Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Editera RTF i webbläsare?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag undrar om det nu finns någon webbläsare för mac som stöder rtf-editering (Rich Text Format), så som den används av Internet Explorer på pc? Vad jag förstår har det länge pratats om att Safari håller på att utveckla det, men det verkar inte fungera (jag har version 2.0.3). Det verkar som om rtf-editering är möjlig till viss del (jag skriver ju detta inlägg i en rtf-mall), men det är just Internet Explorers funktion som verkar saknas. Efter att ha kollat runt på nätet, lär jag mig att funktionen som inte stöds av mac heter "execcommand", men jag kan ha fel.

I den slutliga versionen av Internet Explorer för mac, så får man visserligen upp en ruta med korrekt gränssnitt, men själva editeringen fungerar inte. Det fungerar inte alls i Mozilla, Opera och inte i Netscape. Firefox verkar annars vara det program som bäst klarar sidor som är skrivna för pc (SJ och Föreningssparbanken till exempel), och kanske har det också kommit en plugin till Firefox som hanterar rtf?

Jag kan inte påverka sidan som använder sig av rtf-mallar, så jag har vad jag förstår inte användning för TinyMC eller liknande script. Tråden (länk nedan) hjälper mig alltså inte.

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=86863&highlight=rich+text

Jag hoppas att jag slipper att skriva rtf-texterna på min mac, för att sedan sätta mig vid en pc och mata in dem i plattformen som används.

Finns det en annan lösning?

Använda textedit? (skrivtext på svenska)
Varför göra detta i webbläsaren?

Tack för snabbt svar. Problemet är att jag ska lägga ut texter på en plattform, där det inte går att publicera färdiga rtf-texter (skrivna i textedit t.ex). Editeringen måste alltså göras direkt i webbläsaren.

Avsaknad av denna funktion är också en av anledningarna till att många CMS-system fungerar dåligt på Mac.

RTF-funktionen i Typo3 fungerar tillfredsställand för mig. Alla funktioner fungerar inte, men många i alla fall. Inte utan att man undrar varför det är så.

Jag kan inte påverka hur sidan/plattformen är uppbyggd, så webdesign- och cms-systemprogram hjälper inte mig. Det jag behöver är att kunna skriva rtf-dokument i den editor som plattformen erbjuder, och som är anpassad till Internet Explorer. Är det kört? Klarar inte någon webbläsare till mac detta?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-01-20 15:59

Sitter med XP och Explorer på jobbet. Hur gör man för att kunna skriva rtf i browsern?

  • Oregistrerad
  • 2006-01-20 17:19

Du kan inte använda en webbläsare för att redigera text i RTF-format. Inte IE på PC och inte i någon annan heller.

Alltså: sidan/plattformen jag jobbar mot är redan byggd. Jag kan inte ändra grundkonstruktionen. Det är en plattform som används vid distansutbildningar. I den kan man publicera filer, länka dokument, lägga in uppgifter, studentnamn, bedöma inskickade texter osv. Den är byggd med IE som mall, och använder sig av en rtf-funktion som bara IE tycks hantera. Man kan inte publicera rtf-filer så att själva texten syns i gränsnittet (att skriva textfiler utan formatering går dock utmärkt). Man måste klista in, eller skriva direkt i rtf-editorn. Så: det FINNS en rtf-editor (byggd av någon, och som stöder sig på IE:s inbyggda funktioner), men som varken fungerar för IE för mac, eller någon annan webbläsare till mac.

Editorn ser ut ungefär såhär:

http://tinymce.moxiecode.com/example_full.php?example=true

(Fast exemplet är från tinymce, som verkar jobba med att få det att funka för såväl pc som mac)

Jag kan inte uttrycka mig mer specificerat, eftersom jag inte har kunskaperna. Men vad jag förstår har det med något som heter "contentEditable" (och eventuellt execcommand och designMode) att göra, som är en IE/PC grej.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-01-20 22:47
Ursprungligen av zachrisson:

(Fast exemplet är från tinymce, som verkar jobba med att få det att funka för såväl pc som mac)

Jag kan inte uttrycka mig mer specificerat, eftersom jag inte har kunskaperna. Men vad jag förstår har det med något som heter "contentEditable" (och eventuellt execcommand och designMode) att göra, som är en IE/PC grej.

