Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byte av PSU-fläktar i G5 i praktiken

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-19 11:13

Det har pratats om det här i Låter din G5:a-tråden en del (från sida 13 och framåt), men jag startar ändå en egen tråd om det.
Jag börjar tröttna på brummandet i min 1x1.8. Ljudnivån är inte abnormt hög, men den låter ungefär som en vanlig dator, vilket i mitt tycke är lite för mycket.
Vad jag undrar är vilka specar fläktarna ska ha (har läst att det är 60mm fläktar som skyfflar 36m3/h, men inte fått det bekräftat), vilka som är att rekommendera och var man köper dem. Samt om ni bytte ut alla PSU-fläktar eller bara någon enstaka.
Tack på förhand!

Du kanske inte behöver göra mer än att dra ur sladden i 20 sekunder, läs URL och om tipset hjälper så lär det spara dig bra många hundralappar:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=300341

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-19 12:42

Jag har testat att nolla PMU:n, men det gör varken från eller till. Är ganska övertygad om att problemet sitter i själva fläktarna, vilka låter slitna. Det är alltså inte fråga om något jet-ljud, som när man t.ex. har tagit bort plastskyddet i datorn, utan ett irriterande tomgångsbrummande.
Kanske bör tillägga att det är en första generationens G5:a, den med 900MHz FSB.

Ursprungligen av C-mon:

Jag har testat att nolla PMU:n.

Förmodar att du menar SMU som inte är samma som PMU...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-19 16:54

Från sidan du länkade till:

Ursprungligen av Apple Knowledge Base:

Unlike earlier models of Power Mac G5 or Power Mac G4 computers, the Power Mac G5 (Late 2004) and (Late 2005) models do not have a PMU. This functionality has been replaced by the SMU.

Min modell är en "earlier Power Mac G5 model".

1
Bevaka tråden