Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Knäppt namnbyte?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Konstigt med namnskiftet. Powerbook är synonymt med bärbar från Apple. De började använda powerbook långt innan de började använda Power baserade processorer. Det var dessutom länge sedan Macar hette powermacar för att de hade PPC så den kopplingen finns inte heller.
MacBook ?? styltigt i jämförelse.
Förmodligen en ekonom som varit framme.
“(knarr knaster dammigt host)... jo alltså enligt rådande teorier om varumärken bör vi kunna utnyttja det faktum att Mac, enligt våra omfattande undersökningar, är ett allom välkänt varumärke… (host, dammmigt, 1900-tal) , så att inte utnyttja det på denna produktserie anser vi (host, obefintligt eget hjärnarbete typiskt för ekonomen) vore, (mer tomt pladder för att övertyga oinspirerad bolagsstyrelse om att man förtjänar sin lön) etc…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-20 10:52
Ursprungligen av Martin Rudolfson:

Konstigt med namnskiftet. Powerbook är synonymt med bärbar från Apple. De började använda powerbook långt innan de började använda Power baserade processorer. Det var dessutom länge sedan Macar hette powermacar för att de hade PPC så den kopplingen finns inte heller.
MacBook ?? styltigt i jämförelse.
Förmodligen en ekonom som varit framme.
“(knarr knaster dammigt host)... jo alltså enligt rådande teorier om varumärken bör vi kunna utnyttja det faktum att Mac, enligt våra omfattande undersökningar, är ett allom välkänt varumärke… (host, dammmigt, 1900-tal) , så att inte utnyttja det på denna produktserie anser vi (host, obefintligt eget hjärnarbete typiskt för ekonomen) vore, (mer tomt pladder för att övertyga oinspirerad bolagsstyrelse om att man förtjänar sin lön) etc…

KID - Kill Your Darlings - det uppstår problem när ett företags produkt blir för starkt...

/tangen

Ursprungligen av Tangen:

KID - Kill Your Darlings - det uppstår problem när ett företags produkt blir för starkt...

/tangen

KID?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-20 14:45
Ursprungligen av johnnie2times:

KID?

Faktiskt

TOM en term

Ursprungligen av Tangen:

KID - Kill Your Darlings - det uppstår problem när ett företags produkt blir för starkt...

Stark varning för "Kill your darlings"-klyschan. Det är ett vanligt argument för att ge upp det man håller för viktigt, skrota egenart och framsteg för kortsiktig vinning.

I just det här fallet känns "MacBook" som en nödlösning. Man måste ha ansett att "Power" bör fasas ut med PPC-processorn, och så kom man inte på nåt bra. Men är det så lyckat med en dålig lösning även om den är ny?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-01-20 11:26

Mja, jag skulle inte direkt kalla namnbytet "knäppt". Apple vill släppa kopplingen till PowerPC så de tar bort Power ur namnet -- inte direkt "knäppt". Faktumet att PowerBook:en hette så innan de fick PowerPC-processorer i sig spelar ingen roll; Apple var säkert lika nöjda med tillfälligheten då som de är missnöjda över den nu -- därav namnbytet.

Dessutom är inte PowerBook synonymt med bärbara datorer från Apple -- de allra flesta vet inte vad varken PowerBook eller iBook är för något (när jag säger att jag har PowerBook så vet inte folk vad fan jag pratar om, säger jag att jag har en Mac så klarnar det (men fortfarande ser de ut som frågetecken ). Att byta namn på de bärbara till något med "Mac" i namnet ser jag som ett smart drag av Apple.

Dock tycker jag inte att MacBook är ett särskilt bra namn, framförallt tycker jag det är lite styltigt att säga (de två k-ljuden så nära varandra). Kommer du på nåt bättre (komihåg att "Mac" ska finnas i namnet)? Maclap, Portable Mac, Macinlap? Njae, tror nog MacBook är att föredra trots allt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-20 11:57
Ursprungligen av Jogin:

Kommer du på nåt bättre (komihåg att "Mac" ska finnas i namnet)? Maclap, Portable Mac, Macinlap? Njae, tror nog MacBook är att föredra trots allt.

...för att inte tala om "MacPortable"

7.5 kilo "bärbar"!?