Som du alltså förmodligen har listat ut så går det att lösa detta wysiwyg-redigerande (det är så det kallas, wysiwyg (what you see is what you get), det har inget med RTF att göra) på olika vis, och de fungerar olika bra i olika webbläsare. Vissa lösningar fungerar bra i Safari, andra gör inte det. De flesta fungerar utmärkt i Firefox. Just den lösning som du har problem med fungerar tydligen inte i varken Safari eller Firefox (utvecklat helt och hållet för IE). Detta är inget konstigt, HTML, CSS, JavaScript och sånt har olika stöd i olika webbläsare.

Ursprungligen av Jogin:

Vissa lösningar fungerar bra i Safari

Vilka då?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-01-22 22:27
Ursprungligen av Adrian B:

Vilka då?

De hårt nedbantade.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-20 21:02

Jag har absolut inget att tillföra i sak, men kan inte hålla mej från att vara dagens språkpolis:
Det finns inget svenskt ord som heter "editera". Det är svengelska. Däremot finns ordet "redigera".
Thack for wordet.

Tack för ditt svar Jogin. Du reder ut begreppen lite. Fast jag tycker det är för enkelt att nöja sig med ett "detta är inget konstigt". I princip alla macrelaterade problem som jag stött på har gått att lösa efter lite letande, till exempel på dessa sidor. Och varför då inte detta? (Svaret kanske stavas Internet Explorer)

I letandet har jag kommit i kontakt med uttrycket "wysiwyg". Kanske kan man som lekman förstå det som åtminstone en slags imitation av rtf-formatet (dvs möjligheten att formatera text, fast i webbläsaren)? De kallar det hur som helst för "rtf-mall" på plattformen jag använder.

Jag har varit i kontakt med utvecklarna, och ska göra mitt bästa för att de ska implementera en funktion som stöds av Firefox eller Safari. Jag fortsätter tråden med att fråga om tips på redigerare som fungerar i såväl dessa program, som i Linux och i IE.

Vad kallas till exempel den variant som används här, när man redigerar ett nytt inlägg? Det är väl en javascript wysiwyg-editor?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-01-21 18:46
Ursprungligen av zachrisson:

Tack för ditt svar Jogin. Du reder ut begreppen lite. Fast jag tycker det är för enkelt att nöja sig med ett "detta är inget konstigt". I princip alla macrelaterade problem som jag stött på har gått att lösa efter lite letande, till exempel på dessa sidor. Och varför då inte detta? (Svaret kanske stavas Internet Explorer)

Om lösningen kräver IE för Windows så blir det rätt tufft för dig att få det att fungera i Safari. Säg till om du lyckas. VirtualPC är den enda lösningen jag kan komma på för att få det att fungera på Mac överhuvudtaget (om redigeraren kräver IE, alltså, vilket inte alls är ovanligt). Det skulle nog krävas att redigeraren som du har problem med skrivs om eller byts ut helt och hållet mot en som fungerar bättre i olika webbläsare.

Ursprungligen av zachrisson:

I letandet har jag kommit i kontakt med uttrycket "wysiwyg". Kanske kan man som lekman förstå det som åtminstone en slags imitation av rtf-formatet (dvs möjligheten att formatera text, fast i webbläsaren)? De kallar det hur som helst för "rtf-mall" på plattformen jag använder.

Det har dock absolut inte någonting överhuvudtaget att göra med RTF. Om något så är det en HTML-redigerare, men absolut inte en RTF-redigerare.

Ursprungligen av zachrisson:

Vad kallas till exempel den variant som används här, när man redigerar ett nytt inlägg? Det är väl en javascript wysiwyg-editor?

Wysiwyg-redigerarna har inte nödvändigtvis ett namn. Vissa har det, då gänget som har gjort den lixom släpper den för användning av andra (gratis eller mot licens) så ger de också den ett namn. Men exempelvis denna redigerare har nog inget speciellt namn, det är helt enkelt "wysiwyg-redigeraren i forumet VBulletin" (99mac använder forumet VBulletin). Det är kod skriven i JavaScript/DOM helt enkelt, och beroende på hur man skriver så fungerar det olika bra i olika webbläsare, eftersom olika webbläsare har olika stöd för JavaScript/DOM (Document Object Model).

Föresten, vad heter plattformen som du jobbar mot?

