Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IntelMac = Tvungen til M$ Word

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-01-15 13:51

Surt for oss nordmenn når Apple nå har gått over til Intel proppar. Siden Apple ikke ser ut til å vise interesse for å legge inn noen norsk ordliste i systemets rettstaving, så er det bare M$ Word å velge på om man vil ha et ordbehandlingsprogram som har en norsk ordliste.

Surt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-15 14:01

Finns det inte någon tredjepartsordlista?

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-15 14:05

Förlåt, men hur hänger detta ihop med vilken processor som sitter i burken?

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-01-15 14:47

Om jeg ikke vil kjøre AppleWorks i Rosetta, men ha native IntelMac programvare, så finnes det inget valg.

  • Medlem
  • 2006-01-15 14:59
Ursprungligen av smurf:

Om jeg ikke vil kjøre AppleWorks i Rosetta, men ha native IntelMac programvare, så finnes det inget valg.

Inte ens MS Office finns väl i x86-version ännu?

Hur som helst tror jag inte att det är några som helst problem att köra AppleWorks i Rosetta (förutsatt att AppleWorks är ett OS X-program och inte ett Classic-program). Ordbehandlare etc brukar inte vara speciellt prestandakrävande och Rosetta ska ha mycket goda prestanda, tydligen.

Hur är det med Apple iWork? Har det inte stöd för norska?

Ursprungligen av Ola Lidén:

Inte ens MS Office finns väl i x86-version ännu?

Hur som helst tror jag inte att det är några som helst problem att köra AppleWorks i Rosetta (förutsatt att AppleWorks är ett OS X-program och inte ett Classic-program). Ordbehandlare etc brukar inte vara speciellt prestandakrävande och Rosetta ska ha mycket goda prestanda, tydligen.

Hur är det med Apple iWork? Har det inte stöd för norska?

Microsoft Office fungerar genom Rosetta.

iWork delar väl ordlistor med resten av systemet, dvs ingen norska.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-15 15:18
Ursprungligen av Björn Leander:

Microsoft Office fungerar genom Rosetta.

iWork delar väl ordlistor med resten av systemet, dvs ingen norska.

Aha, jag förstår. Då är ju frågan om man inte får en väsentligen snabbare burk ändå, med tanke på antydda prestanda. Dock är det ju surt att inte Apple fått tummen ur..

Använder själv Mellel, Pages och MS Word, och har inte tänkt på att det är olika ordlistor som används. Problemet innebär dessutom att ni norrmän inte har stavningskontroll tillgänglig när ni fyller i webbformulär.

Förstår din irritation!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • 2006-01-15 17:28
Ursprungligen av Björn Leander:

Microsoft Office fungerar genom Rosetta.

iWork delar väl ordlistor med resten av systemet, dvs ingen norska.

Jo, givetvis. Min poäng var att andra ordebehandlare (OpenOffice etc) också lär fungera genom Rosetta så valmöjligheterna är lika begränsade på PPC som på x86. smurf pratade ju dock om native intel-version av Office och en sådan finns inte än.

Problemet är alltså inte Intel-mac:arna utan OS X i allmänhet.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-01-15 15:29

Dvs.i alle progam som man kan tenkes å fylle i tekst i, og det verste er at det default i systemet er "Kontroller stavemåte mens du skriver". Så man får alltid røde strek i alt man skriver, og må manuelt gå inn og endre i hvert j... program.

AppleWorks er et carbonprogram
iWorks bruker systemets ordliste, og er derfor inget alternativ
M$ Word har norske ordlister, og er derfor et alternativ
Hvilke andre ordbehandlere som har norske ordlister vet jeg ikke, men synes at det er meget dårlig av Apple å ikke ha norske ordlister i systemet.

Att vara "tvungen" till MS Word är ett lite konstigt sätt att se på saken, med tanke på att Words ordlistor, rättstavning, grammatik är sisådär tusen gånger bättre än andras program.

Man kan såklart ogilla Microsoft på andra grunder, men inte på grund av brister i språkhanteringen (jämfört med alternativen)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-15 21:15
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Att vara "tvungen" till MS Word är ett lite konstigt sätt att se på saken, med tanke på att Words ordlistor, rättstavning, grammatik är sisådär tusen gånger bättre än andras program.

Man kan såklart ogilla Microsoft på andra grunder, men inte på grund av brister i språkhanteringen (jämfört med alternativen)

Åtminstone om man inte skall skriva Hebreiska eller Arabiska, enligt skaparna av Mellel i a f.

Vänligen, Ylan, som använder Mellel för dess responsivitet och Word för dess kompatibilitet, skriptbarhet och allmänna kraftfullhet.

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Ylan:

Åtminstone om man inte skall skriva Hebreiska eller Arabiska, enligt skaparna av Mellel i a f.

Vänligen, Ylan, som använder Mellel för dess responsivitet och Word för dess kompatibilitet, skriptbarhet och allmänna kraftfullhet.