-Torkel

Jag är ganska övertygad om att namnet MacBook används för att få över folk från PC till Mac med en ny standard när det gäller bärbara datorer. Om någon frågar sin polare på skolan vad den har för dator och denne svarar att denne har en iBook så går den oinvigde och köper en Siemens bärbar eller nåt. Svarar den däremot att den har en MacBook så kanske den oinvigde letar efter en bärbar Mac, vilket kan leda till att han i slutändan kanske köper en billig iBook, men det är väl en annan femma. Som sagt jag tror det är för att få in den som en standard för bärbara datorer i folkets medvetande. Det kan även vara ett sätt att förstärka begreppet "Book" (som jag för övrigt tycker är väldigt passande för en bärbar) med varumärket Macintosh eftersom det finns redan i mindre uttalad form (ibook).

Jag tyckler det är ett mycket bra drag för övrigt...

Haha den var inte nådig Stor bildyta hade den också!

  • Medlem
  • 2006-01-20 12:45

Hoho, den myntade en helt ny datortyp också - inte "laptop" utan "lapcrush".

Ursprungligen av wlao:

Hoho, den myntade en helt ny datortyp också - inte "laptop" utan "lapcrush".

På svenska har vi ett bra uttryck för Mac Portable också: släpbar

  • Oregistrerad
  • 2006-01-21 14:13
Ursprungligen av wlao:

Hoho, den myntade en helt ny datortyp också - inte "laptop" utan "lapcrush".

..även kallad "nutcracker"...

  • Oregistrerad
  • 2006-01-20 14:28

Jag tycker numera det låter som en turistort i Thailand: MakBok!

Visst är PowerBook synonymt med bärbara Apple-datorer. På samma sätt som jag alltid tänker IBM om ThinkPad nämns. Eller Dell om Inspiron nämns. Eller Vaio hos Sony.

Egentligen ser jag ingen direkt anledning att byta namn från PowerBook, men om det nu var nödvändigt kanske man skulle provat att vända på namnet, "BookMac" eller varför inte ta det namn en riktigt gammal bärbar klon hette, PortaMac.

Sedan ser jag ingen anledning för datortillverkare att döpa om sina produkter p.g.a okunniga konsumenter som inte läser på utan köper en Fujitsu-Siemens då någon sagt "iBook".

Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Visst är PowerBook synonymt med bärbara Apple-datorer. På samma sätt som jag alltid tänker IBM om ThinkPad nämns. Eller Dell om Inspiron nämns. Eller Vaio hos Sony.

Egentligen ser jag ingen direkt anledning att byta namn från PowerBook, men om det nu var nödvändigt kanske man skulle provat att vända på namnet, "BookMac" eller varför inte ta det namn en riktigt gammal bärbar klon hette, PortaMac.

Sedan ser jag ingen anledning för datortillverkare att döpa om sina produkter p.g.a okunniga konsumenter som inte läser på utan köper en Fujitsu-Siemens då någon sagt "iBook".

Apple bryr sig inte så mycket om vad du & jag vet o vilka namn vi känner till, eftersom vi tillhör den gruppen som kallas geeks. Vi köper inte pga namn. Gruppen du kallar okunniga är mkt viktigare då de kan i princip köpa vad som helst. Om man kan pränta in ett varumärke i deras skallar som de förknippar med en bra laptop då blir det kanske just den de köper.
Därför är det kanske viktigt för Apple.

PortaMac el MacPorta var ett fint namn. Känns lite klassiskt (kanske för klassiskt).

Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Visst är PowerBook synonymt med bärbara Apple-datorer. På samma sätt som jag alltid tänker IBM om ThinkPad nämns. Eller Dell om Inspiron nämns. Eller Vaio hos Sony.

Egentligen ser jag ingen direkt anledning att byta namn från PowerBook, men om det nu var nödvändigt kanske man skulle provat att vända på namnet, "BookMac" eller varför inte ta det namn en riktigt gammal bärbar klon hette, PortaMac.

Sedan ser jag ingen anledning för datortillverkare att döpa om sina produkter p.g.a okunniga konsumenter som inte läser på utan köper en Fujitsu-Siemens då någon sagt "iBook".

Du talar från fel sida av bäcken...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-25 10:50

Varför inte ProBook? Låter ju klart bättre. Då blir namnbytet för powermacarna mer logiskt - ProMac... eller?

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-01-25 12:50
Ursprungligen av tobot:

Varför inte ProBook? Låter ju klart bättre. Då blir namnbytet för powermacarna mer logiskt - ProMac... eller?