Jag svarar på mig själv: FCKEditor och TinyMCE verkar vara vettiga lösningar. Får se om det kan implementeras.

http://tinymce.moxiecode.com/index.php
http://www.fckeditor.net/

Ursprungligen av zachrisson:

Jag svarar på mig själv: FCKEditor och TinyMCE verkar vara vettiga lösningar. Får se om det kan implementeras.

http://tinymce.moxiecode.com/index.php
http://www.fckeditor.net/

De är bland de allra bästa så vitt jag vet. Bloggprogramvaran WordPress utvecklare valde TinyMCE när de skulle implementera detta i WordPress 2.0.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-21 20:06

Som framgått i tråden är det alltså HTML som redigeras och inte RTF. IE kom med stöd för detta först, och sen kom Firefox och sist Safari. Implementationen skiljer däremot rätt mycket mellan dessa tre, där IE har bäst implementation, firefox näst bäst och safari sämst. Den HTML-kod som redigeringen resulterar i ser dessutom lite olika från browser till browser. Att få detta att funka i alla webbläsare är idag ett helvete, men det kommer antagligen bli bättre med tiden och med nya versioner. En variant är att göra delar av redigeringsbiten i Flash men man får då inte lika stora möjligheter att redigera men det torde däremot f
fungera i samtliga webbläsare.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-01-22 00:08

Jag tänkte bara försöka red ut begreppen lite
RTF = Rich Text Document, ett dokumentformat som kan innehålla formatterad text (fetstil, kursiv, specifika typsnitt etc)
WYSIWYG = What You See Is What You Get, ett almänt uttryck för att redigera dokument på sättet de ska se ut när de är klara och slippa pilla med postscript-kod, html osv.

Vad gäller själva ämnet så tror jag nog tyvärr det är så att om det inte fungerar på varken Safari eller Firefox så blir det nog till att byta eller programmera om applikationen.

Begreppen är utredda, om WYSIWYG och RTF, DOM, html-redigerare och VBulletin-forum. Tack för hjälpen.

Virtual PC undviker jag helst att installera; då dammar jag nog hellre av min gamla PC i vindsförrådet. Men jag har förstått att det verkar vara den enda lösningen om jag vill komma åt IE/PC-funktionerna.

Och programmerarna för plattformen, säger sig nu jobba med ett nytt objekt som "i grunden är en FCKEditor, med några plug-ins och tillägg". Så jag hoppas att det funkar den vägen.

- - -

Det gäller alltså en plattform för distansutbildning. Plattformen kallas improvetools-education, och verkar vara utvecklat av ett litet och ungt svenskt företag. Utöver wysiwyg-problemet, och att det är fult (i mina fördomsfulla ögon kongenialt med PC / IE / informatik-andan), så är det behändigt att arbeta med, och det erbjuder en hel del goda möjligheter för hur man vill mata in och behandla utbildningsrelaterat material.

  • Medlem
  • 2006-01-22 19:48

Om de implementerar Tiny så ska det funka bra i Safari och Firefox, men inte Opera. Förhoppningsvis så kör de inga otäcka ActiveX-grejer, då är det nog ganska kört. Men detta är ett typexempel på att man alltid ska upphandla plattformsoberoende tjänster. Lär inte funka på Linux heller...

WYSIWYG-redigering i webbläsare använder sig av lite olika tekniker. Det finns en teknik som bara Internet Explorer för Windows har och den heter MSHTML Editing Platform. Den har funnits länge och det finns många sätt att bygga in den i en webbsida. Sen kom Mozilla med WYSIWYG-redigering men som bygger på helt annan teknik och som kallas Midas eller bara Mozilla Rich Text Editing. Denna fungerar på mac (och linux också antar jag).

Många lösningar (såsom htmlArea, FCKEditor, TinyMCE osv) som finns idag stödjer både Microsofts och Mozillas varianter. Om en CMS bara stödjer WYSIWYG-redigering på PC så beror det nog på att utvecklarna av CMS:en bara använder sig av Microsofts lösning, vilket är olyckligt i så fall.

Många klagade på att WYSIWYG-redigerarna inte stödde Safari, men det var inte deras fel, Safari hade inget stöd för detta alls. Det var först när Safari 1.3/2.0 kom som det fanns ett stöd. Men detta stöd är rätt buggigt. TinyMCE tror jag är den redigerare som ligger längst fram när det gäller stöd för Safari, men deras möjligheter är begränsade så länge Apple inte gör Safari bättre.

1
Bevaka tråden