Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple släpper QuickTime 6 i skarp version!

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple lanserar nu QuickTime 6 i skarp version, efter att ha gjort betaversioner tillgängliga tidigare år. QT 6 finns att ladda hem för Mac OS X/9.x och Windows.

Viktiga nyheter är bl a:

# MPEG-4 File Format - QuickTime 6 supports .mp4 files, a growing format used for Internet content distribution. "With the introduction of MPEG-4," Apple contends, "QuickTime again redefines the future of digital media."
# High-performance MPEG-4 video codec - QuickTime 6 treats the MPEG-4 format like a "first-class citizen," meaning the user has optimal access to technologies and can author professional-quality, ISO-compliant MPEG-4 audio and video files.
# AAC Audio - This audio format provides more efficient compression than older formats such as MP3, while delivering quality that rivals uncompressed CD audio.

Mer information kommer snart. Tack till Gunnar R Johansson för tipset.

Här finns QuickTime 6 att ladda hem.

[ 15 Juli 2002, 22:40: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Även Quictime Broadcater 1.0 finns nu samtidigt - http://www.apple.com/quicktime/products/broadcaster/ -

Features:

MPEG-4 icon MPEG-4:

QuickTime Broadcaster delivers ISO-compliant audio and video. Any MPEG-4 compliant player can receive your broadcast event—making it the perfect way to reach large numbers of viewers for corporate meetings, online courses, keynote addresses, entertainment and other special events.

Instant VOD:

In addition to recording your broadcast to disk, QuickTime Broadcaster can automatically hint the file for immediate posting to a streaming server for on-demand viewing after the event has occurred—just what you need for quick video-on-demand posting.

QTSS icon Integration with QuickTime Streaming Server:

Delivering your event to a large audience is as simple as clicking a button thanks to integration with QuickTime Streaming Server and Darwin Streaming Server. This integration also provides industrial-strength streaming of your broadcast via Skip Protection, Apple´s patent-pending technology for preventing interruptions (or "skips") in the transmission of streaming media.

User-friendly interface:

QuickTime Broadcaster provides a basic view that includes presets for popular broadcasting configurations, making it easy to start broadcasting in just a few clicks. Or you can customize your own settings in the expanded view, and save and share them with others.

Flexible standards-based delivery:

QuickTime Broadcaster supports both multicast and unicast via RTP and RTSP transports for delivering live broadcasts.

Real-time Statistics:

QuickTime Broadcaster automatically gives you statistics to help manage your broadcast, including the data rate of the audio and video stream, video frame rate, processor load, number of connected users, and total data rate of the broadcast.

Codec Flexibility:

In addition to MPEG-4, QuickTime Broadcaster supports other Quicktime codecs capable of streaming and real-time compression, including those in the QuickTime Component Download Program

[ 15 Juli 2002, 22:49: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

Men oj vad stort det var då, 19,2Mb

Nu ska vi se om dom har gjort något åt den tunga filtreringen i MPEG4. Antaligen inte. Men men.. Man får vänta på Sorenson MPEG4 eller Envivo MPEG4 till mac för att koda optimalt.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-07-15 23:25

Någon som har hunnit installera och hunnit kolla hur det gick med det utlovade MPEG2 stödet?

Installerat o klart

Ny ikon i dockan (äntligen) dock inte samma som i 10.2 seedsen utan en ren o prydligt Q.

Ingen MPEG-2 export, uppspelning har jag inte möjlighet att testa just nu.
Däremot ska jag testa QTB hårt, vill kunna streama AAC ordentligt. Med previewen gick det då och då.

Optimerat är det dock, QT6 Player startar på inte ens ett triangel blink. Startar faktiskt direkt på min Ti400/512Mb RAM 10.1.5

QTB installerades som en uppdatering (då jag hade previewn sen tidigare, där ser man)

Ny snygg logga iaf.. alltid något

O som förut så tar inte QTSS mitt anv/lösen som jag knappar in i QTB. Det troliga är att det är fel på QTSS sidan och inte i QTB som man dock kunde misstänka då det var en preview. Det finns däremot lite irriterande buggar, en är att ljudet loopas vid start av programmet då play-thru är default. Mindre skönt för örat. Sen om det är en bugg kan man iofs diskutera.

[ 15 Juli 2002, 23:45: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: iBjorn:
Någon som har hunnit installera och hunnit kolla hur det gick med det utlovade MPEG2 stödet?

MPEG2 playback stöd har funnits där hela tiden. (iaf för mig)
För MPEG2 export måste du ha DVDStudio Pro. (då det följer med MPEG2 Export QT Extension)

Tänk på att MPEG2 stöd inte är samma sak som en DVD spelare. Även om jag lyckas öppna en del .VOB filer direkt i QTPlayer. Sen är det demuxade spår du kan öppna. Och INTE muxade.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-07-15 23:43

Någon som vet ifall VLC, "VideoLAn Client" fortfarande strular om man har denna skarpa Quicktime 6 version installerad? Om man har både VLC och Quicktime 6 Previw installerad så funkar nämligen inte VLC.

