Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför fungerar inte mitt nya RAM-minne?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har precis köpt nytt minne till min G4 Quicksilver. En 512 MB sticka. Det sitter redan två stycken 256 MB stickor i. Tyvärr hände inget när jag satte i det nya minnet, i systeminformationen står det att platsen är tom, har givetvis prövat byta plats. Här är vad som står på en klisterlapp på det nya minnet; "EMPAQ 512MB PC133 VIA CHIPSATZ" Verkar vara ett compaqminne.
Här är vad som krävs enligt Apple:
"PC-133" Synchronous DRAM (SDRAM)
3.3 volt (V)
64-bit wide, 168-pin module
Maximum number of memory devices on a DIMM is 16.
Unbuffered; do not use registered or buffered SDRAM.
Height must not exceed 2.0 inches.

Här är vad minnet är:
512 MB
PC133 168 PIN, CL3
DIMM SDRAM
3,3 V
CL3
Verkar väll stämma bra överens?
Kan man på något sätt se om minnet är "buffered", det är ju det enda jag inte vet. Kan man testa om minnet fungerar överhuvudtaget?

  • Oregistrerad
  • 2006-01-23 13:10

Nu har jag ingen riktig koll, men monterar man inte minne parvis i PowerMac?

Har du kollat att det går ner ordentligt i sockeln och att låsen i vardera ändarna knäpper till?
Kan vara fel i din sockel som sitter på moderkortet. (har liknande problem)

Pröva och byt plats och sätt minnet där något av de andra sitter.

Kör sedan Hardware test om du har det. Eller programmet Rember (finns att tanka ner på Versiontracker) som kollar ojm ditt nya minne är OK

Tror parvis installation endast gäller nya G5.
Har testat att byta plats på minnena, hjälpte inte. Köpte datorn begagnat och fick med original skivor men hittade inte hardware test. Ska testa Rember.

Om det är DVD-skivor med kan Hardwaretest finnas med på installationsskivan, du får starta datorn med alt.tangenten nertryckt så kan du välja Hardwaretestet i det läget

Nope, ingen DVD-skiva. Bara CD. Hittade som sagt inte Hardware test här. Körde dock Rember, men det var lite konstigt. Verkade bara, som jag förstod det, testa en del av minnet, ung. 212 MB tror jag. Detta trots att jag ställde in programmet på att sänga av alla program, även Findern. Och jag har ju faktiskt iaf. 512 fullt fungerande MB. Kommer Rember verkligen åt minnet även om det står i OS X att minnesplatsen är tom?
Några andra idéer för att testa om minnet är kasst eller det helt enkelt bara inte passar? Jag vet ju inte om det är "buffered" än.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2006-01-23 18:48

Du kan ju testa det på en PC om du har möjlighet. Kör i så fall memtest (googla så hittar du). Men visar den bara på 256 så klarar inte det moderkortet av 512 stickor. Då får du testa i en annan PC eller på ett annat moderkort.

1
Bevaka tråden