Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fel på DVD-enheten - vad göra?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-01-26 23:25

Jag har en iBook G4 som är ganska precis två år gammal. Den har fungerat felfritt framtill några dagar sedan då DVD-enheten började krångla. Det som händer då jag stoppar i en DVD-film är att, precis som det ska, filmen startar men då jag i menyn ändrar till ex. svensk textning och alltså därigenom byter spår på skivan så hänger den sig. Ibland klarar den sig dock förbi detta men då hänger den sig istället under själva filmen då den byter spår / kapitel. Jag har testat att köra den där "hardware test"-skivan men den hittade inget fel (den verkar ju iofs inte ens testa dvd-enheten)
Är det någon som har nåt tips på vad jag kan göra? Är det kanske något jag själva kan fixa eller måste jag lämna in datorn? Om jag måste det, var lämnar jag in den och brukar dessa fel vara dyra att fixa?
Tack på förhand!

Om du inte redan har gjort det så skulle jag rekomendera att du tar bort systempartitionen och installerar om osx innan du lämnar in den, om du har tur är det ett mjukvarufel.

Om det är hårdvaruel så boorde du ju kunna beställa en ny cd-läsare och byta ut den själv men hjälp av nån servicemanual. Det borde inte vara allt för svårt.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-27 19:49

Grejen är den att jag installerade om OS X för några dagar sedan och problemet uppstod faktkiskt efter det. Fast det kanske är mer av en slump. Är det någon annan som råkat ut för samma problem?
Är det dyrt och krångligt att byta cd/dvd-enheten? Om jag måste göra det, kan jag då köpa en dvd-brännare eller funkar inte dom till iBook?

1
Bevaka tråden