Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

D-Link 624 ... räckvidd i CENTImeter!...sant?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en D-Link 624 (utan +). Räckvidden är sanslöst dålig. Burken står på nedervåning i villa. På övervåningen, med dator som högst 10 m bort, är signalstyrkan ca 30%. Det är övervåningsmottagningen som är urusel. Bor i en 30-talskåk med bjälklag och väggar i trä, så de borde inte utgöra något radio-hinder.
Har kompletterat med extern antenn (6dB först.) - i princip ingen skillnad.

Har haft routern ganska länge och den funkade mycket bättre i min förra, men mindre, bostad (i ett plan). Det är i det nuvarande huset det spökar.

Är verkligen den här grejen så "klen", eller är det något fel på exemplaret?
Kan man påverka signalstyrkan via någon inställning?
Bör jag investera i en fräschare burk, t ex Linksys WRT54GX som lär vara täckt med antenner och ha bra tryck.

Har noterat att D-Link ofta får mycket kritik. Om den är relevant kan jag egentligen inte bedöma, men en så "lågstrålande" routrer som denna kan väl inte vara riktigt friskt.

Kan nämna att jag är inne på min tredje (!) nätdel till denna apparat! Den senaste inköpt på Elfa, med förhoppningen att den skall hålla längre än 6 mån denna gång.

Är verkligen inte särskilt kunnig på nätverk (som ni märker), men skulle mycket uppskatta ett råd.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-25 13:11

Står den jämte telefonens basstation, micron eller nån annan störkälla? Det kan påverka märkbart. Jag tror att den kommunicerar bättre horisontellt äv vertikalt, så placera den så högt du kan för att täcka in båda planen.

Den står inte vid någon störkälla, utan högst på en hylla invid taket. Granne endast med några pärmar. Högt och fritt således.
Den separata antennen är placerad i samma höjd.

  • Medlem
  • 2006-01-25 23:03

Och antennen är ordentligt fastsatt i routern, förstås.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-01-25 23:28
Ursprungligen av Vierdank:

Är verkligen den här grejen så "klen", eller är det något fel på exemplaret?

Herregud, är det en allvarligt ställd fråga? Routern du har är en av de mest (om inte den allra mest) populära trådlösa routrarna på marknaden. Tror du allvarligt att den blev det genom att inte ha någon räckvidd eller signalstyrka? :eek: (Att just den produkten fick "bäst i test" i tidningen Nätverk & Kommunikation har nog mer med saken att göra.)

D-Link får ofta kritik, men enligt återförsäljare så får de inte procentuellt mer kritik än någon annan -- D-Link säljer helt enkelt väldigt mycket mer än sina konkurrenter, och då får man också mer klagomål. Om företag X har 20 kunder och fem procent är missnöjda så är det 1 person, om företag Y har 100 kunder och fem procent är missnöjda så är det 5 personer. 5 personer är fler än 1 person, innebär det per automatik att företag Ys produkter är sämre än företag Xs? Nej, naturligtvis inte, det tyder snarare på motsatsen. Hur folk undgår att förstå detta är helt förbi mig.

Vad dina problem beror på har jag ingen aning om, det kan bero på så väldigt många olika saker -- du kan ha en defekt produkt, eller så kan den helt enkelt vara placerad i en miljö som inte är särskilt fördelaktig för WiFi (vi pratar om radiovågor genom luften här).

Senast redigerat 2006-01-25 23:42

Nejdå, inte så allvarligt ställd fråga. Men vet helt enkelt inte vad det är för fel - det är ju därför jag skriver här.
Har ingen anledning att tro att D-Link gör allmänt dåliga produkter och det skrev jag inte heller.

Mest troligt är väl att det är något fel på exemplaret, men ville först kolla med mer kunnigt folk (= ni) om det är något jag har förbisett.
Ev ogynnsam radiovågs-miljö är något jag inte tänkt på - men fick ju den tanken väckt just genom ditt inlägg.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-26 11:04

Ledsen om jag ger tips som är under din tekniska nivå, men om du har AP-kort i en laptop (det enda jag själv har erfarenhet av) så kan det vara sladden in i AP-kortet som inte sitter fast ordentligt. Massivt våld (tills det säger tydligt "klick") är det som krävs.

Du uppgraderade inte minne i laptopen (om det nu är sådan) samtidigt som du flyttade, t ex?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-01-26 15:14

Annars så kan jag rekommendera en Linksys WRT54G med 3:e parts firmware, vilket tillåter en att skruva upp signalstyrkan avsevärt.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-26 20:36
Ursprungligen av Bijan@swec:

Annars så kan jag rekommendera en Linksys WRT54G med 3:e parts firmware

De WRT54G som går att köpa i butik nu stödjer inte tredjepartsfirmware. Däremot gör WRT54GL och WRT54GS det.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-01-26 21:16
Ursprungligen av svinto_deluxe:

De WRT54G som går att köpa i butik nu stödjer inte tredjepartsfirmware. Däremot gör WRT54GL och WRT54GS det.

Köpte en på Siba i förrgår och en på computercity igår. Båda v3.1.

Tack för alla tips!
Har provat med flera datorer på övervåningen (PC och iBook) och det är samma resultat. Så något kort/sladd-problem är det inte.
Skall försöka låna en annan burk för prov.

Jag har slängt ut Dlink, har haft liknande problem som du och tröttnat. Har gått över till Netgear för att se om deras grejer är bättre. Tyvärr verkar det som att den ockskå måste startas om ungefär lika ofta som Dlinken behövde, men räckvidden är bättre iaf.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-01-27 08:02

Finns några olika typer av produkter man kan sälja vilket skräp som helst och sen komma undan med det helskinnad. Den ena är OS med solklara buggar och säkerhetshål i mängder, tv-schop´s fantastiska sallads hackning/tvätt osv.. sen sist men inte minst hem-routrar.

Ursprungligen av Erik_J:

.. sen sist men inte minst hem-routrar.

Så vad göra för att få ett pålitligt nätverk? Tycks som att jämnhet i kvalitet och funktion inte riktigt finns att hämta ännu i denna prisklass. Kliver man upp ett steg i priskategori, vad finns det då att köpa?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-02-02 00:34
Ursprungligen av Vierdank:

Så vad göra för att få ett pålitligt nätverk? Tycks som att jämnhet i kvalitet och funktion inte riktigt finns att hämta ännu i denna prisklass. Kliver man upp ett steg i priskategori, vad finns det då att köpa?

Jag brukar alltid rekommendera, förutom dedikerade ombyggda datorer, följande:

1st router/brandvägg, t.ex. Linksys RV082 eller Netgear FVX538
2st Accesspunkter m. Repeating, t.ex. Netgear WG102 (har bra erfarenhet av den modellen)

+ Eventuellt dedikerat ADSL-modem

Jag anser att man får bättre prylar om man köper allt löst än om man köper en enda enhet som innehåller allt.

2st accesspunkter av den anledningen att man jämt har något ställe där det är lite dålig signal, bara slänga upp en andra accesspunkt, konfigurera repeating och brumma iväg

1
Bevaka tråden