Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inget ljud från mina interna högtalare.

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-01-23 20:38

Ja har ett litet problem. jag får inget ljud från mina interna högtalare. Ja har kollat ljudiställningarna o det går bara att välja line-out. Vad har hänt. ja vet att man kunde välja dom interna högtalarna förut men nu går det inte. Någon som har tips.

  • Medlem
  • 2006-01-23 20:46

Det självklara: Du har inget kopplat till ljud-ut porten? Muterutan är inte ikryssad? Varit inne o fipplat i programmet "Ljud-/MIDI-inställningar"? Vilken mac har du föresten?

  • Oregistrerad
  • 2006-01-23 20:53

Ja har redan kollat alla inställningarna i Ljud/midiinställningarna. det går bara o välja line-out där med. JA har en PB 17"

Fippla vidare men denna gång överst på tangentbordets numeriska del - du kan oavsiktligt ha råkat stänga av och även sänkt volymen där... dom finns väl på en PB också... typ på F3 till F5

  • Oregistrerad
  • 2006-01-23 22:16

Så lätt e det inte. det är något i min dator som inte funkar. Dom knapparna har ja väldigt bra koll på hur dom funkar. Det kommer ljud från line-out om jag har hörlurar inkopplade men tar ja ut dom så kommer det inget ljud i mina interna högtalare.

  • Medlem
  • 2006-01-23 23:28

Har du provat att nollställa datorns hårdvara?
Gör så här; (inga grejor inkopplade till datorn)

starta om, håll omedelbart ner följande tangenter:

o+f+alt+äpplet

håll ned tangentkombinationen tills en vit skärm framträder och du är i open firmware läge.

skriv följande:

set-defaults (därefter return)
reset-nvram (därefter return)
reset-all (därefter return)

datorn startar om sig själv och hårdvaran är nollställd. Observera att - (bindestreck) inte finns på sin vanliga plats i openfirmwareläget utan under tangenten för ?

Prova detta och se om du fortfarande har samma problem sen.

Lycka till!

  • Oregistrerad
  • 2006-01-24 00:18

Tack för tipset. (Korsriddaren) men det hjälper inte. Vad e det för fel. Man kan ju bli tokig... =(
Har ja ett par hörlurar inkopplade så har ja ju ljud i dom men vanligtvis när man kopplar ur dom så tar dom interna högtalarna över. Fattar inte att det bara har slutat o fungera. Har du fler tips så är ja tacksam. Annars får ja tack för din hjälp.

  • Medlem
  • 2006-01-24 00:27

Jag antar att du reparerat behörigheterna och så redan.......hmm.............du.........prova att skapa en ny användare........logga in med den och se om problemet kvarstår. I så fall är en ominstallation att rekommendera.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-01-24 01:41

Jag har haft problem med ljudet på min gamla imac DV. Så först efter 3 år (idag) köpte jag en usb ljudadapter (160 kr) , och nu har jag fått igång ljudet på min 6 år gamla mac (DVS jag kopplar in högalarna till dosan) . Kolla på biltemas hemsida.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-24 14:44

(korsriddaren) Jag har redan gjort en ominstallation av OSX o det fungerar ändå inte. Får väl ta o lämna in den. garatin e ju inte slut än.

Vilken datormodell är det som du har... ja du skrev "högtalarna", dvs. fler än 1 högtalare. Kan du höra något via hörlurar eller råkar ha hörlurar in-pluggade som du inte lyssnar på... t.ex så är det nog så att de interna högtalarnas ut-ljud bryts när man pluggar in hörlurar.

Jag hade samma problem med min Quadra 840AV en gång. Det visade sig dock vara jag som missat en sladd som satt löst. Det kan ju vara något som lossnar inne i datorn så lämna in den om det inte löser sig.

allt jag hör är att man behöver ett nytt ljudkort. vet någon vad detta kan kosta samt hur svårt det kan vara att göra sjävl?

  • Medlem
  • 2006-08-17 19:50

Läste du inte Matteus inlägg? Finns externa ljudkort med USB-anslutning, t ex det Matteus nämnde från Biltema. Lycka till!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-17 22:10

Is there alight in the speaker plug? might be that it thinks that there is something there as suggested. If I am not all that misstaken a light in there could indicate this.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-17 22:21

Vet inte varför jag tog det där på engleska..heh.

Men en lösning verkar vara just det att datorn tror att en kontakt är ansluten.

Att ansluta en kontakt och ta ut den (repetera ett antal ggr tills led lampan slocknat). Detta sklart om det lyser...

jag har som sagt samma problem som mmdr men jag har ljud ibland. är inte det konstigt eller är det så?

1
Bevaka tråden