Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fråga om att gå från 512 mb till 1024 mb i RAM

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Mac Mini kan jag börja med. Jag satt och kikade på minnesanvändningen en dag och såg att den ligger precis under 512 mb mest hela tiden, redan när systemet startat (senaste OSX Tiger). Jag tycker inte att datorn är seg förutom när man gör lite för mycket saker (tankar stora filer, startar dashboard och lite andra grejjer). Men jag kan tänka mig att eftersom det ligger på gränsen hela tiden så borde det bli en ganska stor skillnad om jag går från 512 till 1024? Någon som har erfarenhet av detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-18 12:30

Vi gjorde det precis på kontoret där jag jobbar.
från 512 till 1024 i våra 2x1ghz MD. Datorerna är mkt snabbare.

Du kommer inte flyga till månen men du kommer uppleva skillnad.

Låter lovande, jag gissar att ni kör samma OS.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-18 12:37

Japp, tiger.

Jag kan inte svara på skilnaden mellan 512<>1024 men jag har upplevt Tiger med 256mb minne och det var knappt körbart, sedan när jag satte i 1024 så blev allt som en dröm...

Om du upplever att det ligger precis på gränsen så är mitt tips; uppgradera! Du kommer ju absolut känna någon skilnad när du kör många saker sammtidigt eller hanterar stora filer.
(Dessutom är ju inte en 1024 sticka speciellt dyr i dag heller)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-22 20:20
Ursprungligen av lepra_macintosh:

Jag har en Mac Mini kan jag börja med. Jag satt och kikade på minnesanvändningen en dag och såg att den ligger precis under 512 mb mest hela tiden, redan när systemet startat (senaste OSX Tiger). Jag tycker inte att datorn är seg förutom när man gör lite för mycket saker (tankar stora filer, startar dashboard och lite andra grejjer). Men jag kan tänka mig att eftersom det ligger på gränsen hela tiden så borde det bli en ganska stor skillnad om jag går från 512 till 1024? Någon som har erfarenhet av detta?

Det kommer nog att kännas rappare med mer minne, men minnesanvändningen kommer att öka, beroende på att systemet tar så mycket det får.

Vänligen, Ylan

Jag har installerat minnet, det var lite läskigt när det knakade och brakade i lådan men det gick! Fungerar finemang och jag märker definitivt en skillnad. Datorn känns mer komplett på något vis nu när man inte behöver bry sig lika hårt om vad man gör. Sen är det psykologiskt viktigt för mig att veta att jag inte kan ha mer i minne Jag köpte ett Kingston 400 MHz på den lokala Microshop-butiken för 1000 kr, vilket jag tyckte var ett helt OK pris då det knappast blir billigare med att beställa på nätet, med tanke på frakt då. Minnet kostade 964 kr dagen innan jag skulle köpa det men hade gått upp till 1054 eller något liknande, så då fick jag det för 1000 kr prick när jag påpekade detta...intressant? Nja, men jag har mundearré just nu...

Ursprungligen av lepra_macintosh:

men jag har mundearré just nu...

Går det fortare att prata också, med 1 GB?!

Mycket

Jag har själv dilemma, sitter med 512 MB i Minin och tycker det är på gränsen. Men en tusenlapp är dock en tusenlapp. Tyckte du det var värt priset?

(Offtopic; sen pratar jag redan fort och mycket, hur ska det bli med 1 GB??!!)

Ursprungligen av Stefan Johansson:

Jag har själv dilemma, sitter med 512 MB i Minin och tycker det är på gränsen. Men en tusenlapp är dock en tusenlapp. Tyckte du det var värt priset?

(Offtopic; sen pratar jag redan fort och mycket, hur ska det bli med 1 GB??!!)

Personligen tycker jag det är värt det men det är som sagt en massa personliga faktorer som spelar in. Men om jag ska försöka vara objektiv:

Skillnaden är inte ljusår, men det känns bra att ha 1 gb eftersom jag vet att jag kommer att köra program som kräver lite kräm, då är 512 inte lika kul. Jag har inte hunnit testköra datorn så mycket med 1 gb men den är rappare vad jag kan känna.

Om 1000 kr är allt du har kvar och du har glömt att handla mat så kan du lika gärna skippa det, man överlever ju utan 1gb i RAM. Datorn börjar inte servera frukost på sängen för att den har 1 gb om man säger så. Har du ett gäng tusenlappar att spendera så kan det vara att tänka på, för den blir kraftfullare.

Det gäller mest en massa småsaker som man stört sig på, som att det laddar lite här och lite där och när man tankat stora filer så segade den ner helt förut. Såna saker blir ju bättre...

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-10-10 00:57

Jag har bestämt mig för att försöka hotta upp lilldatorn och beställt detta idag:
http://www.tbh.se/index.asp?prod_id=26842
Borde väl fungera i en Mac Mini 1.42 PPC ?
/ M

(Beställde även 2 x 1 GB till MacBooken för dryga femhundringen, så nu blir det åka av...! )

Ursprungligen av Micke F:

Jag har bestämt mig för att försöka hotta upp lilldatorn och beställt detta idag:
http://www.tbh.se/index.asp?prod_id=26842
Borde väl fungera i en Mac Mini 1.42 PPC ?

Nu fem dagar senare - var det funkis i din PPC? 500 kr är bättre än 1000...

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-10-16 11:50
Ursprungligen av tvamvarg:

Nu fem dagar senare - var det funkis i din PPC? 500 kr är bättre än 1000...

Väntar fortfarande på leveransen, men enligt TBH.se är ordern nu skickad.
Återkommer om någon dag eller två.

/M

Ursprungligen av Micke F:

Väntar fortfarande på leveransen, men enligt TBH.se är ordern nu skickad.
Återkommer om någon dag eller två.

/M

Hur gick det?!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-11-05 00:04
Ursprungligen av Stefan Johansson:

Hur gick det?!

Det gick bra!

Minin laggar mindre rent generellt och det är trevligare att vara flera användare på datorn och vara inloggade samtidigt.
Nöjd!

Degskrapa - perfekt verktyg!

Nu har jag uppgraderat min Mac mini G4 (1.42) fr 512MB till 1GB. Stor skillnad faktiskt!

Kan tipsa om följande bra guide med bilder.

Och verktyget, jag tog degskrapan och det var det perfekta verktyget (finns på närmsta ICA t ex). Bredden på bladet passade perfekt i glipan man ska lirka in ett verktyg i.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-11-22 00:05
Ursprungligen av Stefan Johansson:

...
Och verktyget, jag tog degskrapan och det var det perfekta verktyget (finns på närmsta ICA t ex). Bredden på bladet passade perfekt i glipan man ska lirka in ett verktyg i.

Smart!
Och jag som har två i kökslådan - tänkte inte på det! (Jag använde en spackelspade, det gick också bra.)

1
Bevaka tråden