Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Editor-omröstning

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-01-17 00:04

Hej alla!
Tack för alla förslag på editorer. Nu vill vi veta varför de är så bra/dåliga. Visst är olika editorer bra på olika saker. Argumentera på!

(Hoppas att ingen känner sig glömt)

  • Medlem
  • 2006-01-17 00:20

Emacs 100% (första rösten).
Alla älskar denna editor

Men varför är den så bra?
* Finns stöd för vartenda språk i världen.
* Väldigt många bra och effektiva kortkommandon som snabbar upp kodandet.
* Mycket anpassningsbar (kortkommandon, tangenter, syntaxfärgning).
* En inbyggd psykolog när man känner sig hängig (och tetris).
* Emacs finns till varje system och de inställningar jag har är 95% kompatibla mellan min mac, skolans solarisburkar, resten av *nix och förmodligen också win.
* Kraftfulla major- och minormodes t ex gömma funktionskroppar, validera css/xml/ osv,osv...
* Köra terminalen direkt i en halvan av fönsteret vilket gör att du aldrig behöver lämna programmet (men vem skulle vilja det? ).
* Någon punkt jag glömt.

Kanske är den inte bäst för stora projekt och öppningstiden kan vara onödigt lång om man bara ska skriva två rader (då finns Pico) men på det hela den enda editor jag använder just nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-17 00:39

vi

Haha!! 50% nu laax, kompis

Emacs ja... Kolla gärna http://www.lysator.liu.se/~ingemar/visor.html#cyber (scrolla ner en bit eller sök på "Emacs" - och inse att texten är skriven för över 10 år sedan).

CodeWarriors editor är mitt val. Macig, sitter i ett IDE som är mycket bättre än Xcode (snabbare, stabilare, lättare att hitta i med mera), finns även för Windows och MacOS9.

Och så finns BBedit. Också Macig och bra, och har bra sökfunktioner.

  • Medlem
  • 2006-01-17 11:09
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Emacs ja... Kolla gärna http://www.lysator.liu.se/~ingemar/visor.html#cyber (scrolla ner en bit eller sök på "Emacs" - och inse att texten är skriven för över 10 år sedan).

CodeWarriors editor är mitt val. Macig, sitter i ett IDE som är mycket bättre än Xcode (snabbare, stabilare, lättare att hitta i med mera), finns även för Windows och MacOS9.

Och så finns BBedit. Också Macig och bra, och har bra sökfunktioner.

Kul om Emacs
Måste tillägga att den är gratis -vilket inte CodeWarrior och BBedit är, eller? Att kunna använda samma editor oavsett OS är i alla fall väldigt bra.

Hur fungerar sökkfunktionen i BBedit?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-17 10:14

solklart emacs. men tyvärr känns det gamla skämtet om att emacs är ett hyggligt operativsystem som bara saknar en vettig texteditor lite sant ibland.

Jag tycker fortfarande att Alphatk är rätt stiligt, men det kanske mest är nostalgi, för jag har inte använt det sedan jag la ner OS 9, vilket är rätt länge sen (2000). Har jobbat en del med Bbedit, som väl är bra, men det är liksom inte helgjutet, Ska pröva Smultron någon dag.
Sen måste väl TextWrangler vara med på listan ovan? Har dock aldrig prövat denna.

Annars knappar jag mest in tecken i Jedit. Fördel att det kan tas med överallt där Java finns installerat.

Jag verkligen avskyr emacs. Men Pico använder jag ibland på min server. Mest smågrejs förstås.

Senast redigerat 2006-01-27 06:34

Är helsåld på TextMate, kodning har aldrig varit så kul och så effektivt som när jag bytte till den. Klart macigaste editorn just nu. Vim är annars en gammal favorit, inlärningströskeln är HÖG eftersom man jobbar modalt och inte har så mycket till gränssnitt, men tar man sig förbi det är man ruskigt effektiv. Men sedan TextMate fick så bra integrering med kommandoradsgränssnittet har jag allt färre anledningar att ta till gamla vim, numera använder jag den faktiskt bara för att redigera configfiler på servrar jag ssh:at in till.

För webbjobb använder jag skEdit.
Terminalen - vi som jag inte gillar speciellt mycket men den finns överallt.
Använder hellre då Pico.

Emacs får jag väl lära mig någon gång...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-27 13:42

Problemet med många editorer är ju att det inte finns något bra stöd för icke-mainstream-programmeringsspråk. Jag tänker på OCaml, StandardML, Prolog, Erlang för att nämna några.

Finns det stöd för dessa språk i t.ex. BBEdit som alla talar så varmt om? I nuläget kör jag Emacs, eftersom det är så lätt att hitta major-modes (plugins typ) till alla möjliga språk och utvecklingsmiljöer.

