Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få ut det mesta av en Airpoirt Express...

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-19 08:13

Jag har köpt en ny iBook 14'' och en Airport Express. Nu har jag installerat den senare i lägenheten. I menyraden visar den full signalstyrka och det finns inga som helst problem att ansluta iBooken till den.

Men, när jag använder iStumbler för att kolla signalstyrkan visar den på ca. 50. Detta med fri sikt på drygt tre meters avstånd. På 15 cm avstånd visar programmet att signalstyrkan är hela 75.

Eftersom iBooken är den enda datorn i nätverket än så länge har jag ingen möjlighet att praktiskt prova överföringshastigheten, ej heller via internet då det kopplas in idag .

Jag använder ingen säkerhet för tillfället. Den är inställd på automatiskt kanalval. Siganlstyrkan är inställd på max. Jag har ställt den på maximala 24 i undermenyn där man kan välja hastighet, (förstår ni vilken jag menar?) det gör ingen skillnad i signalstyrkan i iStumbler vare sig jag har det inställt på 2 eller 24.

Det enda jag inte har provat än, jag kom på det nu, är att dra ut dect-telefonen som sitter en meter ifrån, dock med en Billy-bokhylla imellan. Ska prova det när jag kommer hem.

Vad får ni andra med iBookar och APE när ni ställer datorn precis vid bastationen? Vilka intällningar har ni rört?

Mvh
Kalle Sahlén

Får du bättre resultat OM du uppgraderar till sensate firmware?, se URL:

http://www.apple.com/support/downloads/airportexpressfirmwareupdate63formacosx.html

Den uppgradering är i krivandets stund 16 dygn gammal

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-19 13:29

Det är redan gjort och det gjorde ingen skillnad.

Efter att ha läst runt lite verkar det som om det inte är ovanligt att det är glapp i kontakten till AP-kortet. Kan det vara så att jag kom åt det när jag satte i mer minne?

1
Bevaka tråden