Vet iaf en sak.

Ta o prova en UPDATE och 3RD party.
Då händer det lite märkliga saker må jag säga...

VLC fungerar. Buggen var väl att du måste ha tusentalsfärger för se? För mig var det så INNAN QT6 PR. Så om det verkligen har med Quicktime 6 vete tusan. Har mailade det dessutom till utvecklarna då.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Vet iaf en sak.

Ta o prova en UPDATE och 3RD party.
Då händer det lite märkliga saker må jag säga...

Vad då? Hos mig händer det inkentinken ...
Mac OS X 10.1.5/QT6

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-07-16 00:11

"The servers are busy or not responding. Please try again later."

Hehe... det är tydligen rusning till http://www.apple.com/quicktime/download/

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Robert F:
"The servers are busy or not responding. Please try again later."

Hehe... det är tydligen rusning till http://www.apple.com/quicktime/download/

Jag fick också upp det meddelandet när jag ville ladda ner den svenska versionen. Sen valde jag att prova med den engelska versionen, och det gick utan problem.

/martin

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-07-16 00:25

Hmm... finns den bara på engelska än sålänge eller?

[ 16 Juli 2002, 00:27: Meddelandet ändrat av: Robert F ]

  • Oregistrerad
  • 2002-07-16 00:47

mmm verkar som d...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-07-16 00:58

Den blev tydligen på svenska ändå efter installationen. Schysst!

Kollade även om QT 6 klarade MPEG-2 filmer. SVAR: Nej.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-16 00:58

mmm verkar som d...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-07-16 01:02

Jürgen B,
"Ny ikon i dockan (äntligen) dock inte samma som i 10.2 seedsen utan en ren o prydligt Q."

Hmm...det var ju ingen ny ikon. Samma som innan. Eller yrar jag nu?

[ 16 Juli 2002, 01:02: Meddelandet ändrat av: Robert F ]

  • Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2002-07-16 01:18
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
VLC fungerar. Buggen var väl att du måste ha tusentalsfärger för se? För mig var det så INNAN QT6 PR. Så om det verkligen har med Quicktime 6 vete tusan. Har mailade det dessutom till utvecklarna då.

Shiiiit! Pardon my french, men inte får jag nå´n bild i VLC (0.4.1) efter installationen. Bara ljud.

Varför är jag så jäkla ivrig med att installera det senaste??? Äh, får ta itu med det senare.

Later Folks

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-07-16 01:24

Samma här. SKIT!!!!

Har du ställt in på tusentals färger?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-07-16 01:32

Hehe... jag e nog väldigt trött nu. Nej, den var inte på "tusen färger," vilket jag trodde. Jag vet ju egentligen att den ska vara i det läget. Skrev det faktiskt i ett annat inlägg i annat ämne för några minuter sen. Hehe...

VLC funkar nu som det ska. Skönt!

Tack för att du påminnde mig.

Ps. Skulle det vara en ny ikon för QT 6 sa du?

// R O B E R T

Jepp det är en ny ikon. Nu är det bara själva Quicktime loggan som är ikonen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-07-16 01:45

Hmm...konstigt! Hur kan du ha det? Jag har samma nya QT6 men det är ändå samma ikon som innan? Vad e galet?

// R O B E R T

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-07-16 01:48

Christopher, kan du kan maila mig den nya ikonen. Enklast så kanske?

// R O B E R T

  • Medlem
  • 2002-07-16 02:38

Robert.. bygg om skrivbordet om du sitter i os9,, hmm kan kanske hjälpa i osx oxo.....

Apple måste jobba hårdare med innehåll.. Vill kunna se nyheter, sport och andra färska händelser.. nu är det väl bara bloombergs som sänder en skitstream i Sorenson video 2 på modemhastighet.. Vart är BBC???

news& Entertainment borde vara åtskilda, men det finns varken så mycket news eller underhållning där..

SVT24 borde väl kunna sända en QT stream?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-07-16 02:50

Har OS X 10.1.5. Bygga om skrivbordet i OS X? Hur gör man och varför bör man göra det? Hjälper det verkligen?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Robert F:
Har OS X 10.1.5. Bygga om skrivbordet i OS X? Hur gör man och varför bör man göra det? Hjälper det verkligen?

Du behöver inte bygga om i X. Du kan avsluta findern dock. Det kan hjälpa. annars har jag mejlat dig ikonen för en stund sedan

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-07-16 03:00

Fick ta den du mailade. Tack!

Vore ändå intressant att veta varför den gamla ikonen dök upp på min QT6? Skumt...

Bevaka tråden