Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är det för fel på Steve Jobs?

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Varför tar det så lång tid för Steve Jobs att "fixa" spel till Mac? Han om någon borde veta hur stor spelbranchen är. I samma anda som iPod, Intel och iLife borde de nu sluta cirkeln med spelen. (Borde egentligen gjort det för mycket längesen)

Jag kan inte så mycket om den här biten, kan någon förklara eller ge mig ett svar på detta mycket STORA problem.

Jag kan inte förstå...:confused:

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-01-21 15:04

Direct 3D, där har du svaret. De flesta moderna spel baseras på Direct 3D som inte Mac OS X klarar av, sen tycker jag inte det är någonting man kan skylla på Steve Jobs. Bara för att han är VD på Apple kan han ju inte tvinga speltillverkarna att använda Open GL istället för Direct 3D bara för att dom ska kunna sälja 50 exemplar till Macintosh också.

Den frågan är det inte Apple som tar tag i. Snarare speltillverkarna. Vad Apple kan göra är att man uppmuntrar speltillverkarna att även släppa spelen till Mac OS X, men mer än så kan de inte göra.

Eller menar du att Apple borde bli en speltillverkare?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-01-21 15:05

Jobs har givetvis ingen kontroll över spelproducenterna - det är dom som själva bestämmer vad dom ska göra och inte göra.
Jag tror inte heller Jobs är speciellt focuserad på detta. Han - som många Mac-användare - är focuserade på den kreativa biten av datorer: att skapa själv och inte bara konsumera vad andra skapat. Mac och OSX är är aktiverande istället för passiviserande. Det är just detta jag alltid älskat med Mac och jag hoppas verkligen dom fortsätter med denna filosofi. Man släpper alltså iWeb, iMovie etc - istället för ett eget spel...t.ex.

När OS X är en plattform att räkna med kommmer spelen, tror jag.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

När OS X är en plattform att räkna med kommmer spelen, tror jag.

Det är det iofs redan, och spelen håller på att komma.
Vänta ett år eller två, så kommer spelutbudet ha tredubblats.
Utan tvekan.

Ursprungligen av RockyMontana:

Det är det iofs redan, och spelen håller på att komma.
Vänta ett år eller två, så kommer spelutbudet ha tredubblats.
Utan tvekan.

Stämmer nog. Har hört att Apple har satt ett helt gäng på att förbättra OpenGL i Mac OS X.

En sak som jag själv saknar på de spel som faktiskt finns till Mac är lite häftigare ljud. I World of Warcraft på Windows så blir det exempelvis ett stämmningsfullt eko när man är i en grotta, medans det i Mac-versionen blir vanlig "torr" stereo.

Liknande sak i Warcraft III.
Antar att spel som Call of Duty och Battlefield 1942 lider av samma sak?

Apples hela framgång på 2000-talet ligger i iPod och dess popularitet som i sin tur genererar inköp av Apple-datorer. Var det inte till och med så att Mac Mini skapades för den stora majoriteten PC-användare som nu kunde köpa en billig Mac för första gången. Jag skulle säga att musik precis som spel är en konsumtionsprodukt.

Jag tycker inte att Apple ska producera sina egna spel, däremot skulle dom kunna hjälpa till på traven...

I det långa loppet skulle Apple tjäna på detta, det är jag helt säker på. Jag är inte så konservativ som mjg, Apple ska självklart satsa på konsumtionsvaror. Det säljer. Det som gör Apple till ett så framgångsrikt företag är deras förmåga att skapa nytt och sticka ut, tråkigt bara att dom inte prioriterar spelmarknaden, som är enorm.

Ursprungligen av klasherder:

Apples hela framgång på 2000-talet ligger i iPod och dess popularitet som i sin tur genererar inköp av Apple-datorer.

Det där tror jag inte alls på.

iPod genererar nog en fin ström av nya macanvändare, men att det skulle ligga bakom Apples hela framgång under hela 200-talet - näe, det är bara inte sant. Som Niklas skrev så är Mac OS X den viktigaste faktorn. Utöver det tror jag hårdvaran också spelar roll, t.ex. den första iMacen (som kom långt före iPod och även före OS X) fick väldigt stort genomslag.

