Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FÖR mycket minne?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-01-23 18:45

Har hört talas om att om man har för mycket minne så kan det strypa datorns prestanda. Hur väl stämmer detta? Och framförallt.. hur väl stämmer det om jag uppgraderar från 1.5GB till 3.5GB på min Powermac G5 2x2gz?

tackar för svar!

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2006-01-23 18:59

Du kommer få mer fart garanterat. Jag har då alldrig hört talas om någon som fått probem för att han satt i en massa minne. Förutom windowsanvändarna då, windows XP kan bara hantera 3 gig minne, efter det får man bluscreen. Sådana problem har dock inte vi

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-01-23 19:01

jag uppgraderade från 1,5gb till 2gb. Har inga problem men datorns xbench-resultat blev sämre med 2gb.

Ursprungligen av Flip:

jag uppgraderade från 1,5gb till 2gb. Har inga problem men datorns xbench-resultat blev sämre med 2gb.

Kanske fick du tag på sämre minne? Eller råkade sätta i långsammare minne?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-23 19:35

Dagens i-landsproblem?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-01-23 19:59

haha...yup

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2006-01-23 20:03

Tycker nog snarare att prestandaförsämringar sammanfaller med varje lansering av nya snabbare maskiner. Så har också min iMac GHz och 2MB RAM blivit allt slöare ju mer jag läst om de senaste maskinerna.;)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-01-23 23:16
Ursprungligen av Le:

Tycker nog snarare att prestandaförsämringar sammanfaller med varje lansering av nya snabbare maskiner. Så har också min iMac GHz och 2MB RAM blivit allt slöare ju mer jag läst om de senaste maskinerna.;)

2mb ram... hur mkt klarar din dator av med det minnet?

Skall du behålla maskinen ett tag.........släng i mer minne.
Jag kör med en G5 Dual med 2.5 GByte RAM.

Full fart.......

Ursprungligen av Philip:

Har hört talas om att om man har för mycket minne så kan det strypa datorns prestanda. Hur väl stämmer detta?

Det är bara att släppa ner smör i en brunn och sedan gå tre varv baklänges runt en buske så ordnar det sig. OBS: måste göras före gryningen... och i fullmåne.

Eller så tar vi det tråkiga svaret: Nej. Inte alls.

Tja, den har ju blivit slöare...

I alla fall förr i tiden (Läs: OS 9 och tidigare) tog det längre tid att starta datorn eftersom den kontrollerade minnet vid start. Kunde ta runt en sekund per MB RAM som satt i datorn.

1
Bevaka tråden