Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Begagnad iBook-vilka är de minsta hårdvarukraven för mina behov?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-01-20 14:41

Hej!
Detta är i skrivande stund bara en idé (pengarna fattas t.o.m. mars och det är därför denna tråd hamnar här och inte i "Köpes" avdelningen) men jag ville be om lite support från er som har haft era iBooks länge. Here we go:

Jag har en PB G4 inköpt i juni 05 och kör daglig clone/backup med hjälp av Super Duper till en iOmega tripple int. FW HD. Allt funkar perfekt. Datorn används till dagligt arbete plus ljudinspelning och då mest stationärt (varför köpte du inte en stationär då... skriker ni )

Jag kommer att pendla mycket och det blir lätt mycket trängsel på tåget vissa timmar/dagar. Jag tänkte att det hade varit lagom smart att skaffa en äldre & minsta iBook (inte dasslock dock) som jag kunde ha på tåget/bussen. Den skule användas till läsning av det man inte hinner med hemma, ibland kan man skriva/jobba lite, Internet behövs inte. Jag jobbar mycket med projekt och använder Omni Outliner Pro - det är ofta jag skriver ner idéer på papper eller i min PB när jag tar den med, men i fall att jag hittar en billig iBook så hade jag kunnat göra rätt så mycket under de två timmarna på tåget. Lite jobb med hemsidan hade också kunnat hinnas med...

Nu till det praktiska. Omni Outliner kan köras på äldre OS X versioner än Tiger (nedåt till Mac OS X 10.1.x) men jag vet inte om Dreamweaver MX 2004 klarar det.

Vilken iBook ska jag köpa? Vilket är det minsta hårdvarukravet för mina behov? Tanken är att flytta de nyskapade filerna till min huvuddator med en liten USB-minnesmodul - inte krångla till med att synca mot den externa osv....

Vilket pris är rimligt att betala i så fall? Har kollat i vårt forum och det varierar kraftigt.

Stort tack på förhand

Vill du kunna köra iLife '06-programmen så måste du ha en iBook med G4-processor.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-01-21 00:28

Njää Adrian, tack men inga iLife apps planerade, inte ens av den sneppet lägre versionen jag fick i min Apple Bundle....tänkte sluta detta inlägg här men, du kanske har rätt ändå... jag tänkte först och främst:

-göra ordning i filstrukturen i olika kataloger (Documents är just nu en riktig röra...)
-läsa,läsa & läsa i en massa gamla dokument som jag inte har en aning om varför jag ska ha dem...
-skriva/svara på mail som skickas efter att man har kommit tillbaka
-planering av olika projekt
-kanske lyssna på iTunes och jobba med nya låtar (musiker vid spakarna )

Jag har en del InDesign filer och Word dokument från min PC tid... så måste jag ändå kunna installera lite Adobe apps & Office 2004. Office kräver:
--------------
Processor: Mac OS X-compatible processor that is a model G3 or higher.
Operating System: Mac OS X version 10.2.8 or later.
Memory: 256 MB of RAM.
Hard Disk*: 570 MB of available hard-disk space for installing Office by using the Office Setup Assistant (recommended); 610 MB for installing Office by dragging the Microsoft Office 2004 folder to your hard disk.
Drives: CD-ROM drive.
Display: Monitor that can display 1024 x 768 or higher resolution displaying thousands of colors.
-------------------------

Jag antar att en G3 är mitt minimum eller hur?

Kollade lite på Blocket precis och priser varierar mellan 3.500 - 6.000 ...

  • Oregistrerad
  • 2006-01-21 10:11

Koppla loss PowerBooken å ta med hem å tillbaka i stället?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-01-22 01:09

Yepps, visste att det förre eller senare kommer en sådan kommentar

Ja, självklart, det var tanken med att skaffa Powerbooken. Samtidigt är denna dator min enda Mac (familjen har PC) och även om jag kör daglig backup/clone till en extern HD så känns det riskabelt att ta den med dagligen. Händer det något så har jag inget att jobba med.

Jag tänkte på en annan lösning i så fall - en Mac Mini hemma & PB på resan, now we're talkin'... men det är en dyrare lösning än en beg. iBook "for the road".

Dagens iLand's problem ...