I labbarna vi kör nu på skolan är jag glad att kunna erbjuda alternativ till Emacs. Nackdelen med Emacs är att den har tangentbordskommandon som är helt skiljda från resten av världen. Överallt annars gäller Mac-standard för kopiera, klistra in, öppna, spara mer mera, med skillnaden att man flyttar ett finger mellan kommando och ctrl när man går mellan OS. Inget problem. Men Emacs lever i sin egen värld. I praktiken känner jag att man antingen använder Emacs eller också allting annat.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-27 20:00
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Överallt annars gäller Mac-standard för kopiera, klistra in, öppna, spara mer mera, med skillnaden att man flyttar ett finger mellan kommando och ctrl när man går mellan OS. Inget problem. Men Emacs lever i sin egen värld. I praktiken känner jag att man antingen använder Emacs eller också allting annat.

Jag använder Aquamacs Emacs som har kommit ganska långt med att lägga till Macighet till Emacs. Man kan t.ex. använda de vanliga Mac-kommandona som kringla-S, C, V etc.
Det går ju att konfigurera alla kortkommandon precis som man vill. Fast det vill man ju såklart inte behöva göra, så man är ju glad att det finns de (t.ex. aquamacs.org) som fixar sånt.

Dessutom har ju Emacs andra kvaliteer: M-X tetris t.ex. Nä, men seriöst, jag skulle gärna använda en annan editor om den var kompatibel med alla språk jag använder.

  • Medlem
  • 2006-01-30 10:30
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

I labbarna vi kör nu på skolan är jag glad att kunna erbjuda alternativ till Emacs. Nackdelen med Emacs är att den har tangentbordskommandon som är helt skiljda från resten av världen. Överallt annars gäller Mac-standard för kopiera, klistra in, öppna, spara mer mera, med skillnaden att man flyttar ett finger mellan kommando och ctrl när man går mellan OS. Inget problem. Men Emacs lever i sin egen värld. I praktiken känner jag att man antingen använder Emacs eller också allting annat.

De lever inte helt isolerade. I många macprogragm fungerar ctrl-a/e/f/b/p/n/k/y/... Till exempel i Textredigeraren, minneslappar, Adium, Xcode och i Terminalen såklart. Tror att de ursprungligen kommer därifrån.

Man kan ju alltid mappa om kommandona i Emacs också. Men visst, det är en vanesak. Känns det bra så är det bra. Själv har jag börjat bli nyfiken på att prova Eclipse.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-30 14:22
Ursprungligen av laax:

De lever inte helt isolerade. I många macprogragm fungerar ctrl-a/e/f/b/p/n/k/y/... Till exempel i Textredigeraren, minneslappar, Adium, Xcode och i Terminalen såklart. Tror att de ursprungligen kommer därifrån.

Ja, just ja. Det är ju skitkoolt. Dessa kortkommandon funkar i alla Cocoa-textfält. T.ex. det fält jag nu skriver i. Mycket bra!

TextWrangler...

Textredigeraren, men jag är öppen för alternativ nu när jag ska börja skriva Ruby.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2006-01-30 18:32

Vim. Snabbt och smidigt när man väl blivit kompis med det. Kanske finns andra editorer som gör saker och ting bättre, men vim (eller vi) finns ju på mer eller mindre varenda UNIX-installation så det är inte helt fel att vara van vid det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-30 19:12
Ursprungligen av nillon:

Vim. Snabbt och smidigt när man väl blivit kompis med det. Kanske finns andra editorer som gör saker och ting bättre, men vim (eller vi) finns ju på mer eller mindre varenda UNIX-installation så det är inte helt fel att vara van vid det.

Den STORA fördelen mot emacs för mig är att VIM startar på NOLLTID, emacs är ofta lite tungt att starta. Praktiskt då jag ofta är inne och konfigurerar och gör småändringar över ssh.

För HTML och ASP är Smultron mitt val. Om Peter Borg läser detta, tack killen, för en otroligt smidig editor.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-02-01 16:20

Ni som föredrar Smutron, TextMate m fl framför BBEdit, är det faktum att BBEdit kostar en del i fullversion en bidragande ersak, eller är dessa andra editorer helt enkelt bättre rakt över?

Ursprungligen av memark:

Ni som föredrar Smutron, TextMate m fl framför BBEdit, är det faktum att BBEdit kostar en del i fullversion en bidragande ersak, eller är dessa andra editorer helt enkelt bättre rakt över?

Eftersom jag är helt nöjd med Smultron för det jag behöver använda den till så har jag ärligt talat inte hårdtestat BBEdit, jag körde den lite för något år sedan och den verkar bra. Men jag vet inget som just nu skulle få mig att byta. Jag har även Dreamweaver 8 och den kod-editorn har blivit rejält bra den också och har lite mer funktioner än smultron.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-02-02 01:47

Själv är jag förtjust i BBEdits - (finns också i textwranglar), förmåga att öppna filer via sftp - väldigt smidigt när man ska redigera filer på fjärrsystem. För mig är det BBEdit som gäller för de flesta språk förutom för java där är jag lite för förtjust i Eclips IDE. Blir också en del vim när man ssh:ar. Använde tidigare Emacs ganska mycket när jag använde Linux (köpte en PC innan Apple fick tummen ur och gick över till X) men Emacs har ersätts med BBEdit sen jag kom tillbaka till Mac.

1
Bevaka tråden