Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacWorld köper MacPressen!

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Snyft! Macpressen går in i Macworld är inte ett bra scenario. Även om alla artiklar inte höll toppklass eller ens var svenska så måste jag säga att den mer vände sig mot "hemanvändare" än mot proffs. Tonen var liksom lite trevligare. Jag kommer speciellt att sakna (förhoppningsvis inte) Ingemar Öhbergs roliga letande bland spridprogrammen..............Som sagt vi får hoppas på 1+1=3.

För min del är det enbart positivt. Jag är till huvudsak PC-användare men försöker läsa så mycket mactidningar jag kan, och då är det svårt med två tidningar i handeln. Jag tycker båda har varit bra på olika sätt.

Nu slipper jag välja! En prenumeration känns nästan vettig dessutom.

Känns trist. Gillar båda. MP för dom "rena" mac uppslagen. MW för att den mer och mer börjar bli som min gammla favvo tidning NollEtt (som lades ner av IDG)

Trist. Men tyvärr nödvändigt eknomiskt som NM skrev tidigare. VAd jag också förstod så hade MP sinande annonsintäkter och hade det svårt att gå runt.

Igen, trist.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-15 14:59

Hur många nummer kom det av NollEtt? Jag läste första utgåvan och trodde att den skulle överleva sju, högst åtta nummer.

Jag kan kolla när jag kommer hem, tror jag har alla nummer som kom ut faktiskt. Synd på en så bra tidning, den var ju riktig trevlig faktiskt. Vilken depp det var när IDG ville ersätta en med Industry Standard Sweden istället...

Jag förstår inte hur IDG tänkte/tänker. Ersätta NollEtt med Industry Standard, två helt olika tidningar med olika målgrupper. Jag blev besviken när NollEtt las ner och sa upp dom återstående numrena på Industry Standard, den var ju helt meningslös för min del.

I.o.m att mAcWoRlD/Mäkvörld har förstört den enda vettiga svenska Mac-tidningen som funnits sedan 1999 har jag bestämt mig för att Sverige numera är ett avslutat kapitel på Mac-sidan.

Idag köpte jag Macworld UK och insåg direkt att den slår ut den svenska mAcWoRlD med väldigt många hästlängder. Den ligger inte bara en "billängd före" som DAF utan mil före.

mAcWoRlD Sverige vs Macworld UK är som att jämföra en DDR-konstruerad VEB-152 med en Boeing 777.

En annan jämförelse: svenska mAcWoElD är en varm korv utan bröd, utan senap och utan ketchup och Macworld UK/US, MacAddict m.fl motsvarar en oxfilé med alla möjliga tillbehör tillagad av mycket bra kockar.

Att svenska tidningar blir allt sämre & sämre är inget nytt. Enda svenska tidningen som numera figurerar i mitt väntrum (toaletten alltså) är Cap&Design. Bytte för länge sedan ut MacWorld SE mot MacWorld UK, MacPressen mot MacUser UK,Super Play mot Edge, Fibban mo... eh. MEN jag tycker dock att vi ska ge killarna en chans att visa vad sammanslagningen innebär innan vi tar fram köttyxan. Det kan ju faktiskt vara så att vi i juni sitter (i väntrummet) med en tidning som känns riktigt rätt!?!
Så ge dem lite andrum och vänta med domen till vi sett vad de lyckats frambringa.

Eller har jag fel, ska vi alla gränsla närmaste EU-moppe (hur f*n har alla kidz råd med dem förresten), bege oss till redaktionen och bjussa dem på ett ink-eye per person?

Gå in på macpressens hemsida (eller MW) och skicka massor av e-brev till redaktörerna och berätta vad de ska ta med till nya sammanslagna tidiningen. Försök att påverka!

Om MacWorld/Pressen får MacPressens kvalitet och MacWorlds design är jag nöjd. Jag är bara orolig över att det i praktiken blir en MacWorld av det hela och att tidningen känns som vanligt.

Jag hoppas verkligen att den sammanslagna tidningen blir bra, men jag har tyvärr inte stora förhoppningar i fall som detta.

Bevaka tråden