Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Martin passerar milstolpe - aldrig mer Classic

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu har jag passerat den milstolpe som allt fler av oss redan har passerat eller närmar oss: jag har inte någon anledning att köra Mac OS Classic (9.x) längre!

Igår kväll installerade jag ett nyinförskaffat Dreamweaver MX Studio-paket vilket varit den sista saknade OS X baserade programvaran i det utbud av program jag använder dagligen. Det är någonting som jag verkligen har saknat - Dreamweaver Ultradev 4 har inte riktigt mått bra i Classic miljön med en del hängningar som följd.

Att Dreamweaver MX dessutom har det snyggaste installationsprogram jag någonsin sett gjorde inte saken sämre.

Innan dess var det Outlook Express som fick ge vika för Entourage X - ett byte som gick förvånansvärt smidigt trots 4.000 adresser och 160 megabyte meddelandefil.

Äntligen har jag möjlighet att köra Mac OS X på det som det var tänkt! Till dagens fråga: om du kör Mac OS X och Classic fortfarande - vilka produkter saknar du fortfarande?

[ 12 Juli 2002, 08:31: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]

Jag använder fortfarande Pagemaker på jobbet. Vi kommer att börja jobba i Indesign till hösten men vi har ett stort arkiv med Pagemaker-filer så Classic får hänga med ett tag till.

Acrobat Distiller finns inte för Mac OS X ännu.

[ 12 Juli 2002, 08:50: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]

I vilket läge behöver du Acrobat Destiller? Med tanke på att funktionen finns inbyggd i OS X.

Var gör jag pdf-filer av mina Postscript-filer från Pagemaker i Mac OS X?

Som du själv sa i InDesign.

Tror minsann det fungerar. Har inte hunnit undersöka det själv ännu eftersom inte sitter med några PageMaker filer. Jag har dock skapat PDF:er av Quark dokument via InDesigns halva inbygda distiller.

Trist bara att Apple inte har levererat 1.8GHz Powerbook G5 ännu - det skulle behövas i Dreamweaver MX...seeeeeegt

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Trist bara att Apple inte har levererat 1.8GHz Powerbook G5 ännu - det skulle behövas i Dreamweaver MX...seeeeeegt

Det är inte så att du saknar Dreamweaver 4 och Classic?

Det enda jag kör i Classic är Quark Xpress (suck, suck, vad tusan håller ni på med, Quark?) och Netscape 4.7 för Handelsbanken. Ja, jag ska byta bank, har bara inte fått tummen ur än. Och Xpress kan man ju inte göra så mycket åt, alla mina kunder använder Xpress, och det bra om man har möjlighet att köra samma program. Annars skulle jag lätt kunna göra mina små manualer och annat i InDesign.

[ 12 Juli 2002, 09:24: Meddelandet ändrat av: Mattias A ]

Det program jag saknar för OS X är Director. Men att döma av Fireworks bör väl inte Director dröja alltfär länge för OS X. Saknar också Form Z men det kommer ju snart.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-12 09:58

Outlooken för Exchange och QuarkXpress. *suckar djupt*

VSE BeFound är iofs ett program jag kör i classic med, men det är ganska sällan iofs...

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2002-07-12 10:04

Hostar igång Real-Player i Classic någon gång ibland.
Synkar min leksakskamera, Kodak PalmPix kopplad till Palmen, i Classic också då Kodaks Conduit inte funkar med senaste Palm Desktop för X

För mig är det EN enda sak som inte finns för X ännu och det är destillern.

Visst det går att göra PDF direkt från OS och Indesign, men inte alls med samma inställningar.

Kolla storleken på en pdf från destillern och jämför med indesigns. "Löjligt, sa horan, och gav pengarna tillbaka!"
Är det så att man vill hålla storleken nere med hyfsad kvalitet så är det BARA destiller som funkar.

Eller gör jag fel ? Tips någon… ?

- Slice -

  • Oregistrerad
  • 2002-07-12 11:06

Jag saknar ProTools till tian

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke Seid:
Jag saknar ProTools till tian

Pro Tools kommer att släppas i en ny version nu till hösten. Fullt stöd för både Mac OS X och Windows XP kommer att finnas.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-12 11:57

Jag saknar EndNote till X.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-12 12:00
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: arndorff:
Jag saknar EndNote till X.

Har du tid att sakna det? Trodde du njöt av semestern i Solen!

Kom på jag saknar alla bra spel...

  • Oregistrerad
  • 2002-07-12 12:16

Notskrift!

Väntar fortfarande på Finale och Cubase för X. Funkar fruktansvärt dåligt i classicläge, men Finale är på gång nu under sommaren och Cubase tidig höst vad jag förstår.

Kör realplayer i classicläge ibland, men det är väl också på väg nu.