Vänligen, Ylan

Jovisst, där glänser säkert Mellel, men hur står det sig mot Word när det gäller norska?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-16 07:37
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jovisst, där glänser säkert Mellel, men hur står det sig mot Word när det gäller norska?

Det faller, av samma skäl som Pages, till föga.

Vänligen, Ylan, som upptäcker sig sitta och reta upp sig mer och mer på Apple, å sina norska vänners vägnar

  • Oregistrerad
  • 2006-01-18 16:12
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Att vara "tvungen" till MS Word är ett lite konstigt sätt att se på saken, med tanke på att Words ordlistor, rättstavning, grammatik är sisådär tusen gånger bättre än andras program.

Man kan såklart ogilla Microsoft på andra grunder, men inte på grund av brister i språkhanteringen (jämfört med alternativen)

Detta blir litet OT, men jag delar inte din uppfattning om att Words ordlistor skulle vara bättre än Apples (detta förvisso baserat på Office X, inte senaste versionen).

Själv använder jag många facktermer, som jag inte förväntar mig skall finnas med i ordlistorna från början. Det jag då har att välja på är att använda Apples program och genast ha fungerande rättstavning i Safari, Mail, och iApps. Eller att använda Word och få fungerande rättstavning i Word.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-01-16 09:25

Som nevnt, så er det native intel versioner vi snakker om, og om programmene ikke finnes i dag, så kommer de jo å komme i intelvarianter innom den nærmeste tiden.
Word er jo sagt å komme til intel.
AppleWorks kommer garantert ikke til intel.
iWorks finnes vel redan som intel variant.
Av disse så er det bare AppleWorks og Word som har norske ordlister. Og, siden AppleWorks ikke kommer å komme som intelversion, så forsvinner jo den ut i det blå.
Derfor kjenner jeg meg derfor tvungen til å overgå til Word når den dagen kommer, siden Apple ikke vil legge inn norske ordlister i systemet.

  • Medlem
  • 2006-01-18 15:48
Ursprungligen av smurf:

Som nevnt, så er det native intel versioner vi snakker om, og om programmene ikke finnes i dag, så kommer de jo å komme i intelvarianter innom den nærmeste tiden.
Word er jo sagt å komme til intel.
AppleWorks kommer garantert ikke til intel.
iWorks finnes vel redan som intel variant.
Av disse så er det bare AppleWorks og Word som har norske ordlister. Og, siden AppleWorks ikke kommer å komme som intelversion, så forsvinner jo den ut i det blå.
Derfor kjenner jeg meg derfor tvungen til å overgå til Word når den dagen kommer, siden Apple ikke vil legge inn norske ordlister i systemet.

Jag förstår fortfarande inte varför du inte skulle kunna köra AppleWorks via Rosetta. Jag har inte sett att det uttryckligen fungerar men AppleWorks lär inte ha några särskilda funktioner som hindrar det från att köra via Rosetta. Du lär inte märka någon hastighetsskillnad över huvud taget, inte ens senaste Word verkar gå långsammare under Rosetta och AppleWorks är väl inte alls så krävande som Word.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-01-18 11:57

Smurf: Jag förstår din irritation. Det är helt klart dåligt av Apple att inte inkludera norska ordlistor om det är som du säger. Som ett bevis på min sympati lovar jag att inte dra en norgehistoria när jag pratar med norrmän i ett halvår från och med nu

Btw, ditt användarnamn är nästan lika snyggt som mitt

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-01-18 17:57

jeg rapporterte til Apple i begynnelsen av mai i fjor, case står fortsatt åpen på apples bug reporter, så det ser ikke så lyst ut. Virker ikke som at de bryr seg om å legge inn denne funksjonen.
En ting er jo at man kan kjøre AppleWorks via rosetta, men hva med rettstavingen i alle andre program, som forliter seg på systemets ordlister? Som t.ex.Pages

  • Medlem
  • 2006-01-18 18:33
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-01-18 18:41

Cocoaspell fungerer, men ikke i alle program. Fungerer ikke i Pages bl.a.
jeg skulle gjerne ha begynt å bruke Pages, men ikke så lenge det ikke finnes noen norsk rettstaving til den.
Det virker som at Pages er litt kresen på hvilke ordlister den aksepterer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-25 23:37

Men NeoOffice, då?

Det är ju javabaserat. Och java borde väl, om inte redan nu så väldigt snart, vara portat för intel? Till NeoOffice finns language pack både för nynorsk och bokmål.

(Jag kan egentligen inte sånt här, utan undrar mest för egen del, eftersom jag inom en snar framtid kommer att vilja ha NeoOffice på en MacBook Pro.)

Edit: 23:45
Shit. Kollade just neooffice.org. Programmet funkar INTE på intel-macar. Det har just börjat arbeta på det och betonar att Apples påstående att PPC-program funkar med hjälp av Rosetta inte gäller ALLA ppc-program. Hm... ska man bli sittande med sin gamla TiBook i ett år till pga det här.
Offtopic, jag vet. Ursäkta att jag störde i tråden

Senast redigerat 2006-01-25 23:49
1
Bevaka tråden