Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Express + tjocka väggar + musik = dåligt?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-01-03 00:19

Funderar på trådlöst med Airport Express. När man läser här ser det ut som om man kan råka ut för en hel del trubbel.

Är det så att trådlöst i sig är en instabil grej?

Vi bor i lägenhet med ganska tjocka tegelväggar (ca 25 cm) och det är ganska labyrintiskt uppbyggt. Inte någon punkt skulle ge fri sikt överallt, utan det blir alltid något rum som ligger bakom två hörn.

Det står också max 15 meter för den högre hastigheten i specen, men det gäller väl knappast om det är 1 tegelvägg emellan och absolut inte om det är 2 väl?

Är det så att de flesta i realiteten ger upp den högre hastigheten och alltid kör på den lägre, som ger längre räckvidd? Räcker den lägre isåfall för musik?

Någonstans (Apple Store) läste jag att Airport Express använder sig av lossless för att strömma musik, betyder det att all musik måste vara i det formatet?

Finns det någon annan lösning där man kan strömma musik trådlöst?

När musiken strömmas omvandlas den till lossless men kan från början vara vilket som helst av de ljudformat som iTunes stödjer.

Med det du beskriver kan du inte räkna med full hastighet. Hur detta påverkar lyssning vet jag ej.

Jag bor själv i en "labyrint" lägenhet med feta väggar. Har här inga problem med hastigheten.
Det är ca 11 meter bort ifrån stationen som jag sitter och det är två väggar mellan och det är ändå inga problem.

Det finns ju en del andra alternativ att stream musik på. Sök på forumet.

Lyx varianten är http://www.sonos.com/

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-01-03 20:34
Ursprungligen av MagnusB:

När musiken strömmas omvandlas den till lossless men kan från början vara vilket som helst av de ljudformat som iTunes stödjer.

Aha! Det var ju bra.

Ursprungligen av Mats Börjesson:

Jag bor själv i en "labyrint" lägenhet med feta väggar. Har här inga problem med hastigheten.
Det är ca 11 meter bort ifrån stationen som jag sitter och det är två väggar mellan och det är ändå inga problem.

Då så, då får jag väl beställa nu så får vi se om jag reder ut det... antar att jag återkommer med fler frågor.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-01-07 11:32

Beställde en airport-express och nu är den konfigurerad (fick den på 2 dagar). Det funkar hur bra som helst, om radiosignalen går i i kringelkrokar eller rakt igenom två tegelväggar + 8 meter vet jag förstås inte. Men det funkar hur bra som helst att både strömma musik och surfa samtidigt på högsta hastigheten.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-07 11:41

Grattis

Jag har samma erfarenhet, AirPort Express och AirTunes funkar hur bra som helst, trots tegelväggar, gjutet bjälklag osv. Nästan så jag fått för mig att radiovågorna har lättare att ta sig igenom solida material än mer porösa dito som trä eller spånplattor. Mitt hus är 10 x 15 m i varje plan och jag har trådlös täckning på båda planen och på uteplatser intill huset med en Express.

Slutsats: man behöver inte vara alltför rädd för att väggar gör det omöjligt att köra trådlöst.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-16 11:07

Hur är det med ljudkvaliteten?

Märks det stor skillnad om man kopplar in datorn dirket i förstärkaren, eller kör via en AirPort Express?

Förutsättnignarna är en iBook sum05 och en rätt sjysst stereo. Avståndet mellan enheterna kommer aldrig vara större än 4 meter (studentrum ).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-16 11:31

okej, jag hittade självklart en tråd om just detta när jag orkade skriva in "ljudkvalitet" i sökfältet och trycka på enter.. men det var jäkligt jobbigt

Nyligen så släppte Apple en uppdatering för Airport Express, testa om detta ger bättre resultat, se URL:

http://www.apple.com/support/downloads/airportexpressfirmwareupdate63formacosx.html

About this update
AirPort Express Firmware Updater 6.3 for Mac OS X

This update will auto launch when downloaded, and will offer the opportunity to update a number of base stations.

The AirPort Express Firmware Updater addresses reliability and resolves issues with AirTunes, AirPort compatibility, and issues with some third party Routers.

Fixes:

-Resolves issue with Audio dropout when playing to AirPort Express with AirTunes
-Resolves issue with Wireless Disabled mode for AirPort Express
-Resolves issue with AirPort Extreme LAN Performance
-Resolves issue when enabling AOL Parental Controls
-Resolves issue with vulnerability to Denial of Service Attacks (bonk)
-Resolves issue with wireless internet access through AirPort via some PPPoA DSL Routers
-Improved reliability when printing through AirPort base stations
-Improved support for RADIUS servers
-Improved support for Network Time Servers (NTP) for AirPort when using an IP addresses

For the latest information on AirPort software, check Software Update in System Preferences or the following Apple websites:

Apple AirPort Express website at www.apple.com/AirPortexpress
Apple AirPort Extreme website at www.apple.com/AirPortextreme
Apple Support website at www.apple.com/support

Internet service provider (ISP) compatibility:
Internet access requires a compatible ISP; fees may apply.