  • Medlem
  • Österåker
  • 2006-02-11 14:10

Dreamweaver MX 2004 måste väl klara lägre än 10.4 Tiger eftersom det kom ut tidigare än Tiger väl? Sen kan du väl alltid installera Tiger på iBooken du köper?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-02-11 15:56
Ursprungligen av zightx:

Dreamweaver MX 2004 måste väl klara lägre än 10.4 Tiger eftersom det kom ut tidigare än Tiger väl? Sen kan du väl alltid installera Tiger på iBooken du köper?

All right, jag har bestämt mig. Det blir en iMac hemma och så får Powerbooken göra det den var skapad för - vara min laptop på tåget fram & tillbaka. Funderar fortfarande om jag ska satsa på Intel eller utnyttja det fina priset för en 20" G5 iMac... :rolleyes:

Ursprungligen av homesick:

Jag tänkte på en annan lösning i så fall - en Mac Mini hemma & PB på resan, now we're talkin'... men det är en dyrare lösning än en beg. iBook "for the road".

Dagens iLand's problem ...

Först klagar du på att det blir en dyrare lösning med en Mac mini än en begagnad iBook.....
En begagnad iBook som täcker dina behov kostar ungefär som en Mac mini (utan skärm).

Ursprungligen av homesick:

All right, jag har bestämt mig. Det blir en iMac hemma och så får Powerbooken göra det den var skapad för - vara min laptop på tåget fram & tillbaka. Funderar fortfarande om jag ska satsa på Intel eller utnyttja det fina priset för en 20" G5 iMac... :rolleyes:

Ursprungligen av homesick:

Ja, det _är_ det faktiskt, men det lutar mot en G5. Jag är ingen power user och tycker t.o.m. att prestandan på min Powerbook är toppen så....

...sen är det plötsligt okej att köpa en ny 20" G5 iMac.

Förklara gänra hur det är billigare att köpa en ny iMac G5 för mer pengar än en begagnad iBook för mindre pengar.

Sorry men jag kunde inte låta bli.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-02-13 11:53
Ursprungligen av Bengt Eriksson:

Först klagar du på att det blir en dyrare lösning med en Mac mini än en begagnad iBook.....
En begagnad iBook som täcker dina behov kostar ungefär som en Mac mini (utan skärm).

...sen är det plötsligt okej att köpa en ny 20" G5 iMac.

Förklara gänra hur det är billigare att köpa en ny iMac G5 för mer pengar än en begagnad iBook för mindre pengar.
.

Tja, enkelt, jag hittade lite mer pengar till detta och samtidigt tyckte att jag inte vill ha två bärbara datorer utan en stationär och så behåller jag min PB.

Ergh, försvarar jag mig här, eller :eek: :rolleyes:

Ursprungligen av Bengt Eriksson:

Sorry men jag kunde inte låta bli.

Yeah, no problem, det är jag - snabba svängingar och lång research. Men när jag bestämmer mig så är det ordentligt (vill jag så gärna tro )

  • Medlem
  • Österåker
  • 2006-02-11 15:59

Hehe, svårt val.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-02-11 16:31

Ja, det _är_ det faktiskt, men det lutar mot en G5. Jag är ingen power user och tycker t.o.m. att prestandan på min Powerbook är toppen så....

Den uppenbara fråga är givetvis om du har program som bara går att köra på Mac. Annars finns en många smidiga x86-maskiner att kolla på. Tror de minsta inte väger mer än 1,1-1,2 kg. Kolla tex Dell:s C/D400-serie som brukar väga kring 1.6kg. Finns begagnad från runt 4000:- med >700MHz-processor.

  • Medlem
  • 2006-02-13 09:04
Ursprungligen av Hakro807:

Den uppenbara fråga är givetvis om du har program som bara går att köra på Mac. Annars finns en många smidiga x86-maskiner att kolla på. Tror de minsta inte väger mer än 1,1-1,2 kg. Kolla tex Dell:s C/D400-serie som brukar väga kring 1.6kg. Finns begagnad från runt 4000:- med >700MHz-processor.

Precis. eftersom det heter 99mac, är det väldigt uppenbart. Dessutom finns Omni outliner endast till OS X.

http://www.omnigroup.com/applications/omnioutliner/

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-02-12 01:26

Nja, det är bara OS X jag kör nu, tack

1
Bevaka tråden