verkar finnas kvar på min dator i alla fall. Jag är bekant med de mjukvaror som fixar mp3-problemet så jag behöcer inga sådana tips

Jag påstår härmed att det finns ett sätt att med QT6 och utan tilägg kolla på vissa typer av DivX kodade filmer.

Vilka filmer då ? Jo, de filmer som kodats med DivX 4.0 och uppåt och inte använder sk "Advanced Simple Profile" tillägg (finns i DivX >5.0). QT6 verkar inte stödja "Advanced Simple Profile". Ytterligare filmer som fungerar är de som kodats med ffmpeg, eller MacDivXCreator. Du måste då ha valt DivX 4/5 som kodare och inte b-frames.

Observera att det absolut inte går med de filmer som är kodade med DivX 3 som är en hackad version av MSMPEG4-v3?. För dessa behöver du fortfarande tilläggscodec.

Hur gör man då för att QT6 ska kunna spela upp de filmer som följer kraven. Jo, ladda först ner en avi fil kodad enligt kraven ovan. exempelvis denna: http://download.divx.com/showcase/RobotBastard_320x192.avi

Sedan tar du och laddar ner programmet mp4creator från mpeg4ip.net. Tyvärr finns ingen förkompilerad version för MacOSX, men om du laddar ner denna fil: http://homepage.mac.com/makira_28/AACEncoder.tgz så finns programmet mp4creator med i den. Resten av filerna kan du slänga i papperskorgen.

Nu är det dags att öppna upp terminalen. Enklast är om du sparat filmen och mp4creator på skrivbordet. Skriv följande i terminalen:
>./mp4creator -create=RobotBastard_320x192.avi test.mp4

Förhoppningsvis kommer detta gå utan problem. Du har nu en mp4fil som heter test.mp4. Nu tar du och skriver:
>./mp4creator -list test.mp4

Detta listar alla spår i filen, kommer se ut enligt nedan:

Track Type Info
1 video MPEG-4 Simple @ L3, 1048.978 secs, 70 kbps, 320x192 @ 11.99 fps
2 audio MPEG-2 (MP3), 1049.025 secs, 40 kbps, 22050 Hz
3 od Object Descriptors
4 scene BIFS

Kolla noga. Filen har ett ljudspår av typen MPEG-2. Detta är inte enligt standard. Ta därför bort detta spår med följande kommando:
>./mp4creator -delete=2 test.mp4

Prova nu att spela upp filen i QT6. Det du nu spelar upp är DivX kodad video !

Ett litet problem är ljudet. Det finns sätt att extrahera detta och m.h.a. QT6 koda om mp3 till aac. Sedan är det bara att klippa och klistra in ljudspåret i filmen.

Det blev ett långt inlägg. Kanske vore bättre med en liten FAQ i ämnet. Vad säger du Christopher ? Du kanske är lika skeptisk som vanligt till DivX ;-). Prova göra enligt ovan och bli imponerad ;-).

/henrik

[ 22 Juli 2002, 01:01: Meddelandet ändrat av: Henrik Andersson ]

Nops, är inte anti mot DivX som sådan. Utan hur det sprids.

QT6 stöder alla audio/video profiler. In fact så är Apple och envivio dom som har det mest kompletta MPEG4 stödet.

DivX är konstigt. Dom använder sig av MPEG4 utan att ha klart med licenser med MPEG LA. Sen tar dom dessutom betalt för "sin" teknik med olika svindyra licenser om du skall använda det i komersiella syften.

Frågan är inte om dom kommer bli stämda, utan när.

Det är det här jag inte gillar. Att dom säger att en AVI fil med ett MPEG4 video spår och VBR Mp3 är MPEG4.
Det är ungefär som ta en MP3 i en MOV fil och sen kalla filen "minlåt.mov" för en MP3.

Visst, vi kan sätta upp en faq. Men än bättre vore att sätta ett GUI på cli kommandona

DIVX2MPEG4.app eller så

DivX2Mp4.app, jo varför inte ... Bra idé. Kanske dags att man lär sig lite Applescript och svänger ihop nåt enkelt gui ?

Ber om ursäkt för min kommentar om att du är DivX-anti. Du har helt rätt vad gäller deras otvivelaktiga affärsmodell för DivX. Skulle inte förvåna om pengarna går i deras egen ficka istället för till MPEG-LA.

Stöder QT6 alla audio/video profiler ? Gäller detta även "Advanced Simple Visual Profile" med funktioner som ex. B-frames, Quarter Pel Motion Compensation, Global Motion Compensation ? Har inte lyckats få detta att funka ...