For more information on using AirPort Extreme or AirPort Express with your Internet account, contact your ISP or go to the AppleCare Knowledge Base at: www.apple.com/support

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-01-19 09:48

Jag undrar om det är någon fler som upplever att all bas försvinner när man kör musik över Airport Express, samt att det låter lite burkit och dött.

Ursprungligen av Foppa:

Jag undrar om det är någon fler som upplever att all bas försvinner när man kör musik över Airport Express, samt att det låter lite burkit och dött.

Beror ju på vad man jämför med, är det original-cd:n eller är det via datorhögtalare... finns ju många parametrar att ta hänsyn till för att kunna gå in i en diskution. Jag ser detta mer som en fråga om bitrate ifall ljudet upplevs mindre fylligt, min nedre gräns för acceptabelt ljud är 128 kbit/s - kör mot ett par medelstor Bowers & Wilkins högtalare och näst största Yammaha subwofern. De musiksnuttar som jag har kvar från nedladdning ute på nätet låter en aningen mindre fylligt än den köpta musiken jag köpt från ITMS. Har alltså gjort dumheten att ha konverterat om dessa MP3:or till AAC och där försvann nog lite av kvallitén. Har därmed förmodligen inte samma upplevelse som du har och kan inte höra att det blivit förändring iom senaste 10.4.4

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-01-21 15:42

Jag får inte så bra mottagning som ni andra får. Men så bor jag i en lgh från början av förra seklet på BV. Har extrem + 2 st expresser. Det varierar mycket hur bra mottagningen är. Framför allt är den ojämn. Tappar kontakt fast jag sitter nära. På ett ställe får jag inte kontakt p andra sidan väggen. Förvisso har det stått en kakelugn där tidigare så väggen är väl rätt tjock.

Å andra sidan finns det någon granne som har deafault så jag kan ibland surfa ut åtminstone där mitt nät inte når.

Ursprungligen av Sten_n:

Jag får inte så bra mottagning som ni andra får. Men så bor jag i en lgh från början av förra seklet på BV. Har extrem + 2 st expresser. Det varierar mycket hur bra mottagningen är. Framför allt är den ojämn. Tappar kontakt fast jag sitter nära. På ett ställe får jag inte kontakt p andra sidan väggen. Förvisso har det stått en kakelugn där tidigare så väggen är väl rätt tjock.

Å andra sidan finns det någon granne som har deafault så jag kan ibland surfa ut åtminstone där mitt nät inte når.

Jag tycker du ska kolla två saker.
1. Sitter kontakten till airportkortet i datorn i ordentligt? I bland kan det gå att trycka in det en millimeter extra, fast man kan behöva ta i så att det gör ont i tummen.
2. Ligger grannens nät på samma kanal som ditt? I så fall kan ni störa ut varandra och då är det oftast enklare att byta kanal på sitt eget än att försöka få grannen att göra det. Särskilt om hans/hennes nätverk heter "default".

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-01-21 18:07
Ursprungligen av ohennig:

Jag tycker du ska kolla två saker.
1. Sitter kontakten till airportkortet i datorn i ordentligt? I bland kan det gå att trycka in det en millimeter extra, fast man kan behöva ta i så att det gör ont i tummen.
2. Ligger grannens nät på samma kanal som ditt? I så fall kan ni störa ut varandra och då är det oftast enklare att byta kanal på sitt eget än att försöka få grannen att göra det. Särskilt om hans/hennes nätverk heter "default".

1. Sitter i en iBook färdigmonterad från Apple. Skall jag behöva kolla detta?
2. Skall testa byta kanal. Måste kanske ställa om WDF då.
Jag ser att iStumbler kan se grannarnas kanaler och ingen ser ut att använda samma som mig. Men 3 andra använder samma kanal.

Tyvärr har jag sett ett par iBöcker där antennen är dåligt monterad även från fabrik. Min mor råkade bland annat ut för det. Har du inte den allra senaste revisionen så sitter airportkortet under tangentbordet och det är lätt att kolla. Om glappet mellan kortet och antennkontakten är större än en halv millimeter så är det troligtvis inte ordentligt isatt.

Helst ska det ligga en tom kanal mellan ditt och andra synliga nätverk för att det inte ska finnas någon risk för störning (ex, du har kanal 9, då ska kanal 8 och 10 helst vara oanvända). Men om du är ensam om din kanal så är det troligtvis inte orsaken.

1
Bevaka tråden