Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rönnbäcks morgonpyssel - kaffesanering av PowerBook 17-tum

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Morgonstund har guld i mund sägs det, och det stämmer i hög grad för mig, jag är en riktig morgonmänniska och brukar ofta gå upp tidigt och jobba några timmar

Så även i morse, med en kopp nybryggt kaffe americana satte jag mig i soffan med powerbooken i knät.

Efter en stunds arbete och några klunkar kaffe skulle jag på något sätt flytta koppen från vänster till höger hand, och eftersom jag är högerhänt så var väl inte precisionen i vänster på topp och nederdelen på koppen stötte i kanten på powerbooken, med påföljd att ungefär en halv deciliter rann rakt ner i tangentbordet.

En halv deciliter låter kanske inte så mycket, men det är jäkligt mycket mer än en PowerBook trivs med, så snabbt som tusan sprätte jag upp och började försöka stänga ner burken, vilket inte gick, skärmen hade fryst.

Jaja, inte helt oväntat så ut med sladd och batteri bara.

Med hushållspappeer torkade jag bort det värsta och sen vände jag lite på burken så att lite överflöd kunde rinna ut vid ena hörnet. Efter att den gick att förflytta utan att droppa ner hela lägenheten med kaffe tog jag den till köksbordet för vidare bearbetning.

Vid köksbordet tog jag fram pc:n och sökte på google tills jag hittade en illustrerad beskrivning av hur man byter hårddisk i en PB 17, passar utmärkt även för kaffesanering och därefter var jag redo att skrida till verket.

Fram med finmekanikmejslar av alla de slag och lite burkar till skruvar etc. Ingenting var egentligen jättesvårt, bara lite pilligt samt att man fick sitta med hushållspapper och tops och torka av prylar vartefter.

Tangentbordet är den pilligaste delen, och min goda smak förbjuder mig att i detalj beskriva hur motbjudande saker som samlas under och i ett tangentbord efter några tusen timmars användning.

Anyway, efter att allt var isärplockat, väl rengjort och torkat var det dags att börja sätta ihop fanskapet igen, och se om det gick att rädda, eller om man skulle bli tvungen att köpa ny.

Med hjärtat i halsgropen var det dags för första uppstartsförsöket: Hårdisken spinner till och sedan - nada. Svart såsom den norrländska midvinternatten.

Isär med den igen, kolla alla anslutningar etc, ihop, och dags för andra uppstartsförsöket:

Boiiiinngg! Det välbekanta uppstartsljudet, inloggningsrutan och efter en stund skrivbordet precis som det var innan.

Testar skriv text, att alla tangenter funkar - inga problem och startar Entourage, där jag hade hållit på att skriva ett brev - inga problem, Entourages säger att det har återskapat meddelandet och lagt det i utkast - och mycket riktigt - där var det, med bilagor och allt.

Även om upplevelsen fick ett lyckligt slut kan jag inte rekommendera den, lite för mycket spänning vid sexsnåret på morgonen för min smak i alla fall.

Och nu ska det bli jäkligt gott att få dricka klart den där koppen med kaffe...

Starkt jobbat! Skulle nog brutit ihop efter det första försöket.

Klokt nog använder jag inte socker i kaffet - det hade gjort det hela mycket, mycket värre.

Dessutom får man dåliga tänder av det

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-26 10:01

Gjorde detsamma för några år sen på en PowerBook. Men det var vanligt vatten - inte kaffe. Lärde mig att ALDRIG ha vätskor närmare ett tangentbord än en meter.

Har hört att somliga faktiskt klär in tangentborden med GladPack. Slipper vätskor, damm, hår och annat gegg under tangenterna. Kan de va nåt?

Blir nog jobbigt att arbeta med datorn i sådana fall, men ett externt tangentbord när du är hemma kanske? Det är ju oftast hemma man dricker något i samband med datoranvändning.

Puh, det där måste varit när ögat. Skönt att det inte blev värre!

Här är ett alternativ till Gladpack om man har ett vanligt tangentbord: Protouch. Och samma, fast för powerbook.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-01-26 13:48
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Puh, det där måste varit när ögat. Skönt att det inte blev värre!

Här är ett alternativ till Gladpack om man har ett vanligt tangentbord: Protouch. Och samma, fast för powerbook.

Det ser ut att vara en praktisk lösning för den som är både kaffeberoende och fummelhänt.
Men funkar den med svenskt tangenbord?

Först: grattis i oturen!

Finns det en förklaring till att det är "öppet in" i ett tangentbordet (förutom fläkten, men det gäller ju bara bärbart)?

Ursprungligen av filuren:

Det ser ut att vara en praktisk lösning för den som är både kaffeberoende och fummelhänt.
Men funkar den med svenskt tangenbord?