Ja jävlar! Du har rätt! Varför tänkte inte Apple på det? Maila dom, än är det inte försent :P.

  • Medlem
  • 2006-01-25 14:04
Ursprungligen av tobot:

Varför inte ProBook? Låter ju klart bättre. Då blir namnbytet för powermacarna mer logiskt - ProMac... eller?

Ja, faktiskt helt klockrent! Det jag stör mig mest på med MacBook är att det blir fel fonetiskt, två hårda k-ljud. ProBook har ett mycket bättre flyt i namnet.

ProBook
iBook

ProMac
iMac

och

miniMac (för att vara konsekvent)
miniBook (om man får hoppas riktigt mycket på en ultraportabel)

Du borde kontakta Apples marknadsföringsavdelning, tobot

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-25 20:58
Ursprungligen av Ola Lidén:

Du borde kontakta Apples marknadsföringsavdelning, tobot

Precis!
Apple, anställ mig nu!

HandyMac?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-01-25 14:12
Ursprungligen av tobot:

Varför inte ProBook? Låter ju klart bättre. Då blir namnbytet för powermacarna mer logiskt - ProMac... eller?

De vill ha Mac i namnet; I "ProBook" finns inte "Mac". Många jag har talat med har bara stått helt oförstående när jag säger att jag har en PowerBook; om jag däremot säger att jag har en Mac så vet de vad jag menar.

Försök komma på ett bättre namn än MacBook på en laptop och fortfarande ha Mac i namnet (och då helst först i namnet också, förmodar jag).

ProBook är toppen, en lätt förvrängning av PowerBook. Och underbart konsekvent enligt Ola Lidéns lista ovan.

Om de vill ha Mac i namnet, betyder det att iBook skall bort? Vad ska den heta? MacBook Cheap? MacBook Light? (Huu.)

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-01-25 15:38
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

ProBook är toppen, en lätt förvrängning av PowerBook. Och underbart konsekvent enligt Ola Lidéns lista ovan.

Om de vill ha Mac i namnet, betyder det att iBook skall bort? Vad ska den heta? MacBook Cheap? MacBook Light? (Huu.)

Vad tror du om bara "MacBook"?

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

ProBook är toppen, en lätt förvrängning av PowerBook. Och underbart konsekvent enligt Ola Lidéns lista ovan.

Om de vill ha Mac i namnet, betyder det att iBook skall bort? Vad ska den heta? MacBook Cheap? MacBook Light? (Huu.)

Hm ja va kan ibooken få för namn: macbook mini?, macbook nano?, imacbook? MacInBook?...de går att spekulera i.

PowerBook hette från början Macintosh PowerBook. Vill man ha kvar Macnamnet är faktiskt PortaMac inte så dumt. Alternativt att man döper burken till Macintosh Book eller Macintosh Porta, för att inte säga MacPorta. Ska iBook heta iMacBook i framtiden?;)

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-01-25 22:38
Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

PowerBook hette från början Macintosh PowerBook. Vill man ha kvar Macnamnet är faktiskt PortaMac inte så dumt. Alternativt att man döper burken till Macintosh Book eller Macintosh Porta, för att inte säga MacPorta. Ska iBook heta iMacBook i framtiden?;)

De har slopat namnet Macintosh, Apples produkter heter Mac. Så vitt jag vet så använder de aldrig det fulla namnet Macintosh längre. Eftersom PowerBook nu heter MacBook Pro, tippar jag att iBook kommer att heta MacBook. Wanna bet?

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-02-02 22:56
Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

PowerBook hette från början Macintosh PowerBook. Vill man ha kvar Macnamnet är faktiskt PortaMac inte så dumt. Alternativt att man döper burken till Macintosh Book eller Macintosh Porta, för att inte säga MacPorta. Ska iBook heta iMacBook i framtiden?;)

Porta går bort. I alla fall för oss som sysslar med musik. Vi vill ju ha en bärbar dator och inte en kassettbandspelare!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-25 22:03

1985 drömde S. Jobs om att ha en MacBook som skulle vara bärbar, snabb och ha shysst GUI. (enligt Apple Confidential 2.0)

Nu har han det...

mvh
b0bben

  • Oregistrerad
  • 2006-02-02 18:39

tycker ibooken kunde hetat "Van Damme" & MacBooken "Chuck Norris"

1
Bevaka tråden