Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur skall en combo-enhet låta?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Som Mac-novis har jag en något pinsam nybörjarfråga. Hur mycket skall egentligen combo-enheten på en iBook låta när man sätter i en skiva? När mekanismen griper tag utsänder min ett förvånansvärt högt ljud som låter som om man skrapar med kartongbitar. Har de glömt plocka bort embalaget när de monterade den?

mvh,

Joakim

  • Oregistrerad
  • 2006-01-26 22:11

Min combo-enhet låter också massor när man sätter i en skiva och även en hel del när skivan snurrar i den, så jag tror det är helt normalt

Hampus

Jodå, den låter en del. Men låter det oroväckande mycket så försök få någon att lyssna och höra om det låter konstigt.

Annars är en vanlig reaktion att man första gången tror att datorn tuggar sönder skivan.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-01-29 12:13

TSUT, TSuuuut, Tsuuuut, TSUTT! (Skivan sugs in)

ZuuuuuuuuuuuuUuuuuuuuuu (Skivan spinner upp)

Låter min

Säger

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2006-01-30 15:19

det låter som en gammal floppy disk läsare.. tror apple gjort det med vilje som en design grej.. lite coolt ibland men rätt irriterande med

Det brukar vara så på många mindre DVD/CD läsare. Det skapas väl en slags luftström där inne som är starkare än i en större 5.25" läsare eftersom det är mindre utrymme i den lilla, därmed låter det mer.
Likadant med fläktar, en liten låter mer än en stor om de båda ska blåsa lika mycket luft.
Samt att motorerna är mindre också förståss.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-01-30 21:47

Den låter mycket, så är det bara, blev själv lite orolig första gången jag använde cd-läsaren, frågade också om det i en tråd, de sa att det bara var normalt så blev man lugn igen

1
Bevaka tråden