Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp, vill bygga loginstyrd site!

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Alla webproffs därute, nu kommer en utmaning.

Jag ska dra igång en website som helst ska vara dynamisk och ha MÅNGA användare som ska kunna komma åt olika saker.
Tanken är att man ska komma till en loginsida och beroende på vilket login man använder ska man komma rätt.
Den måste vara hyfsat lätt att administrera och innehållet kommer att uppdateras främst av mig.

Någon som har någon idé om hur man gör och vad man behöver?

Vi har vår site på Bluerange idag, men kommer att ha möjligheten att köra detta på en egen maskin med OSX server inom kort.

Hjälp!

- Slice -

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-23 12:53

PHP + MySQL brukar vara en klassisk lösning. Alternativt ASP eller någon annan databas. Det kan vara lämpligt att använda cookies när man loggar in som sparar vilka behörigheter användaren har.
Många webbservrar stöder redan PHP och MySQL.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-23 13:23

Det finns flera s.k. "CMS" (Content Management System) som t.ex. Mambo och Xoops (de två anses väl vara bäst) som går på MySQL och som är relativt lättanvända.

Det är alltså "färdiga" sajter med medlemsskap (om du vill) och en massa andra moduler som du kan lägga till eller ta bort, allt efter behov. Beroende på hur skicklig du är kan du bända och böja utseendet som du vill, men om du inte orkar/kan/vill, så finns en mängd templates, gratis och kommersiella.

Du kan också göra egna avdelningar, och ge varje medlem tillgång till vissa sidor beroende på vilken medlemsgrupp dom tillhör. Trots att programmen är gratis så finns det ganska bra support genom deras användarforum.

Jag har sådana loginsystem klara att börja använda.
Både i php+mysql och även en .net lösning om det skulle vara intressant.
Du vet var jag finns björne.

1
Bevaka tråden