Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bilder av Office X b15

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

99mac har kommit över ett fåtal bilder av programmen som ingår i kommande Microsoft Office för OS X, dvs Word, Excel, PowerPoint och Entourage.

De installerades på en dator med 10.0.4 (beta-versionerna av Office fungerar på 10.0.x) och prestandan var klart godkänd enligt källan.

Word

Excel

PowerPoint

Entourage

Microsoft Office X väntas släppas senare i höst..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-08-04 21:53

Snyggt!

"Kommit över" innebär att ni tagit dom från RAILhead Design som MacMicke postade en länk till tidigare, eller hur? Jag kan meddela att dom har dragit tillbaka bilderna på uppmaning av Mircrosoft. Undrar hur länge dom får ligga här...

Nej, det gör det inte. Vi har kontakt med en källa som försedde oss med bilderna. Han skrev dessutom en relativt utförlig rapport om programmen, så därför beslutade vi att lägga upp bilderna. Om rapporten ska publiceras eller inte har vi inte tagit ställning till ännu.

Naturligtvis kan man inte vara 100% säker på var han fått bilderna från.

[ 05-08-2001: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Aha, på så sätt... men det är fortfarande intressant att dom varit tvugna att ta bort deras skärmdumpar. Undrar om Microsoft surfar på 99mac.com...

Det är ganska vanligt att vissa nyhetssajter tvingas ta bort bilder och annan information om produkter ej släppta. Apple Legal har gått och blivit väldigt pigga exempelvis.

Jag tror att Microsoft med Office 10 kommer att få en superprodukt.

Vad däremot inte är super är hur menyerna krockar med datum/klockan i menylisten. Vad var det för en upplösning på bilderna? Om det ser ut så i 1024x768 får många iMac-ägare problem...

Men bilderna är bara 864 pixlar breda, så det borde vara ok för dom som har 1024-upplösning.

Ja, bilderna är något ihoptryckta. Senare ikväll kommer fler bilder och även en liten rapport.

  • Oregistrerad
  • 2001-08-06 08:52

Okej, eftersom det har startats en ny tråd så får vi väl fortsätta här. (mod. kanske kan låsa den andra?) Hur som haver. Kan berätta att min vän Albert E Instein har testat Office 10 ett tag. Och han kan rapportera att den verkar fungera bra. Han har mest pillat med Entourage och Word. Det verkar som om det mesta fungerar som det ska med lite kosmetiska brister. T ex så finns det skönhetsfel när man lägger in/ändrar i adress boken. Om man går upp till applescript menyn dör Entourage, har inte sett om det är konsekvent för alla delarna. Entourage importerade alla inställningar från Office 2001 utan svårigheter. Det enda som kan verka lite förvirrande i början är att hålla reda på "Microsoft User Data" mappen som (om man haft 2001/98 ligger i Documents i första nivån Macintosh HD (root) för att sedan upptäcka en ny i hemkatalogen, det gäller att slänga rätt (om inte den färdiga installeraren ordnar det när skarp version kommer. Albert berättade för mig att han är så imponerad av nya office paketet att han troligen kommer att investera i det och dumpa works, mail.app och adress.app. Programmet är snyggt och det är inga som helst problem att känna igen sig från tidigare inkarnationer. Ikoner och menyer är snyggt anpassade till Aqua gränsnittet.

Om ni har frågor till Albert om programmen så kan jag vidarebefodra dom...

MVH

MacMicke™ the original.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Men bilderna är bara 864 pixlar breda, så det borde vara ok för dom som har 1024-upplösning.

Jag tror det skedde ett litet missförstånd här...
BILDERNA är 864 pixlar breda ja. Men vad var det för upplösning på bildskärmen när skärmdumpen gjordes? Det är ju inget problem att visa en skärmdump på 1600x1200 som en 4x3 pixlar stor bild. Vad bilden har för storlek i HTML-koden är alltså ointressant.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-08-06 11:03

ännu mer bilder...Bilder på Office 10

Citat:

Skapades ursprungligen av: Marcus Holmer:
Jag tror det skedde ett litet missförstånd här...
BILDERNA är 864 pixlar breda ja. Men vad var det för upplösning på bildskärmen när skärmdumpen gjordes? Det är ju inget problem att visa en skärmdump på 1600x1200 som en 4x3 pixlar stor bild. Vad bilden har för storlek i HTML-koden är alltså ointressant.

Jo, men en skärmdump tar man väl oftast i ett-till-ett-förhållande? Alltså om jag dumpar min skärm som är 1024 så blir bilden 1024 pixlar bred också. Sen kan man ju skala om bilden efteråt, men jag fick inte uppfattningen att detta hade skett.

Och jag har aldrig sagt något om någon html-kod, jag snackar om bildens faktiska upplösning. Öppnar man bilden i ett nytt fönster med enbart bilden så existerar ingen html-kod alls.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Acke:
ännu mer bilder...Bilder på Office 10

Nä, ni. Microsoft surfar i alla fall på thinksecret. Bilderna är borta!

/ Anders
(Som tror det är smart marknadsföring att lägga ut ´teasers´ på nätet - åtminstone för en så, till synes, stark produkt)

Citat:

Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Och jag har aldrig sagt något om någon html-kod, jag snackar om bildens faktiska upplösning. Öppnar man bilden i ett nytt fönster med enbart bilden så existerar ingen html-kod alls.

Jag erkänner mig besegrad. Men som förklaring kan jag bara säga att jag känner inte till någon upplösning med formatet 864x647 pixlar.
Som t ex Word-bilden har. Därav min misstanke om skalning.

MacMicke, kan du fråga Albert om Entourage fungerar tillsammans med en Exchange server (= Outlook 2001) eller bara är ett "vanligt" mailprogram (=OutlookExpress etc.), låt vara med kalender osv.

Tackar!

Som det ser ut så kommer Entourage att vara den enda Macklienten som fungerar ihop med Exchange server...

Nya Entourage är helt underbar kan jag berätta! De har gjort om gränssnittet och alla knappar osv. Ser väldigt mackigt och stilrent ut. Återkommer med bilder så snart jag hinner.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Micke W:
Som det ser ut så kommer Entourage att vara den enda Macklienten som fungerar ihop med Exchange server...

Idag finns Outlook 2001 för Mac som fungerar ihop med Exchange. Ska Entourage ta den platsen kanske?

  • Oregistrerad
  • 2001-08-08 08:53

Albert säger att han inte kan hitta några inställningar för Exchange i beta5. Det enda som i dagsläget pekar mot Exchange funktionalitet är den lilla text som man möts av som första mail i Entourage. Albert har också problem med att skicka mail och får ibland dubletter via IMAP konton typ mac.com.
Jag och Albert skall göra skarpa tester mot en Exchange server, så vi kanske kan sprida mer ljus på den här frågan lite senare...

The Original MacMicke™

1
Bevaka tråden