Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sony Ericsson: Första musiktelefonen för 3G

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-17 16:26

Sony Ericsson W900: Tillökning i Sony Ericssons Walkman-familj: Första musiktelefonen för 3G

Sony Ericsson lanserar idag sin första 3G-telefon i Walkman-familjen, som därmed växt till fyra medlemmar. W900 är en fulladdad musikspelare, telefon och kamera som också klarar nedladdning av alla sorters multimediafiler - musik, video och grafik - i bredbandsfart.

Lanseringen av W900-modellen följer på den mycket framgångsrika globala introduktionen av W800 i somras. Tillsammans med de två tidigare presenterade modellerna W600 för den amerikanska marknaden och W550 för resten av världen, innebär detta att det nu finns Walkman-telefoner i flera olika pris?nivåer för olika kunder och behov.

- W900 och de övriga modellerna i Walkman-familjen skapar ett nytt sätt att leva, med möjlighet att lyssna till musik, spela in och se videoklipp i riktigt bra ljud- och bildkvalitet samtidigt som man har full tillgång till internet - allt i en och samma mobil, säger Per Alksten som är nordisk produktmarknads?chef på Sony Ericsson.

- Vår första Walkman-telefon för 3G-näten kombinerar snabb nedladdning med enastående ljudkvalitet och knivskarpa videoin- och uppspelningar i 30 bilder/sekund, i en lättanvänd enhet. W900 är inte bara en bra musiktelefon. De enastående möjligheterna inom kommunikation, multi?media och bildhantering gör den till ett attraktivt val för alla dem som vill ha en telefon med full multimediakapacitet.

Musik från mobilnät och pc
En av de intressanta egenskaperna är möjligheten att på ett mycket enkelt sätt hämta, överföra, spela och hantera musikfiler. Ljudspår kan hämtas från flera olika källor, antingen via mobilnätet direkt till telefonen (när det finns stöd för operatörens nedladdningstjänst) eller via en pc.

Överföring av musikfiler från en pc till telefonen görs med vanlig ”dra-och-släpp”-teknik och W900 klarar också innehåll från alla de större musikprogrammen. Det här är speciellt användbart för de användare som redan har en annan typ av digital musikspelare och som vill överföra musikfiler från sin cd-samling till sin W900.

Den medföljande programvaran Disc2Phone gör det lätt att överföra musik till telefonen från cd-skivor och pc-datorer. Med Disc2Phone kan musikfilerna hämtas från spellistor och det finns även en trevlig och lättanvänd shuffle-funktion. W900 har ett inbyggt tillgängligt minne på hela 470 MB, och kan därmed lagra omkring 230 låtar. Lagringsutrymmet kan dessutom utökas ytterligare med ett Memory Stick PRO Duo, som för närvarande finns i storlekar upp till 2 GB, vilket räcker för upp till 1 000 låtar. Musikfilerna kan lagras i alla populära filformat: MP3, AAC eller AAC+, MIDI, WAV samt XMF.

Mångsidig funktionell design
Den mångsidiga ”vriddesignen” gör det lätt att skifta mellan telefonens många funktioner, en finess som innebär en klar fördel framför dedicerade musikspelare. De speciella musikknapparna gör det lätt att använda telefonen som musikspelare och t ex leta musik i spellistor, efter artist eller enskilda titlar. Och de som har ledsnat på att missa samtal bara för att de lyssnar på musik kommer att uppskatta att ringsignalen hörs genom musiken och pausar uppspelningen så länge samtalet pågår.

Telefonen svängs automatiskt till öppet läge med bara en lätt tryckning och ger tillgång till en stor knappsats. Praktiskt taget alla funktioner går dock att styra med telefonen stängd. Det går till och med att läsa meddelanden och leta bland musikfiler utan att öppna telefonen.

Imaging and multimedia
Förutom att vara en fullfjädrad musikspelare är W900 också en mycket avancerad kamera och multimediamaskin, med nedladdning i bredbandshastighet, bra internetsurfning och en 2,2 tum stor TFT-skärm med QVGA-upplösning och 262 000 färger, en av de ljusstarkaste mobiltelefonskärm?arna hittills.

Den inbyggda tvåmegapixelkameran med autofokus och LED-belysning är idealisk för att enkelt kunna fånga minnesvärda ögonblick. Tack vare Sony Ericssons unika ”dual front”-design går det att hålla telefonen stadigt med båda händerna som en riktig kamera. Kameradelen klarar också att spela in videoklipp med upp till 30 bilder per sekund, dvs dubbelt så mycket som de flesta andra kameramobiler, vilket ger en kvalitet som är tillräcklig för att kunna spela upp klippen på tv.

Den medföljande programvaran från Adobe gör det möjligt att överföra bilder och videoklipp till en pc direkt när telefonen ansluts via den snabba USB-porten. Bild- och videomaterialet kan sedan redigeras, skrivas ut och skickas till andra med de lättanvända Adobe-programmen. Videoklippen kan spelas upp i Apple QuickTime Player.

Som spelkonsol utnyttjar W900 fördelarna med 3G till fullo, med snabb och smooth nedladdning av videoklipp, spel, ljud och grafik. Den snabba 3D Java spelmotorn får visa vad den går för med det inbyggda spelet Asphalt Urban GT 3D från Gameloft, där användaren kan får prova på extrem racing bakom ratten på de bästa sportbilarna.

