Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MS förlänger samarbetet med Apple - dock utan officiellt kontrakt

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Enligt en presskonferens igår kommer MS MBU (Macintosh Business Unit) att fortsätta utveckla för Macintosh, trots att kontraktet från 1997 går ut i höst.

Program för Mac OS X kommer att prioriteras, dock kommer uppdateringar för Classic-versionerna av MS program att fortsätta utvecklas, huvudsakligen buggfixar.

Detta enligt Mac Central.

[ 11 April 2002: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

Ett ögonblick...

Har MBU ett kontrakt med Apple ?
Betalar således Apple MBU för att ta fram M$ program till Macen?
Pratar vi extremt sjuk monopol ställning för M$ ?

Bara lite frågor som kom upp i och med ovanstående..

Kommer inte ihåg exakt, men M$ köpte in sig i Apple för 50 millar(dollares) och lovade att utveckla office för Mac OS eller nåt sånt. M$ fick en bunta patent från Apple i byte ... tror jag. Men jag kan minnas fel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-20 01:09

Office för Mac är en riktig kassako för Microsoft eftersom i stort sett alla Macar som används professionellt mer eller mindre måste ha moderna versioner av Office för att vara kompatibla med pc-värden.

Varför skulle MS säga nej till denna enastående möjlighet att tjäna pengar? Att MacBU har några av MS bästa programmerare - ofta f d Apple-anställda - är ett skäl i sig att ha kvar stödet för Mac. MacBU är en inspirationskälla för Windows-kollektivet.

[ 20 April 2002, 01:10: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
...för Windows-kollektivet.

Finns det något sådant?

Låter förstås lite som "The Borg Collective".

150 miljoner dollar var det väl ?

Vad jag förstått har MS sålt dessa aktier för ett par år sedan (d v s innan alla it-aktier sjönk som stenar).
MS sa på en presskonferens för någon vecka sedan att deras macintosh unit arbetar efter samma principer som alla deras units: lönsamhet är det som gäller, och lönsam är den.

MS säljer fler Officepaket till Mac än till PC.

1
Bevaka tråden