Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur bra är skärmen på nya imac (intel)??

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2006-01-24 11:52

Jag ska inom kort skaffa ny dator och valet just nu står mellan den nya imacen eller en power macG5. Vad jag undrar är om skärmen på imacen är tillräckligt bra för att visa bilder korrekt? Kan man färgkorrigera skärmen med ett färgkorrigeringsverktyg? Hur stor skillnad är det mellan imac skärmen och cinema display skärmarna egentligen?
Det blir ju en rätt stor prisskilnad om man ska köpa G5:an + skärm jämfört med imacen, så vad tycker ni? är det värt det? eller räcker imacen för professionell bildbehandling?

/eva

Ingen som vet?

/ Tony

  • Oregistrerad
  • 2006-01-24 19:29

skulle inte dem vara lika ljusa som cinema? eller var det bara macbook?

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-01-24 19:38

Jag har försökt och letat efter recensioner men inte hittat nåt om just kvaliten på skärmen.
Ska ringa apple imorgon och höra med dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-24 19:48

Kontrast & betraktningsvinkel är bättre på iMac 20" än iMac 17".
Men hur bra de är vet jag inte, bara att det på pappret är skillnad.

http://www.apple.com/se/imac/whatsinside.html

Citat:

Visningsvinkel (normalt):
* 17-tumsmodellen
o 140° horisontellt
o 120° vertikalt
* 20-tumsmodellen
o 170° horisontellt
o 170° vertikalt

Ljusstyrka (normalt): 250 cd/m (17-tumsmodellen), 280 cd/m (20-tumsmodellen)

Kontrast (normalt): 500:1 (17-tumsmodellen), 800:1 (20-tumsmodellen)

Den gamla 17" iMac G5 såg jag iaf inget fel på. Nya vet jag inte.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-24 23:40

Jag tror det är samma skärm som förra modellen. Jag gjorde en snabbkoll

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-01-25 12:11

Kan man kalibrera skärmen på gamla imac G5:an?? Jag sitter på en imac G3:a som är minst 4-5 år gammal, den har lite problem att visa färger helt korrekt brukar bli lite röda. Jag har bara kalibrerat den skärmen via kalibreringsprogrammet i datorn men tror inte det är så lönt att göra det med ett kalibreringsverktyg.
Är det någon som vet om skärmarna på imacarna har blivit bättre sen min G3:a?? För isåfall borde väl skärmen till imac intel åtminstonde vara bättre än den jag har?

  • Medlem
  • 2006-01-25 18:49
Ursprungligen av Nikita:

Kan man kalibrera skärmen på gamla imac G5:an?? Jag sitter på en imac G3:a som är minst 4-5 år gammal, den har lite problem att visa färger helt korrekt brukar bli lite röda. Jag har bara kalibrerat den skärmen via kalibreringsprogrammet i datorn men tror inte det är så lönt att göra det med ett kalibreringsverktyg.
Är det någon som vet om skärmarna på imacarna har blivit bättre sen min G3:a?? För isåfall borde väl skärmen till imac intel åtminstonde vara bättre än den jag har?

Alltså skillnaden mellan skärmarna på iMac G5 (eller för den delen Intel) och gamla G3 iMacarna är ju enorma. G3-orna hade ju en ful liten sunkig CRT av sämsta sort som inte ens vara bra när den var ny (uppfyllde inte ens TCO 95-kraven t ex). Sitter du med en G3-iMac nu kan du köpa vad som helst, det kommer att bli otroligt mycket bättre än det du har. Hur bra nuvarande iMacars skärmar står sig i jämförelse med andra separata skärmar på marknaden vet jag inte. Det är klart att du kan hitta bättre skärmar, men du kan definitivt hitta sämre också om du inte vill betala för kvalitet.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-24 20:35

iMac 20" är sisådär

Ja. Alltid är det till info för någon:

Efter att ha sett 3st iMac G5 20" med rätt stora färgskillnader i displayen så tvekade jag lite inför köpet av min 20" Intel. Nu har jag inte min 20" (intel) bredvid de andra 3 så jag kan inte göra någon A-B jämförelsem men...

När jag blandar till en orange-röd färg i Photoshop och visar den i fullskärm så är den rödare och mörkare på mitten av skärmen. Sedan är den som ljusast i hörnen. Typiskt för en LCD. Så, kalibrera skärmen på mitten och lita inte helt på det du ser i kanterna.
Nu är jag i och för sig ganska petig. Jobbar med bildbehandling på en Barco Kalibrator (CRT) som är superjämn i färgerna trots många timmars drifttid. Den justerar sig med hårdvarukalibrator på 25 soner över hela ytan.
Jag kommer att testa att kalibrera en gammal Nokia 446PRO, 19" CRT och driva den som en skärm på sidan om för bilder. I alla fall tills jag får råd med en Eizo 24" FlexScan. Kompisen har köpt en sådan till sin PC. Där kan vi börja prata färgkalibrering...