Tillbehör
W900 är Sony Ericssons första telefon som levereras med en Stereo Portable Handsfree HPM-80 med fjärrkontroll, som gör det möjligt att sköta Walkman-spelaren utan att ta ut den från fickan. En USB-kabel och programvaran Disc2Phone medföljer också på köpet.

Källa: TT

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-10-17 21:26

Beställd, och väntar med spänning

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2005-10-17 22:49

Och batteritiden är... ?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-18 10:22
Ursprungligen av oskich:

Och batteritiden är... ?

Från sonyericsson.se (!)

Prestanda (beroende på nätverk och användning)

Nät Samtalstid (upp till) Passningstid (upp till) Videosamtal (upp till)
UMTS 2.20 timmar 300.00 timmar 1.60 timmar
GSM 900 8.40 timmar 370.00 timmar -
GSM 1800 8.40 timmar 370.00 timmar -
GSM 1900 8.40 timmar 370.00 timmar -



(Batteriprestanda kan variera beroende på nätverk och användning)

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-10-18 10:49
Ursprungligen av oskich:

Och batteritiden är... ?

Helt OK

  • Oregistrerad
  • 2006-01-20 17:31

Är denna telefon släppt än eller? Tänkte köpa en 3G lur snart och har kikat lite på denna. Tänkte ifall någon köpt den eller provat den. Vilka intryck fick ni i så fall av den?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-20 22:30
Ursprungligen av Gizz:

Är denna telefon släppt än eller? Tänkte köpa en 3G lur snart och har kikat lite på denna. Tänkte ifall någon köpt den eller provat den. Vilka intryck fick ni i så fall av den?

Enligt denna nyhet var Telia först att få:
http://mobil.mkf.se/ArticlePages/200512/13/20051213123141_MOB762/20051213123141_MOB762.dbp.asp

Annars så verkar dustin ha den i lager. Sök på pricerunner

Såg i något reklamblad att vodafone har den nu också. Men det ska finnas op fria versioner av den ute nu.

  • Medlem
  • Enköping
  • 2006-01-21 12:38

Hej,

Det här svaret har jag redan skrivit i en annan tråd om musikmobiler, men den passar även in här, så därför får ni den i denna tråd också:

Jag har SonyEricsson W900i, dvs "3G-versionen" av W800i. Trodde faktiskt att jag skulle bli mer nöjd än vad jag faktiskt är. Min tanke var naturligtvis att slippa släpa på dels en mobil och dels min iPod, och att ha båda funktionerna i samma skal. Visst är mp3-spelaren i telefonen bra och påminner om iPods menysystem. Däremot går det segt att välja låtar, det knastrar till i hörlurarna innan låten tuggar igång efter ett par sekunder. (Nu har jag all musik på ett Memory Stick Pro Duo, det är möjligt att det går snabbare om låtarnar ligger i telefonminnet) Dessutom skulle jag vilja att det gick att koppla in 3,5 mm hörlurar direkt till telefonen och slippa den långa och besvärliga handsfree-sladden (det går att koppla in valfria 3,5 mm hörlurar från handsfree-sladden, går även i W800i).

Dessutom är menysystemet ibland aningen segt, och batteritiden faktiskt usel! Nu kan det bero på att telefonen är ganska ny och att jag kör med 3G, men det är ändå ett stort problem. Batteriet "försvinner" förvånansvärt fort när man börjar använda vissa funktioner, som musikspelaren. Det verkar finnas småfel i programvaran som är irriterande, t.ex. att inställningen att Walkman-spelaren ska starta när man trycker "pil upp" försvinner efter omstart, likaså mina samtalslistor!

Nå, allt är naturligtvis inte negativt med telefonen: skärmen är suverän och givetvis är det smart att kunna ha en kombinerad mp3-spelare och 3G-lur. Men det känns ändå som en kompromiss vilket inte är så konstigt egentligen. Funderar faktiskt på att sälja min W900i och inhandla handdatortelefonen P990i istället, plus en iPod Nano...

Om man inte är i behov av 3G rekommenderar jag istället W800i som är mycket smidigare (framför allt tunnare) och mycket billigare. W900i känns lite som ett dumt köp från min sida, men man gör ju sina misstag. MEN, kameran är bra faktiskt, 2 Mpixels och autofokus. Blir helt okej bilder även i mörka rum. Och så kan man ju diskutera hur smidig en telefon som är både telefon, mp3-spelare, kamera, 3G-funktionell med mera ska kunna bli. Sett i det perspektivet så är det givetvis en bra telefon. Men lite besviken är jag nog trots allt, och vill därför rekommendera W800i istället som jag bara hört positiva ord om. Om du inte behöver 3G förstås.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-22 00:24

Tackar för tipsen. Jag ska bege mig ut på stan på måndag och kolla runt lite. Har funderat på att avskaffa min fasta telefon och köpa en ny 3G telefon för att få ner kostnaderna lite. Ringer knappt aldrig med min fasta telefon så varför ha en? Har börjat reda i vilken ände man ska börja leta i. Vill ha en SonyEricsson lur men helst med minneskort eller bra med minne ifrån start.

1
Bevaka tråden