Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vill uppgradera min G4/400mhz - Vad är mest lönsamt?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2006-01-23 01:43

Har i princip lämnat pc världen helt och hållet och skippat windows totalt.

Har en DV kamera här hemma som jag leker med ibland och känner att min g4 är alldeles för långsam för detta. Har testat lite äldre redigeringsprogram och det funkar att bara klippa i. När det kommer till lite effekter så är det lönslöst. Går väll egentligen, men när det hackar och man måste vänta var och varannan minut så är det inte lika kul längre

Så nu har jag bestämt mig för att uppgradera min G4. Som jag ser det har jag 3 utgångspunkter att välja bland.

1: Behålla min nuvarande och köpa ett processorkort på 1ghz. Prislappen hamnar då på runt 2 tusen kronor.

2: Sälja min g4 och hitta en g4 med dubbla cpuer och ddr ram.

3a: Ha is i magen och hitta en begangnad dual G5.

3:b Köpa ett processorkort till min nuvarande g4 och invänta en begangnad dual g5.

Kameran jag har är ingen höjdare, köpte en billig JVC mest för att lära mig och leka lite med. Blir extremt mycket rött om förhållanden inte är perfekta. Men med tanke på att en nyare kamera antagligen är på inköp någon gång så kan det kanske vara bra att ha en dator som klarar av det hela också. Vill lära mig mycket mer innan jag lägger pengar på en bättre kamera. Vill lära mig klippning, specialeffekter, testa fram och tillbaka, hit och dit tills jag hittar nått jag är nöjd med. För att orka det så behövs det en även en dator som orkar med det hela.

Vilkett alternativ tror ni är det smartaste valet? Kanske ska tillägga också, hittade en dual g5 i malmö för 9 tusen, skippade dock de efter som jag bor nära göteborg. Vill inte lägga så mycket pengar på någott jag inte kan köpa direkt av säljaren. Så att hitta begangnat till rätt pris i göteborgsområdet kan nog ta tid

Hur som helst så har jag gått och blivit en äppelanvändare och ångrar mig inte en sekund. Börjar förstå varför det finns folk som kallar Steve för gud

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-23 08:25

Processoruppgraderingar fungerar faktiskt ganska bra, men det är mycket annat som man vill uppgradera också om man ska höja prestandan (Hårddisk, grafikkort, minne mm.)

kolla macsales.com så kommer du undan med några hundringar, tänk på att plusa på moms & frakt.

Sälja den och köpa en mac mini? Iofs inte lika mycket prestanda som en dual g4:a, men det är ju ett alternativ.

Om det bara är CPU torka så är en ny CPU bästa valet men är hårddisken rackans liten och trång och RAM alldeles för lite så är en minimac ett bättre val. DVS köpa bara CPU helt OK men CPU RAm HD och DVDbrännare är vansinne.

Finns/fanns? G5or på PCCity i jönköping för 6500 kr.
Visserligen den strypta 1.8an men det är ändå bra för de pengarna.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2006-01-23 18:04

Jag har 1,25 gig i ram och en 80 gig 7200rpm som system. Väntar även på ett kontrollkort så jag kan sätta i min 250gig hårddisk. Så då kanske det inte är så dumt att köpa en cpu på 1ghz?

Såg att det fanns dual 1.3ghz på macsales.com. Passar dessa i min g4 tro? På macoteket så finns det ju en dual cpu men den passar inte på min g4, enligt dem.

Senast redigerat 2006-01-23 18:16
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-23 20:27

Läs här för att ta reda på om din maskin klarar dual cpu.
http://sonnettech.com/publicfiles/pdfs/pdf_onlinedocs/english/mac/encore_st_duet_2g_add.pdf

Om den gör det så passar även macotekets processor.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-23 20:31

Daystar har gigadesigns dual 1.8GHz för sjukt massa pengar (498$) som "kanske" passar din dator.
http://4daystar.com/index.asp?PageAction=MFGSEARCH&ManfID=15&Page=1

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2006-01-24 02:09
Ursprungligen av hugg:

Läs här för att ta reda på om din maskin klarar dual cpu.
http://sonnettech.com/publicfiles/pdfs/pdf_onlinedocs/english/mac/encore_st_duet_2g_add.pdf

Om den gör det så passar även macotekets processor.

Nopp, har rev. nummer 3 så det är ingen idé. Änndå lika bra att lägga till pengar och köpa en dual g4 med ddr ram i så fall.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2006-01-24 07:39

God morgon...
L3 cachet i min 1.2Ghz sonnet gjorde en ryslig skillnad, måste jag säga.
Om du tänker dig att köpa en ny processor, så bör du överväga att välja en med just l3 cache.
För mig blev det en mycket god affär, med tanke på att jag numer har en maskin som gott och väl hänger med åtminstone Mac-mini.
För ett par tusenlappar mindre, dessutom.

1
Bevaka tråden