Apple var på väldigt god väg uppåt redan innan iPoden lanserades första gången. Och det tog också ett tag innan genombrottet för iPod blev så totalt som det är. Det är ju först under 2005 som det verkligen exploderade, det visar försäljningssiffrorna rätt tydligt: av totalt 42 miljoner sålda iPodar så såldes 32 miljoner av dessa under 2005!

Nej. Apples framgång på den här sidan 2000 är nästan helt och hållet tack vare Mac OS X. iPod och iTunes hjälper givetvis till, men framförallt är det systemet och hurpass kraftfullt samtidigt som det är användbart det är som lockar användare.

Jag tror inte vi talar om samma sak. Jag talar om att vinna marknadsandelar dvs. nya användare dvs. unga människor. Huruvida MacOS är tillräckligt kraftfullt eller inte spelar ingen roll för en ny användare av en Mac, det räknar man väl med. I alla fall jag.
Det enda Jobs talar om är ju den digitala livsstilen och användarvänlighet. Och hur datorn håller på att ta över TV och stereo etc. Ska man då behöva en PC för att spela spel - stort misstag.

Vi talar om exakt samma sak. Alla jag känner som köpt Mac har gjort det, inte för att iPod var bra utan för att Mac OS X är så mycket bättre än Windows eller Linux-variant.

Problemet kvarstår, inga spel, inget kul.

Ursprungligen av klasherder:

Problemet kvarstår, inga spel, inget kul.

Det finns ju faktiskt en del spel till Mac OS X.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-01-21 16:03

Jag håller med trådskaparen. Vem tror Jobs att han är egentligen? Det är ju hans ansvar att det finns spel till Mac. På tal om inget så borde påven tvinga alla att bli katoliker.

Till och med PC-spelen krymper när man sätter dem i förhållande till X-box och dess likar. Sen kan man ha kul utan spel också, fotografera, göra musik, lyssna på musik, göra film, kolla på film...

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Till och med PC-spelen krymper när man sätter dem i förhållande till X-box och dess likar.

Spelkonsollerna har verkligen gjort ett återtåg efter det stora nederlaget då Activisions spelbox fick se sig besegrad av C64:an. Själv spelar jag i stort sett bara på min trofasta PS2, så länge det inte handlar om FPS-spel.

Fast när jag tänker efter så har det blivit allt mindre spelande med åren. Jag håller nog på att bli gammal.

Japp det klart, synd bara.

Jo, det hade ju definitivt inte varit fel med fler spel på Mac:en. Vem vet, spelutvecklarna kanske tycker att det är värt att utveckla sina spel på Macen nu när det sitter en Intel-processor i den och att det därmed blir mindre jobb och därmed billigare för dem? Om ett år eller så vet vi bättre om det är fallet.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Jo, det hade ju definitivt inte varit fel med fler spel på Mac:en. Vem vet, spelutvecklarna kanske tycker att det är värt att utveckla sina spel på Macen nu när det sitter en Intel-processor i den och att det därmed blir mindre jobb och därmed billigare för dem? Om ett år eller så vet vi bättre om det är fallet.

Hoppas hoppas...

Jag har också PS2, som jag spelar på ofta. Men det är en stor skillnad på konsoler och PC-spel. Jag är helt övertygad om gapet skulle täppas igen av Apple skulle de vinna alla fighter mot Microsoft, iallafall på hem-pc-marknaden.

Jag och många med mig VILL spela på vår dator, det går inte riktigt att jämföra konsol med PC-spel.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-01-21 17:04

Apple's framgång är genererad av Design, OSX och iLife (i den ordningen). Man ska aldrig underskatta "cred" och "hippness". En cool kille/tjej sitter inte på det hippa fiket i LA och knappar på en HP Laptop - det funkar inte...det kan t.o.m. uppfattas som en aning genant. Givetvis sitter man med en iBook/PowerBook - så är det bara. Jag tror att en del PC-nissars hat mot Apple grundar sig just i detta faktum

Det är absolut inte coolt med dataspel. Det är avtändande och juvenilt...så 80-tal...Men sånt svänger. Kanske blir det hippt att spela dataspel någon gång i framtiden igen.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-01-21 17:35

Spela gör man väl ändå bäst på konsoll? Jag ser ingen xbox-ägare som surar över att det inte finns Word till boxen...

