Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbook startar bara till hälften

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2006-01-11 19:24

Har en Powerbook G4 som kör stapeln (Välkommen till Mac OSX) men sen kommer inte rutan med lösenord upp, utan datorn bara stannar. Ingen badboll ens. Har kört DiskWarrior, och zappat PRAM och kört äpple-ctrl-o-f eller vad det var, försökt starta utan tillbehör, reparerat behörigheter men ingenting hjälper. Kör Tiger. Nån som har nåt bra tips om vad det kan vara som är fel? Kan det hjälpa att installera om systemet, det enda jag inte provat hittills tror jag?

Har samma problem. Installerade Mac OS 10.4 (Tiger) på min PowerBook (1 GHz / 768 MB) och kommer ibland förbi inloggningsfönster och ibland inte. Datorn låser sig totalt.
Jag har försökt installera om systemet, men det hjälper inte. Den gick klockrent med Mac OS 10.2.8 innan....
Någon som vet vad detta beror på? Är det någon Firmware-uppdatering som behöver göras??
Tacksam för svar, maila mig gärna till animero2@mac.com
/Jocke

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-01-25 13:47

nytt system hjälpte...

Jag installerade om systemet och det hjälpte. Sen hände det IGEN så nu blev det en ny ominstallering. Funkar igen. Ska hålla stenhård koll på vilka program som läggs in nu och se om det kan vara nåt där.

Kanske har med hårdiskens lediga utrymme att göra. Kan bli problem i OSX om nästan allt HD-utrymme "ätits upp".

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-01-25 13:58

Fast jag har 30 GB kvar på min dator så jag tror inte det är det. Eller var går gränsen?

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-01-30 16:06

Nu verkar det som om jag har löst problemet. Samma sak hände nämligen igen även om jag installerade om systemet. Jag startade då upp i "safe mode" och efter det verkar det funka. Så förmodligen var det en korrupt systemfil nånstans som då slängdes!

Se mer om safe mode på http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107393.

Hej anna , jag har liknande problem som du
Men när jag testar o köra safe mode så lägger pbn av när den skall nå blåskärm så att säga
Om jag startar om som vanligt så når den blåskärm, det enda som finns där är laddhjulet o muspekaren som
jag kan röra sen står den bara där o tuggar
Har du någon aning?

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-02-02 08:00

Apple har en länk med mer saker man kan göra om safe mode inte funkar, se http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106464#symp1. Prova går ju alltid... En del är rätt komplicerat.

Att installera om systemet funkade temporärt för mig, även om problemet återkom.

Nånstans på Mac-forum kommer jag ihåg att det stod att systemui-filer kunde vara korrupta och vilka det var man skulle slänga, men jag hittar det inte nu. Nån annan som vet?

1
Bevaka tråden