/Jonas

Fortfarande ingen som vet? Om man inte har koll på hur det har varit säger informationen "bättre än tidigare eller 20" är bättre än 17"" ganska lite

Om jag inte har helt fel så har inteliMacen en ny skärm som är bättre än iMacen G5

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-02-25 13:35

Bytte just från en 17" icke iShight G5:a till 20" Intel, skillnaden är riktigt stor enligt mig. Ordentligt ljusare och jämnare bild. Även betraktningsvinkeln har blivit bättre.

Jag är supernöjd med skärmen på min 20" intel. Jämfört med alla pc's jag jobbat med är det ju helt osannolikt bra. Först nu ser man hur sina foton ser ut på riktigt

Ursprungligen av Tony Englund:

Jag är supernöjd med skärmen på min 20" intel. Jämfört med alla pc's jag jobbat med är det ju helt osannolikt bra. Först nu ser man hur sina foton ser ut på riktigt

Det kan också ha med gamma-inställningen. Många PC-datorer kör med 2,2 med vi med Mac kör på 1,8. Det gör en viss skillnad i hur bilder ser ut.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-03-08 15:39

Jag har nu fått lite mer info från en fotoyrkesbutik och de rekomenderar ej skärmen på imac intel eller för den delen cinemadisplay skärmarna heller om man ska arbeta med bilder för tryck eller mer avancerad bildbehandling. Detta beror på att skärmen på imacen är för ljus och det är svårt att finjustera bilderna när det gäller färgen, bilden på skärmen kommer aldrig att se exakt likadan ut i tryck. Om man enbart ska jobba mot internet med sina bilder så är det inga problem att ha en imac. Butiken rekommenderade istället en eizo skärm eller en lacie om man ska syssla med seriös bildbehandling och om man är nogrann med hur ens bilder kommer att se ut i tryck.

Jag har ju ställt dessa frågor till bla apple och inte fått några vettiga svar på hur bra skärmarna är egentligen och vad man kan använda dem till, dåligt tycker jag!! apple borde veta vad det är för något de säljer!!

Jättesvårt med skärmar. har varit runt på varenda datorbutik i Stockholm och tittat.
Är precis som Nikita ute efter en ny skärm för bildbehandling. INGEN vet något.
Hittade en artikel om skärmar på Mikrodatorns hemsida. Då föll poletten ner.
Det finns 3-4 olika typer av LCDpaneler. Na är snabba och passar bra till spel. IPS är bäst till bilder, bra färgåtergivning och liten förändring om man ändrar betraktningsvinkel, men är lång-
samma. Och dyra. Så finns det ett par mellanting. Men ingenstans finns upplysningar om vilken panel som sitter i en skärm.
Hade jag haft firman kvar, är numera pensionär, hade jag köpt en av YFO:s dyra Eizo skärmar för 20-25000 kr med IPS teknik. YFO är, för den som inte vet, leverantör till yrkesfotografer och säljer Mac bla. Ligger på Brännkyrkagatan i Stockholm.
Jag mejlade Eizo och beskrev problemet. De rekommenderade en skärm L768 ASK som inte är en IPS men ändå bra till bilder. Själva skärmen går att kalibrera vilket tydligen är mycket viktigt.
InWarehouse får in denna skärm nu på måndag och tar strax under 5000 inkl moms. Tänker beställa en även om jag skulle vilja titta på den först men det finns ju ångerrätt vid postorderköp! Den har dessutom en väldigt flexibel fot så man kan justera den som man vill.
T ex vinkla ner den mot bordet som på en laptop. Väldigt bekvämt när man jobbar med ritbord
Kan det va nåt, Nikita?
Hälsningar
Lennart

  • Medlem
  • 2006-03-09 22:05

prepress-killarna på mitt jobb har kört lacie crt i många år, men lånade för några veckor sedan en lacie och en cinema för att testa.. deras jobb går ut på att behandla bilder för tryck.. så detdär med att det inte funkar med cinema är nog lite lögn.. det går ju att ställa ner ljusstyrkan.. jag har själv kalibrerat min imac med en speciell kalibrator och det blev en jävla skillnad..

Hmm, det låter märkligt det där med att en iMac-skärm inte skulle kunna visa "trycksäkra" bilder. Kör man en hårdvarukalibrering på skärmen och matchar med motsvarande kalibrerad output-profil på skrivaren lär det väl stämma? Eller är jag ute och cyklar?

1
Bevaka tråden