Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ericsson T68i + Bluetooth + GPRS + Telia (igen...!!!)

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För att försöka konfigurera min PBG4/OSX10.4 till att fungera med Telias datakommunikation över GPRS via en T68i har jag nu läst X inlägg om Y telefoner och Z operatörer i flera forum...
Jag har således:

1. Rätt script från http://www.taniwha.org.uk/ (jag har provat alla SonyEricsson!)
2. Parkopplat telefon/dator OK igen (telefonen signalerar att den kommunicerar med datorn via Bluetooth i displayen och inget felmeddelande kommer om att "enheten inte hittas" el.dyl)
3. Ställt in PPP utan echo-paket (+ div andra alternativ); provat "telnummer" med online.telia.se, *99#online.telia.se, och bara *99# (ja, jag vet att *99# redan finns i scriptet, men ändå)
4. Stängt av och tagit bort alla andra bluetooth-enheter
5. Exakt reproducerat inställningar på en annan PBG4 och T68i som fungerar - med ett undantag; den telefonen har ett abonnemang med Telia SurfPort

Men min telefondatakoppling fungerar inte (givetvis... suck!!!)

Jag har sett att två typer av felmeddelanden dyker upp.
1. "Får ingen kopplingston. Kontrollera telefoninställningarna"... osv
2. "Kan ej koppla upp. Kontrollera..."

Någon som har en ny infallsvinkel till varför inte telefonskrället kopplar upp sig och datorn? Såvitt jag förstått Telias hemsidor skall det inte behövas "surfport" eller dylikt abonnemang för detta; det ingår också enligt uppgift i mitt abonnemang - måste man ändå på ngt sätt anmäla sitt nummer till Telia???

Har du aktiverat GPRS i på ditt abonnemang? Ring kundtjänsten så fixar de biffen. Förmodligen behöver du starta om din telefon efter detta.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-23 19:10

Lite felsökningsknep:

  1. Fungerar det att WAP:a på telefonen?

    Om inte, kontrollera inställningarna på telefonen. Det kan också vara så att du saknar GPRS-täckning där du är eller att det är ett lokalt fel i mobilnätet.

  2. Fungerar det att synkronisera din telefon med iSync?

    Om inte, kontrollera parkopplingen dator-telefon.

Använd CID1-skriptet (fungerar med Tele2) och skriv in APN-namnet i telefonnummersrutan om du använder taniwha-scripten.

Senast redigerat 2006-01-23 23:31

- GPRS aktiverat (men jag får inte "jordgloben", som markerar WAP? GPRS?, i min T68i-display...?!)
- WAP/surfning fungerar inte (men fungerar på "exakt lika" uppsättning med dator + telefon på samma skrivbord i samma stund - skillnaden är som sagt att den telefonen har SurfPort abonnemang)
- Synkronisering fungerar helt OK, både kalender och adressbok

Den som söker han finner (eller var det letar...:))!

Efter att ha utrett detta närmare med kundtjänsten visar det sig att datakommunikation iofs ingår, men måste aktiveras av Telia. Dessutom finns en lurighet vissa äldre SIM-kort fixar inte detta och måste då bytas (gratis) vilket också kan ge problem. Återkommer...

Hej!

Om det fortfarande inte fungerar, kolla vilket CID nummer du har datakontot i telefonen (Kommunication/datakomm./datakonton/)

Det kan också vara värt, att även om man inte skall använda något username/password att ändå skriva in tex. 123 på båda.

Jag har inte telia, jag har VF, och jar provat med de flesta SE telefoner och GPRS-scripten från taniwha, några tips bara! lycka till och återkom med hur det gick/går.

Mvh

Tiden går fort- glömde avsluta detta! Funkade fint efter aktivering, behövde inte byta SIM-kort.
Således, snabb-rep för dig som vill aktivera din sovande datakoppling på telefonen:
1. Aktivera ditt data-abonemang, aktivera nätvalen i telefonen enl instruktion från operatören
2. Ladda ev ner telefonscripten från länken ovan, välj script enl instruktioner i "read me"-fil
3. Parkoppla telefon - dator, dator - telefon med Bluetooth
4. Skapa profil för nätanslutning via Bluetooth på Mac:en
5. Aktivera Bluetooth (om det inte är i gång på enheterna)
6. Välj profilen och starta den (jfr modemanslutning!) och du är i gång!

Billigare än att köpa ett engångskort till WLAN på Arlanda för att tömma mailen eller en snabb koll på nyheterna...!

1
Bevaka tråden