Personligen så tror jag att det kommer att komma fler spel nu när macarna ska köras på intel. Det blir mycket lättare att porta spelen vilket gör att portningen blir billigare och det finns då rent ekonomiskt sett utrymme för fler spel.

Detta är säkert en sak som apple kollade på när dom bytte till intel dock som programm i sin helhet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-21 19:33

Ingen som funderat på vad som hade hänt om Halo hade kommit som aviserat, mac only?

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-01-21 20:13
Ursprungligen av Jonaz:

Ingen som funderat på vad som hade hänt om Halo hade kommit som aviserat, mac only?

Det hade blivit som med det mesta med Mac; om du lovprisar det så är du blott en fanatiker. Utan att nå ut till en bred skara så blir det ingen succé.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-22 20:25

En sak som KAN komma i och med Intel-övergången för Apple är om tillverkarna själva tar han om utvecklingen av en OSX-version.

Idag sker det ju två-delat. Företag A utvecklar ett spel. Detta kostar massor. Man riskerar massor. Och måste sen skjuta ut spelet till kunder genom div. kanaler. Spelet finns nu, realistiskt sett, för Windows, xBox och PS2.

Företag B kommer till Företag A och säger "vi vill porta spelet till Mac, vi tror det finns en marknad". Sedan börjar man porta spelet (vilket idag tar uppåt 6 månader) och måste forsla ut spelet genom egna kanaler (kostar företag B massa pengar och risk-kapital). Sen sitter vi Mac-använder 6-8 månader efter spelet släppts på Windows och kan spela ett spel som troligen är sämre optimerat, men främst levereras mycket senare. Vissa skräckexempel finns.

Ponera då att Apples Intel-övergång kortar ner portningstiden till 3 månader. Ett "portningsföretag" kan göra dubbelt så många spel per år. Problemet är just att distrubitionskostnaderna är lika höga, troligen, per spel. Ett dilemma kvar står.

Kanske kanske detta halverande av utvecklingstid kan överväga fler företag att göra sina spel inhouse. Det återstår att ses…

Vad Apple SKULLE kunna göra för att främja sin plattform är att erbjuda utvecklingsstöd för portning av spel. Man står för hela utvecklingskostnaden av spelen så länge de paketeras som "HYBRID" Win/OSX i butikerna. Detta kostar minimalt extra för utvecklaren och Apple får i gengäld ett bredare utbud spel på sin marknad. För att Apple ska tjäna på det hela skulle man ex. ha någon form av registersrings-aktivering som visa "this copy runs on a mac" och Apple får då en % av intäkterna eller dyl.

Vi får se vad som händer….På ett sätt ser jag hellre att Apple hjälper utvecklare än att de utvecklar egna produkter. Skulle de få in OSX-only funktioner i Adobe's programsviter skulle det ex. ge kunder här ett mervärde av att välja OSX OCH Adobes programvara. Dock skulle denna typen av utvecklingshjälpt lätt kunna bliv jävisk (eller hur man säger).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-22 20:27

Slutsummering så är det faktiskt INTE Steve Jobs problem. Visserligen skulle Apple själva kunna utveckla spel, det är inget som säger emot det, men man kan inte sätta spel-utveckling under Apples ansvar.

Apples ansvar är hårdvaran som OSX rullar på samt OSX i sig. Sedan får man HOPPAS de tar han om deras utvecklare så gott de kan med hjälp och verktyg som de kräver.

Det finns nackdelar med att Apple gör ALLT för sin plattform också - tredjepartsutvecklare kan bli rädda (eller totalt överkörda) och fly.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-22 20:29

Sen tror jag VERKLIGEN INTE iPod har något stort med framgången för Apple på datorsidan. iPod är iPod och kanske kan ha lockat en eller två personer över till OSX. Men det som gör Apple framgångsrikt på datorsidan är deras hård och mjukvara, inget annat.

iPod lockar folk in i butikerna, iMac lockar folk in i Mac OS X.

Bevaka tråden