Martin

Jag saknar Pro Tools. Skulle räcka med lite drivisar för audiointerfacet Digi 001 så jag kan lyssna på musik på sedvanligt(hög ljudkvalité) sätt hemma för att stilla den värsta känslan av övergivenhet. Men jag jobbar ju även med detta men där på jobbet är det nian som gäller ännu. Hemma är det OS X. Cubase saknas oxå men det är i vaggorna.

I och med Apples köp av Emagic är intresset för Logic X på topp.

Jag har Toast och det gick inte att installera utan att ha OS 9 installerat. Men men det rullar fint under X.

Jag saknar Logic för X.

ProTools är förvisso intessant, och inte minst drivrutiner till deras hårdvara, men Logics mjukvara känns mer intressant, speciellt som Apple sannolikt kommer utnyttja sig fullt ut av AudioUnits och försöka göra något vettigt av det. RTAS slår ju VST på fingrarna tycker jag, och något borde eMagic komma upp med som håller jämna steg. VST2 kanske?

/JO

ProTV-mjukvaran från Formac saknar jag för mitt TV-kort ProTV.

http://www.formac.com är URL:en till Formacs hemsida.

Får köra Mac OS 9.2.2 tills vidare. Eller köra Mac OS X och boota om till 9.2.2 om jag vill kolla på ngt skoj på TV - _eller_ om jag vill köra GameCube som jag kopplat in för ProTV har ju S-video-ingång ju

Saknar alla plug-ins till diverse program som inte fungerar under X. Även om jag inte använder mig av dom så ofta. Så vill jag ha dom

VSE Be Found. Men den borde vara enkel att köra över till X då det är ett RealBasic program (jepp, det är det)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-13 21:09

Jag saknar verkligen RealPlayer,då jag tidigare lyssnade en hel del på Sveriges Radio på nätet. Nu är det verkligen sällan, bara om det är något särskilt program, laddar jag ner det för att lyssna.

Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-13 21:58

Martin: Never say never again!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ylan:
Jag saknar verkligen RealPlayer,då jag tidigare lyssnade en hel del på Sveriges Radio på nätet. Nu är det verkligen sällan, bara om det är något särskilt program, laddar jag ner det för att lyssna.

Ylan

Jo, det är sant. Synd att SR slösar på skattepengar genom att köra Real bara... Med tanke på Reals licenskostnader lär dom betala ett par miljoner.
Vilket känns lite onödigt då både QuickTime och Windows Media är gratis.

Jag saknar Protools, Finale och Max/MSP framförallt. Protools och Finale lär väl dyka upp snart som sagt, men Max/MSP kan man nog få vänta på...så till dess är det 9.2.2 för mig.

Jag använder bara Mac OS X men jag har dock Classic installerat ifall det skulle behövas.

Det tar inte upp mycket plats och skadar väl inte genom att bara finnas där.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-14 09:31

Fler än jag som saknar Finale för x tydligen. Tyvärr fick jag ett tråkigt svar från codamusic i fredags. Den version som kommer nu (Finale 2003) i sommar kommer inte att funka under x. Dom påstår att den funkar i classicbakrunden vilken dom även sagt att 2002b ska göra med, vilket den inte gör. Den startar ju och så men funkar fruktansvärt dåligt. X version av finale kommer inte förrän sommaren 2003....... Dåligt av Codamusic!
Så nu blir det väl till att byta program, någon som har erfarenhet av Sibelius?

Här är svaret jag fick:
"Finale 2003, our next upgrade release, will run just fine under Macintosh OS X as a Classic application. As such you will have full access to the many new features and benefits of this version. It will not, however, run as a Native application in Mac OS X. As Finale´s cross-platform compatibility is very important to many of our customers, we will release Finale 2003 for Macintosh as a Classic OS X application soon after the release of Finale 2003 for Windows so all of our users can continue to freely exchange current Finale files.

Coda is strongly committed to delivering a Native version of Finale for Mac OS X as quickly as we can. We value our Macintosh customer base and we appreciate your continuing support. Finale Macintosh is undergoing an array of architectural improvements that will benefit all Macintosh users as well as facilitate full OS X implementation. A number of these changes will be apparent in the release of Finale 2003, available in the summer of 2002.

Finale 2004, scheduled for the summer of 2003, will be a Native OS X application"

Martin

  • Oregistrerad
  • 2002-07-14 12:10

Jag saknar QuickTime VR Authoring Studio men har heller inte satt mig in i om det finns något alternativ i X..

Synd att SR slösar på skattepengar genom att köra Real bara... Med tanke på Reals licenskostnader lär dom betala ett par miljoner.
Vilket känns lite onödigt då både QuickTime och Windows Media är gratis.

Jag startar separat tråd om detta. Det är säkert, jag gör det. Blygs inte att medverka i den. Have computer, will post.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: arndorff:
Jag saknar EndNote till X.

EndNote kommer lagom till efter semestern (Slutet av juli står det på deras hemsida), men det kanske du redan visste.

Bevaka tråden