/henrik

[ 22 Juli 2002, 20:41: Meddelandet ändrat av: Henrik Andersson ]

Advanced Simple Visual Profile finns med i ISMA Profile 1.

Fast jag måste ta tillbaka det att Apple stöder alla profiler. T.e.x så speech dimmat. Och jag hittar inte något i utvecklar dokumenten om detta..

Apples MPEG4 encoder är toppklass. Men det saknas en del saker. Inställningar och åter inställningar!

Vi får se i och med Sorenson MPEG4 som släpps innan årets slut kan ge oss mer "inställningar". Hoppas det. För dom följer standarden till punkt och pricka.

Och om DivX. Jag tror faktiskt (trots att jag kan låta tvärtom ibland) att DivX kan vara MPEG4s stora dragplåster. Let´s face it. Defacto standarden idag är just DivX. DivX använder sig av MPEG4 video.

Man kan även ha en DivX film i encodern som en .MP4 fil. Även om jag inte ännu har fått det att fungera någonstans direkt. Men det är en bra start!

Sen får vi väl se hur det går med stämningar och sånt

Skapades ursprungligen av: Christopher:
Advanced Simple Visual Profile finns med i ISMA Profile 1.

Fast jag måste ta tillbaka det att Apple stöder alla profiler. T.e.x så speech dimmat. Och jag hittar inte något i utvecklar dokumenten om detta..

OK, då vet jag det. Försökte hitta något mer info om det på Apple´s sidor, och i QT6 FAQ pdf:n, men ingen lycka där ... Inget hos google heller.
Man kan även ha en DivX film i encodern som en .MP4 fil. Även om jag inte ännu har fått det att fungera någonstans direkt. Men det är en bra start!

Jag kanske är lite trög, men visst menar du DivX kodad MPEG-4 video i en mp4-container ? Ungefär som jag beskrev i mitt långa inlägg ovan. Det gällde iofs konvertering av DivX avi till mp4, men slutresultatet blev ju iaf en mp4 med DivX kodad videoström.
Sen får vi väl se hur det går med stämningar och sånt

Yeah, see you in court DivX;-)

/henrik

[ 22 Juli 2002, 22:14: Meddelandet ändrat av: Henrik Andersson ]

Nope. I DivX 5.x encoder så kan du ha .MP4 som output. Och den ska följa standarden.. Men men..

[ 22 Juli 2002, 22:25: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

Kan maila dig Dev docsen om du vill (1.4 mb)
*oj vad svengelska här*

Aaah, jo i Windows går det ju. Sorry att jag e lite trög just nu.

Provade just att göra det du beskrev med en divx avi. Konverteringen gick bra, men då jag skulle spela upp den i qt6win så fick jag ingen bild. Tidsskalan stämmer med originalet, men som sagt ingen bild.

Litar mer på mpeg4ip för konvertering av avi->mp4. Laddade ner senaste cvs till win härifrån: http://peque.metropoliglobal.com/dext/

Jo, jag vet inget gui, men det går ju ...

/henrik

Tror att jag har hittat något i "devdocsen" som kan förklare lite mer om "Advanced Simple Profile"

ISMA Profile 0
* MPEG-4 Video Simple Profile
* 176 x 144 at 15 fps and 64 kbps

ISMA Profile 1
* Simple or Advanced Simple Profile
* 352 x 288 at 30 fps and 1.5 Mbps

A Profile 1 player has a larger required feature set that includes everything in Profile 0 as well as features such as multichannel sound and higher bitrate video.

If an MP4 movie uses even one feature of the Profile 1 set (that is not also part of the Profile 0 set), it is a Profile 1 movie, because it requires a Profile 1 player for reliable playback.

If an MP4 player is missing even one feature required for Profile 1, it is a Profile 0 player, even though it may be able to play many Profile 1 movies.

QuickTime 6 is a Profile 0 player

. It can play any Profile 0 movie. QuickTime 6 also has some features of a Profile 1 player, such as the ability to handle higher bitrate video, but it does not have the full Profile 1 feature set and cannot play all Profile 1 movies.

QuickTime can create and play Profile 0 movies that use video at higher bitrates than 64 kbit/second.

Advanced Simple Profile tillhör ISMA Profile 1. QT6 är en ISMA Profile 0 spelare med visst stöd för funktioner i ISMA Profile 1, såsom högre bitrate mm. Dock så stöder inte QT6 alla ISMA Profile 1 funktioner. Antar att de funktioner som QT6 inte stöder är bl.a. b-frames, qpel mm

Längre in i docsen hittade jag:
The current release of QuickTime 6 includes only the MPEG-4 simple video compressor. Higher quality and lower bitrates can be expected from the advanced video compressor.

Undrar när den kommer ?

/henrik

Bevaka tråden