Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

5 tankar om Mac Intel Inside

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Varje morgon på radiokanalen Rix Fm har Gert Fylking ett inslag där han delger lyssnarna 5 tankar om nåt aktuellt ämne. Tänkte därför ge er mina 5 tankar om Apples byte till Intel-proppar.

5. Apple är en drömkund och en mardrömskund för Intel
För Intel måste Apple vara en drömkund och en mardrömskund på en och samma gång. Drömkund för att i samma sekund som Apple tillkännagav bytet så blev Intel helt plötsligt lite coolt. Intel har ju varit rätt mycket på dekis på senaste och AMD får fått i stort sett all god press. Intel har mest förekommit i diskussioner om ojussta affärsmetoder, processorer som slukar ström och uteblivna modeller. Nu när Apple väljer dem blev det direkt annat ljud i skällan. Nu kan Intel sola sig Apples coolhet, man får god press och självaste Steve Jobs står och lovprisar nya modellen på scen. Jag kan inte tänka mig en bättre kund än Apple av den anledningen. Jag menar, vad har Dell, Gateway, HP mfl som ens kommer i närheten i coolhet? Inte ett skvatt.

Mardrömskund är de för att Apple är ett gäng hemlighetsmakare. Levererar man till Apple pratar inte vid sidan om i förväg. Tror Apple är riktigt svåra att samarbeta med.

4. Bäst- inte snabbast
En sak som knappt diskuterats är en sak Steve sa när han tillkännagav bytet till Intel. Han sa då att "vi vill fortsätta bygga de bästa datorerna". Notera att han inte säger de snabbaste. Detta är kanske lite hårklyveri men för mig är de bästa inte nödvändigtvis de snabbaste. Man pratar dessutom nu om prestanda/watt. Detta tycker jag är intressant för inom stora delar av datorindustrin har mycket av prestandasnacket försvunnit.

Nu pratas istället om batteritid och låg ljudnivå som de främsta argumenten när majoriteten söker dator. Så har jag resonerat när jag letat dator. Alla datorer som säljs idag är "tillräckligt" snabba för 99% av användarna och nu med en Intel under huven spelar Apple i samma division som pc-tillverkarna. Är pc-n långsam ja då är macen det också. Ingen fördel men heller ingen nackdel. Se även punkt 3.

3. Äntligen går det att jämföra någorlunda
Apples val av processorarkitektur har fram till nu alltid legat dem till last. Trots allt kampanjande om megahertzmyt (förvisso sann) så har det ändå varit mer eller mindre omöjligt att göra trovärdiga prestandatester. Det har snackats om optimeringar för en viss processor, användande benchmarks som är missvisande, orättvisa konfigurationer mm mm och har egentligen inte lett till nåt slutgiltigt. Dessutom har det varit i stort sett omöjligt för konsumenterna att bilda sig en uppfattning om vad som "ger mest pang för pengarna". Det är svårt för en icke "datornörd" att tro att en 1,8Ghz processor skulle vara betydligt snabbare än en 3,6Ghz. Det bara går inte. Klart man undrar.

Nu däremot kommer det bli betydligt enklare. Nu kan var och en med lite datorintresse kolla på specarna och sen själv avgöra vad som ger mest. Nu är processorbiten mer eller mindre bortlyft från argumenterandet och kvar återstår mjukare saker som Windows eller Mac OS, och medföljande program.

Detta är en stor fördel. Det ska bli så skönt att slippa de diskussionerna.

2. När ska folk lära sig?
Sen så undrar jag när folk ska lära sig att inte räkna ut Apple? Det har iofs blivit mindre domedagsprofeter på senare tid men fortfarande finns det dem som totalt dömer ut Apple. Hur de kan kalla sig "proffs" eller "analytiker" och få betalt för det begriper då inte jag. Apple har ett otroligt momentum just nu och gör det mesta rätt. Man har ett läge som är bättre än nånsin tidigare. Man håller på att byta processorarkitektur och har ett operativsystem till vilket det inte finns ett enda virus. Man har ett starkt sug efter produkterna ute på marknaden och massa positiv press. Sen har vi MS som har försenat nästa version Windows ett flertal gånger och inte lyckas göra mycket rätt och som nu har ett OS som är så nerlusat med virus att det är ohållbart.

Självklart får man kritisera Apple, det är inte det jag menar, eftersom de också gör en del fel och har en del problem med kvaliteten på sina produkter. Men att inte se åt vilket håll det pekar och bara komma med samma argument som för 10 år sen visar bara hur opåläst man är.

1. iLife, iLife, iLife och Mac OS X!!
Samma dag som nya maskinerna lanserades började folk göra jämförelser prismässigt med olika maskiner och de flesta fall kom man fram till att Apple var dyra. När ska folk lära sig att det inte går att jämföra på det sättet. Jag vill hävda att macen, PPC eller Intel, är värd varenda öre och orsakerna heter Mac OS X och iLife. Mac OS X är underbart jämfört med Windows men allra mest överlägset är iLife. Det finns INGENTING till Windows som kommer ens i närheten av iLife-sviten. Det finns enstaka program som kan komma i närheten men integrationen programmen emellan rår ingen på. Man för hysteriskt mycket för pengarna med iLife. Jag utmanar vem som helst att sätta ihop ett paket med program för samma pris som lirar så bra ihop. Det går inte.

