Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skojare i farten???

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-01-23 12:13

Korkad bedragare som inte ens har koll på marknaden. Det trista är att det finns köpare som är ännu mera korkade och har ännu sämre koll av marknaden. Så - korkarna kan liksom inte leva utan varandra

Har svarat på hans annons, hoppas jag får köpa datorn

Ursprungligen av Johan S:

Har svarat på hans annons, hoppas jag får köpa datorn

Jag bjöd över dig!
Jag ska ha tegelstenen!

  • Oregistrerad
  • 2006-01-23 15:26
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag bjöd över dig!
Jag ska ha tegelstenen!

Ni har inte en chans, jag ska åka över och titta på den så fort jag får svar...!!

"Hej, jag är mycket intresserad av din MacBook Pro men skulle gärna komma över och ta en titt och provköra en innan eventuell affär. Jag ser att även du bor i Stockholm, skulle det passa någon gång denna vecka!?

mvh/jens"

...den som lever får se!

  • Medlem
  • 2006-01-23 13:03

Vilket ärkenöt

10.000 billigare nästan...
Måste vara rent falsarium, vem anmäler man till? Polisen, Apple?

Ursprungligen av Korsriddaren:

Vilket ärkenöt

Ja, vi som känner till att den här modellen inte ens är ute i butik ännu, vi kan ju tycka att det är korkat...

Men om någon annan (låt oss säga någon som inte vet så mycket om Mac men som är nyfiken på en Mac) ser den här annonsen...

Han går kanske in på Apples hemsida för att kolla vad den kostar ny. Och då är det ganska smart av bedragaren att välja den nya modellen - för att "amatör-spekulanten" lättare ska kunna jämföra pris med en ny.

Spekulanten kanske inte ser eller tänker på att modellen är så ny, utan tycker bara att det är ett jättebra pris i annonsen, och slår till...

Men vad har säljaren då att visa när köparen dyker upp?
En knölpåk?

Ursprungligen av Pocahontas:

Men vad har säljaren då att visa när köparen dyker upp?
En knölpåk?

Ingenting, naturligtvis... eftersom datorn inte finns...

Men han väljer väl bara ut spekulanter som bor långt ifrån. Övriga spekulanter får nog inget svar. Och sen försöker han väl få betalt i förskott...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-23 13:33

Tillverkningen av MacBook har väl inte ens börjat? Andra veckan i februari ska de visst köra igång.

Ursprungligen av Konrad:

Tillverkningen av MacBook har väl inte ens börjat? Andra veckan i februari ska de visst köra igång.

Ja, och det vet vi, som är insatta i Mac-världen. Men "gemene man" kan nog ändå bli lurad av den här metoden (se mitt första inlägg).

Det vi kan göra är att anmäla annonsen till annons-sajten, så att annonsen tas bort, och säljaren kanske spärras från framtida annonser.

Eller så får man en tegelsten på utlämningsstället

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-23 14:07

Det kan också vara ett sätt att locka till sig mindre teknik medvetna kunder som också eventuellt inte heller är vana vid att man kan bli bedragen vid ett dylikt köp.

Detta ska bli roligt att se hur det går!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-23 19:28

Tror ni inte att detta är nåt liknande?
http://www.annonsdirekt.se/aa.asp?aaaa=3818782

Finns i en annan tråd: är intel redan ute!

Lite underligt svar jag fick:

Hello,
The product is in stock and we can offer a discount for a big order.
Please let us know your location.
Thank You!
Best Wishes

Som att de vore nåt företag, men av annonsen att dömma så är de ju en privatperson, luktar sork lång väg!

  • Oregistrerad
  • 2006-01-23 23:43
Ursprungligen av Johan S:

Lite underligt svar jag fick:

Hello,
The product is in stock and we can offer a discount for a big order.
Please let us know your location.
Thank You!
Best Wishes

Som att de vore nåt företag, men av annonsen att dömma så är de ju en privatperson, luktar sork lång väg!

Jag fick samma auto-svar:

"Hello,
The product is in stock and we can offer a discount for a big order.
Please let us know your location.
Thank You!
Best Wishes"

Det behöver väl nödvändigtvis inte vara nåt skurkaktigt i det. Priset är ju det amerikanska ut-priset på applestore och om du beställer många så får du säkert bättre pris.. Så låt säga att de tjänar några hundringar / en tusenlapp per MacBook och han/hon har råd att ta in på motel med frugan! eller vad tror ni?

Självklart är det bedrägeri. Och om nu det skulle vara någon som åker till USA för att köpa ett antal så torde det vara grov varusmuggling, alternativt förberedelse till grov varusmuggling...

1
Bevaka tråden