Titta vad jag hittade i testlabbet: TEST: iSkin ProTouch PB

  • Medlem
  • 2006-01-26 10:38

Jag sitter i skrivande stund med en stadig kaffe americano på vänster sida om en Powerbook 17". Andra koppen, steg upp vid sjurycket.

Skrämmande.

Faktum är att nästan all elektronik är skyddslackad och tål fukt rätt bra. Problemet är vätskor som innehåller socker eller andra partiklar.

Det där med att inte ha vätskor när tangentbordet är inte ett alternativ för mig. Jag anser att man måste kunna leva ett normalt liv, trots att man jobbar med datorer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-26 11:08

Där hade du tur Richard!

Även om krestkorten är lackade så sticker det ju upp en och annan komponent som kan vara oisolerad och då är det risk för kortis.

Problemet med bärbara är att man inte helt enkelt kan nödstoppa dom, en stationär är det ju bara att rycka elkabeln på. Och när man ska rycka batteriet så vevar man ju runt den och vätskan flyter runt lite extra.

Så länge det inte blir kortis så är det ju bara att rengöra, ljumet vatten och handdiskmedel går utmärkt om man har sockerhaltiga drycker. Det jobbiga är att det behöver torka i två dygn för att man ska vara säker på att slippa kortslutningar.

Janne

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-26 13:53
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag anser att man måste kunna leva ett normalt liv, trots att man jobbar med datorer.

Richard,

Sen jag började jobba med datorer har jag inte kunnat leva ett normalt liv...:(

- Torkel

  • Medlem
  • 2006-01-26 11:25

Ojojoj - Gratulerar till den lyckade räddningsinsatsen!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-01-26 12:19
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Och nu ska det bli jäkligt gott att få dricka klart den där koppen med kaffe...

Kallt kaffe som är så äckligt!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-26 12:36

Tjejen spillde ett helt glas Coca-Cola på min 12" PB för nån månad sen.
Den fick oxo tas isär och rengöras ordentligt. Hon grät hela tiden, så jag hade dubbla bekymer, att få henne att sluta lipa + rengöra datorn. För varje uppstart som inte lyckades så grät hon ännu mera

Så till slut fick jag ge henne uppgiften att ta isär hela tagentbordet, knapp för knapp, och tvätta av ordentligt.

Datorn har fungerat bra sedan dess, dock har jag sockerkristaller kvar på vissa ställen där jag inte kunde komma åt att tvätta av, framförallt musknappen och gångjärnen. Men annars så funkar den som den ska. Datorn var förövrigt knappt 4månader gammal oxo och kostade mig 20k, så det var inte utan svettdroppar man gjorde ingreppet.

Vad jag reflekterade över mest var egenligen hur mkt lättare det var ta isär den än tjejens ibook G3 dual USB. Den var ett helvete att ta isär! Powerbooken behövde man knappt vända på, allt kunde göras "uppifrån" i princip.

mvh
b0bben, nu med alltid säkert avstånd mellan datorn och glas/koppar.

Senast redigerat 2006-01-26 12:48
  • Oregistrerad
  • 2006-01-26 13:23

Påminner mig om ett samtal med en gammal chef som hade för vana att antingen slarva bort eller av misstag fullständigt massakrera hårdvara. Han ringer från Stockholmskontoret:
- Min laptop fungerar inte längre!
- Nähä! Vad har du gjort nu, då?
- Ingen aning, men jag spillde en hel kopp kaffe på den...och det har inte runnit ut ur datorn. Tror du att det har spelat någon roll?
- Hade du något viktigt på den?
- Egentligen inte...den var ju helt ny, så jag har inte hunnit lägga någonting i den.
- Förutom den där koppen kaffe, då?

  • Medlem
  • 2006-01-27 00:30

Huga - jag gjorde en liknande manöver för ett drygt år sedan, och välte en kopp kaffe över min 17"-are. Fast min dator stannade aldrig, så jag hade väl svintur får jag anta.
Den mesta kaffet rann ner i vänster högtalargaller och ut genom kontakterna och på baksidan. Så jag ställde den på lutning så att det skulle rinna ut och torkade av den så gott det gick utan att öppna den.
Sen luktade den gott i flera dagar när fläkten gick igång...

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2006-01-27 11:18

Jag har i förebyggande syfte byggt ett ställ åt min PowerBook som lyfter upp datorn 15cm över skrivbords-nivå - skyddar både mot nackspärr och kaffespill...

Utsätter ju fortfarande det externa tangentbordet för fara, men jag använder ett Apple Extended II (ADB) som jag har några reservex i garderoben.

1
Bevaka tråden