Sen har vi även iWork och Keynote i synnerhet. Det är ett helt underbart program som verkligen höjer folks ögonbryn och imponerar på dem.

Front Row. Där har vi nästa killer. Det är inget Media Center men så underbart snyggt och imponerar stort på folk även det. Nu har vi bara version 1 men det kommer hända stora saker med det framöver- räkna med det.

Det är framför allt iLife som fått mig att inte ens bekymra mig eller oja mig över pris eller prestanda på de macar jag ägt. De filmer jag redigerat, de dvd-er jag skapat är så överlägsna de mina kompisar gjort med sina pc-program. Jag skapar busenkelt snygga presentationer i Keynote och styr dem med Salling Clicker och min mobil (ja jag vet att Salling numer även finns till PC men det gör inte Keynote). Sånt har gjort det värt varenda öre jag spenderat på min mac.
Jag tror fler och fler upptäcker detta och det är viktigare än prestanda för de flesta.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-22 23:56

Word! (Och resten av paketet också).

Den här grejen med prestanda är ganska lam, en Windows PC är snabbare på det mesta, men blir piskad av Macen på annat. Dem är bra på olika saker helt enkelt. Macens prestanda är inte dålig bara för att den inte är lika snabb som snabbaste PC:n. PowerMacarna är ju riktigt snabba, jag har inget direkt att klaga på där. Prestandan duger gott och väl till allt jag jobbar med: Adobe CS, Flash, Maya, Office osv. Ett plus är att det funkar bättre att jobba med många saker samtidigt utan lagg när man har dubbla processorer. På Windows var det ofta så att ett program kunde tynga ner allt så det blev nästan omöjligt att jobba i andra program samtidigt i vettig hastighet.

Alla smidiga funktioner i OS X gör att det går snabbare att arbeta i och det snygga/stilrena grafiska gränssnittet gör att man blir mer kreativ då man trivs mer i miljön.

Det är i alla fall så jag har upplevt mitt byte till Mac!

Bra fem punkter. Fylking brukar däremot få in lite sex i sina punkter, trots att de är fem. Så vart är den sexiga biten som har med Intel att göra.

Att Apple gör sexigare burkar än andra vet vi ju alla. Kanske man kan få inte hans sexy talk i punkt 4.

Detta med snabbheten är kanske viktigt i viss mån. Detta med att pilla ihop sin pc burk och göra den supersnabb är om jag tittar mig runt inte lika intressant längre. Många sneglar på min imac - både unga som gamla, de tycker den på många sätt är den ultimata datorn.

  • Medlem
  • 2006-01-25 13:12
Ursprungligen av Rickard A:

5. Apple är en drömkund och en mardrömskund för Intel
Mardrömskund är de för att Apple är ett gäng hemlighetsmakare. Levererar man till Apple pratar inte vid sidan om i förväg. Tror Apple är riktigt svåra att samarbeta med.

Intel har fortfarande helt publika roadmaps och de kommer knappast göra dessa hemliga för att tillfredställa hemlighetsmakeriet hos en kund som står för kanske 2-3% av deras försäljning. Övriga PC-makare kommer också vilja veta i förväg vilka processorer som ska släppas och de lär nog inte böja sig bara för att deras konkurrent Apple vill hålla allt hemligt till sin egen release av en ny modell. SEn är nog knappast Apples coolhet avgörande för Intel. De är fortfarande långt mycket större än sina konkurrenter, tjänar mycket mer pengar och har dessutom stora marknadsandelar i andra områden än x86-processorer.

Citat:

4. Bäst- inte snabbast
En sak som knappt diskuterats är en sak Steve sa när han tillkännagav bytet till Intel. Han sa då att "vi vill fortsätta bygga de bästa datorerna". Notera att han inte säger de snabbaste. Detta är kanske lite hårklyveri men för mig är de bästa inte nödvändigtvis de snabbaste. Man pratar dessutom nu om prestanda/watt. Detta tycker jag är intressant för inom stora delar av datorindustrin har mycket av prestandasnacket försvunnit.

Problemet är ju att Apples modellcykler inte alltid stämmer med Intels. Intel kan mycket väl komma ut med en processor mitt emellan två modeller av Apples datorer. Då kommer någon PC-tillverkare hinna före med den nyare, snabbare processorn. Detta tror jag är en av anledningarna till att Apple inte längre kan hävda att de bygger de snabbaste datorerna.

Apples hemlighetsmakeri hoppas jag inte kommer ligga på vilken processor de använder utan mer på nya innovationer.

Ja, men innovationerna kan bygga på nya tekniker. Intel ska tydligen hålla på med massor med kul trådlösa prylar och liknande. De var ju med och uppfann USB för böfvelen! (Även om det kanske inte var så hemligt)

1
Bevaka tråden