Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gutless Google

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-01-25 21:54

Google har lanserat sin nya sajt i Kina och gått med på de kinesiska myndiheternas krav att censurera de sökningar som görs av användare i Kina (se här). Detta betyder att söker man på "Dalai Lama" eller "Falun Gong" får man inga resultat andra än länkar till kontrollerade sajter, "olagliga" bloggar går inte att hitta och ingen annan olämplig information om de lokala myndigheterna. Pengar är jo det enda som förklarar det här, men att Google (och före dom MSN och Yahoo) går med på detta är så oerhört oetiskt att jag kommer i fortsättningen undvika Google så gott det går. Jag kan bara hoppas att andra gör likadant, men det tror jag är tveksamt.

Home of the brave, land of the free ... yeah right.

/H

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-26 06:35

Blah... Håller med dig. Vilket skit :/

  • Medlem
  • 2006-01-26 07:08

Det är inte första gången Google spärrar sidor efter påtryckningar från diverse inflytelserika håll...

Vad jag har hört så ska man få olika sökresultat beroende på om man söker från USA eller Sverige, vet inte om det stämmer dock.

Ursprungligen av irrelogical:

Vad jag har hört så ska man få olika sökresultat beroende på om man söker från USA eller Sverige, vet inte om det stämmer dock.

Det du absolut får är olika sökresultat om du söker via google.se eller google.com. Även då du inte ställer in språk på google.se så får du ändå med flera svenska resultat som du inte skulle få med exakt samma söksträng på google.com.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-01-26 09:22

Å andra sidan vägrade Google att lämna ut loggfiler till amerikanska myndigheter. Men det är klart, det finns väl inga pengar i det.:rolleyes:

Och då kan man ju tipsa om ett enkelt sätt att byta sökmotor i Safari. Programmet Safari Enhancer
http://www.celestialfrontiers.com/safari_enhancer.php

De valde att den vägen för att annars skulle google spärras helt i Kina.
Så det blev väl ett väl mellan pest eller kolera.

Om valet stod mellan att vara helt utestängda från den kinesiska marknaden eller att acceptera den kinesiska regimens censurkrav, så förstår jag mycket väl att Google valde det de gjorde. Vore kul att veta vad ni som tänker undvika Google tänker använda för sökmotor.

Då kan man hoppas för kinesernas skull att de kan gå runt spärrarna genom att använda anonyma proxyservrar i andra länder. Men myndigheterna kanske har spärrat tillgången till sådana också?

Jag håller med Hagelin. Alternativet att stänga ute kineserna helt är inte heller så lockande.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-26 14:06

Jag förstår inte riktigt hur ni tänker här. Det är väl bättre att kineserna har tillgång till ett begränsat google än inte alls? Google möjliggör spridandet av information något otroligt, och ju mer kineserna vet, desto fortare kommer dom (förhoppningsvis) störta sin regering. Och som vi alla vet, hur säkra system dom än bygger, så kommer alltid nån att knäcka dom

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-26 14:44

Vad jag kommer ihåg gjorde yahoo samma sak i Kina för ett tag sedan.

Ursprungligen av Halldor:

[...] censurera de sökningar som görs av användare i Kina (se här). [...]

He he - just BBC är blockerade i Kina av någon anledning. Åtminstone av den ISP som jag sitter uppkopplad med här i Beijing. CNN m.fl går dock bra (efter att ha varit stoppade på motsvarande sätt för några år sedan). Att söka efter Dongzhou (http://www.zonaeuropa.com/20060112_1.htm, http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2005/12/20/AR2005122001810_2.htm) m.m. går dock utmärkt, liksom Falun gong (varför i hela friden man skulle vilja det). Att sedan koppla upp sig mot falundafa.org är däremot svårt medan googles cache-version lunkar bättre.

Det stinker lika mycket oavsett vilket företag som gör en diktaturs jobb...
Yahoo Gives Up Reporter's E-Mail
Critics Squeeze Cisco Over China
Microsoft Censors Chinese Blogs

yahoo, msn etc gör väl exakt samma sak...?
Och de är trots allt alla aktieföretag med målet att tjäna pengar, om det betyder att de måste böja sig för ett censurerande styre, ja, det får det väl bli så tills aktieägarna säger nej. Kapitalismen i ett nötskal ;).

Men visst, det är tråkigt att inte kunna söka på vad man vill, om man är bosatt där

1
Bevaka tråden