Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gigabit-nätverk i studio

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-01-24 01:13

Hej hopp,
Jag ska snickra ihop ett litet nätverk i en studio och har lite funderingar som säkert snart ter sig som självklara.

För bästa prestanda bör man väl dra en kabel från routern till varje dator, eller hur? Alltså inte dra en kabel från routern och sen sätta en hub/switch och från den gå till varje dator? Det låter för mig som att det skulle medföra massiva hastighetsproblem

Kan man, om man av nån anledning vill det, göra så med en router eller ställer det till problem?

Troligen kommer vi att ha en 100mbps-router som skickar iväg en lina till en server i en skrubb och en lina till en 16-portars gigabitswitch switch som sen alla andra datorer ansluts till. Detta borde medföra följande väl:

- Alla datorer anslutna till Switchen kommunicerar med varandra i 1000mbps (ja, om nätverkskortet klarar det, duh)
- Alla datorer i switchen kan kommunicera med servern i skåpet i 100mbps

Låter det godkänt?

Varför ska du ha routern mellan klienterna och servern? Bättre att koppla ihop det hela i switchen istället. Då kan datorerna kommunicera med gigabit till server (om den stödjer det). Dessutom så är en 100mgbit-router onödig om man inte har en uppkoppling som kräver det. Glöm hub förresten, switch är MYCKET bättre.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-24 10:56

Det är väl inte onödigt att ha en 100mbit-kapabel router även om wanlänken inte klarar 100mbit; de andra datorerna ska ju kommunicera med den datorn i så hög hastighet som möjligt.

Angående switchen då; om jag kopplar som du säger, ansluter jag då routern till någon WAN-port på switchen eller hur funkar det? Det slår mig att jag inte pysslat nåt med switchar förut, bara hubbar och routrar...

Jag tror att tanken med att ansluta routern mellan de övriga klienterna och utåt-servern var att ftp och ev. webverksamhet skulle routas till den direkt så att det inte går nån annanstans.

Hmm... Nu tror jag inte riktigt att jag förstår vad du menar här.

Du skall alltså ha flera datorer som skall komma åt/lagra information på en server? Servern står i samma hus som datorerna? Då är det bara att ansluta den till switchen. Skillnaden mellan switch och hub är den att switchen är grymt mycket effektivare. Inkoppling är precis på samma sätt som en hub.

Routern behöver du ju bara om du ska ansluta flera datorer till internet, alternativt ha flera subnät.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-24 18:31

Jo jo, jag vet skillnaden mellan switch och hub.

Jag förenklar min fråga helt: För att få internetaccess till alla datorer anslutna till switchen; hur kopplar jag då in WAN-länken ("internet" )?

Tack för att du tar dig tid, btw.

Aha, nu klarnar det!

Först och främst, koppla in alla datorer på switchen. Då får du maximal prestanda inom ditt egna nätverk. Sen finns det (oftast) en så kallad uplink-port på switchen. Den kopplar du in på någon utav routerns LAN-portar, ev. med en korsad kabel beroende på hur ny switchen är. Har du inte någon uplink så bör du kunna använda vilken port du vill, switchen känner av det i så fall.

Routern delar ju ut ip-adresser (DHCP) som även skickas vidare via switchen om den är korrekt inkopplad. I paketet som datorn får via DHCP ingår förutom IP även bland annat subnätmask och gateway. Gatewayen är din router, alltså vägen ut på nätet.

WAN-porten på routern ska du koppla till modemet (om man nu har ett sånt). WAN = Wide Area Network, LAN = Local Area Network. Fast det visste du nog redan... Du kommer att få en prestandaförlust om du kopplar in servern på routern, eftersom routern är 100 mgbit och resten utav nätverket är 1000mgbit. Eller ska du bara ha routern för extern åtkomst? (typ webbserver). I så fall så kan det finnas fördelar med att koppla in den på routern.

Hehe, jag lär mig lika mycket som du på det här. Man förstår saker mycket bättre om man försöker förklara det för andra. Så det är jag som ska tacka!

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-01-25 15:28

Satsa på en vettig gigswitch typ en HP 2824 så får du en bra switch med prestanda, dit kopplar du alla burkar inkl servern. Då får du maximal prestanda även mellan servern och wan, för den skillnaden det är mellan att koppla den til routern eller switchen lyckas du aldrig mäta. Sen bör du tänka på att det är ju mellan servern och klienterna det är viktigt eftersom där vill du snabbt kasta stora filer i upp mot 500Mbit medans ut mot internet kommer du även med en bra 100Mbits lina sällan upp i ens det.

Ska du sedan låta interna burkar vara webserver eller liknande så skulle jag rekomendera en annan uppbyggnad som att ställa dom utanför brandväggen eller ha två och lägga servrarna mellan två så du kommer åt dom från arbetsstationerna men dom kommer inte åt arbetsstationerna och den interna filservern för företagskritiska saker.

Varför ska man satsa på en lagomt dyr switch då? Jo den är fullt övervakningsbar och kan rapportera felen vidare enkelt, sen så har dom bra prestanda och bra kvalitet. Vidare kan man även i dag göra enklare routing(routing och INTE NAT som ofta förväxlas i hemmabruks grejer) och så i dom.

1
Bevaka tråden