Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SvenskRadio - widget för SRs alla kanaler

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-01-26 14:41

SvenskRadio
v 0.1

Det här är ett äkta fulhack - en modifierad version av widgeten m@radio. Jag har bara modifierat originalfilerna efter mitt eget behov. Fram tills nu har det saknats en (snygg) svensk widget som samlar samtliga Sveriges Radio-strömmar (se Snowdog.se för en som inte är så snygg men mycket tidigare än denna). Det är ytterst obekvämt att ha tre olika. Dessutom tycker jag m@radio designen är snygg.

Spelar just nu P1, P2, P3 och Radio Sthlm. Men det är pissenkelt att lägga till strömmar. Så, med hopp om att någon tar över detta projekt och gör det mycket bättre än vad jag kan kastar jag ut det här. Det är väldigt enkelt att lägga till fler "kanaler", tex SRs lokala kanaler, eller andra radiokanaler som strömmar via Real eller Windows Media (men det bryr jag mig inte om eftersom jag ändå bara lyssnar på SR). De nuvarande kanalerna är alla real-strömmar, men det är väldigt lätt att lägga till WM-strömmar. Se filen srp1wm.html för exempel som funkar.

Ladda hem här:
http://www.tidholm.se/SvenskRadio.wdgt.zip

INSTALLATION
Dubbelklicka på Widgetfilen.

All credit ska gå till Raphaël Pascual, raphpascual@free.fr, som gjort originalet m@radio - http://raphpascual.free.fr/miniforum.php

Licensierad under GPL.

Senast redigerat 2006-01-27 10:19

Godkände precis den på manicker.se

Ja, den funkar bra, men hur tusan stänger man av radioströmmen utan att avaktivera widgeten??

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-01-26 15:35
Ursprungligen av Michael Nord:

Ja, den funkar bra, men hur tusan stänger man av radioströmmen utan att avaktivera widgeten??

Du har kommit längre än vad jag har. Hur får man radioströmmen?
(Jag hittar ingen textfil)

Sätta på: Klicka på den lilla röda knappen uppe till höger på radion så den vänds, välj kanal och tryck play

stänga av: Klicka på den lilla röda knappen uppe till höger på radion så den vänds.

Personligen saknar jag en stoppknapp så man kan vända tillbaka widgeten utan att behöva trycka på play så man kan ha den fina radion rättvänd när man drar igång dashboard. Men detta kanske går utan jag lyckats luska ut?

Den vänder ju sig var man än klickar, och har man valt en kanal går det inte att välja bort, dvs ställa tillbaka till "ingen kanal vald"-läge.

Ursprungligen av Michael Nord:

Den vänder ju sig var man än klickar, och har man valt en kanal går det inte att välja bort, dvs ställa tillbaka till "ingen kanal vald"-läge.

Det gör den ja. Och jag som tyckte den var omedgörlig att vända sig eftersom jag inte hittade ett "i" någonstans. Måste ha klickat för snabbt (skjutit från höften) i början eftersom den vägrade att vända sig förutom om jag klickade upp i högra hörnet

Ogillar, precis som du att man inte kan välja att stänga av strömmen utan att 1. avaktivera widgeten eller 2. Vända widgeten så man ser baksidan och sedan gå ur dashboard.

men som sagt v.0.1 så jag håller ögonen öppna för uppdatering med dessa kommentarer som redan kommit. Den är iaf den snyggaste SR-widgeten hitills så det tackar man för!

  • Oregistrerad
  • 2006-01-26 16:40

Jag håller med föregående talare. Men man kan trycka var som helst på framsidan för att få fram baksidan och kanalväljaren - inte bara på den röda knappen.

Man vill ju såklart ha den snygga framsidan uppe även när radioströmmen inte är påslagen.

Det vore också bra med information om strömmen är på eller av.
Som det funkar nu är strömmen på när man ser framsidan (förutom när man första gången installerat den).

Det är också korrekt att det inte går att välja "ingen" kanal.

Jag har inte tid eller energi att göra dessa ändringar, utan tycker den funkar okej som det är. Den gör det den ska helt enkelt. Det enda jag tycker är prioriterat är att kunna ha den snygga framsidan uppe även när widgeten är avstängd.

Men med tanke på hur lätt det är att göra den bättre, borde nån som kan koda lite bättre än jag kunna göra detta ganska lätt! Hoppas det sker.

/S

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-01-26 23:35
Ursprungligen av svantet:

Fram tills nu har det saknats en svensk widget som samlar samtliga Sveriges Radio-strömmar.

Lögn. Snowdog.se har haft en fungerande väldigt länge.

Ursprungligen av j0ppe:

Lögn. Snowdog.se har haft en fungerande väldigt länge.

För mig betyder lögn att man medvetet säger en osanning. Kan inte tänka mig att så är fallet här.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-27 10:18
Ursprungligen av Kristofer:

För mig betyder lögn att man medvetet säger en osanning. Kan inte tänka mig att så är fallet här.

Nej precis. Jag är ledsen att jag for med osanning. Men jag visste inte om den widgeten, sorry. Den har finesser som SvenskRadio saknar - man har lite bättre kontroll över strömmen tex. Men den är å andra sidan inte så snygg som SvenskRadio!

/S

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-01-27 09:00

Jag är lite förvirrad här...

Är det meningen att RealPlayer ska starta av widgeten och spela radion genom den?

I så fall håller radion tyst så fort jag stänger av RealPlayer

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2006-06-21 10:09

Funkar inte med Macbook:(

Jag får den heller inte att funka till min MBook...hör ett knaster och lite pling-plong när jag trycker på 'play'-knappen. Sedan vänder den på sig men ingen musik...tyvärr...nån MED MBook som får det att låta?

Men det går väl att tanka hem SR's egna webradio? Har iofs inte Win Media Player ty jag är en nubliven switcher och kan inte öppna .bin-filer (de är binära filer va? vet i alla fall inte hur jag öppnar dessa...kan nån snäll själ säga till mig vad jag inte gör/gör fel??)

Tack på förhand...

Ursprungligen av klasolsson:

Jag får den heller inte att funka till min MBook...

Installerat Real Player? Antar att det måste vara installerat då den använder Real-strömmarna.

Jag har nu RealP installerat, webradion via www.sr.se funkar men inte denna widget som diskussionen handlar om.

Tråkigt, den är ju bra mycke snyggare än webradion...

Är det någon som löst problemet?

Sitter här och får inte denna snygga widget att funka. Har akriverat realplayer, men ändå vill det sig inte

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-15 13:14

Har inte använt denna widget, men misstänker att den inte uppdaterats sedan SR ändrat web-adresser för sina strömmar?

Presenterar dig istället för ett alternativt program som fungerar: YlanDigitalTuner, gjort av en forummedlem på 99!

Tråd om programmet:
http://www.99.se/utveckling/215047-vill-n-gon-testa-min-public-service-radio.html

1
Bevaka tråden