Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IDCS2: Kan man jämföra värden för styckeformat?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-01-18 09:03

Jag jobbar med dokument som senare ska bli underlag för mallar, och har en del styckeformat som ser liiite olika ut. Kan man på något sätt jämföra värdena för dessa så att man snabbt ser vad som skiljer dem åt?

förtydligande: jag har flera styckeformat som ser nästa likadana ut i samma dokument.

Visst, allt går i InDesign

Ta fram Styckepaletten, hörklicka på det format du vill veta skillnaderna för och välj Redigera format.

I sektionen "Allmänt" väljer du från popup-menyn "Baserat på" det Format du vill jämföra med. I rutan "Formatinställningar" visas sedan vad som skiljer de jämförda formaten åt.

Tyvärr kan du inte markera och kopiera den texten, så vill du spara det får du ta en skärmdump

  • Medlem
  • 2006-01-18 10:20

Jag får inte till det. Till att börja med blir det inte samma format i Styckeformatpaletten som de val jag kan välja att basera på.

Du kan ju inte välja att jämföra formatet med sig själv, välj ett annat format, så får du reda på hur det aktuella formatet avviker från det valda formatet

  • Medlem
  • 2006-01-18 11:00

Den högra bilden visar alternativen som finns när jag redigerar det somn är markerat i den vänstra. Varför kan jag inte basera "Kortis2 - text" på "Kortis3 - text", eller jämföra dem?

Aha, jag skulle tro att det beror på att de båda från början är baserade på samma format. Vad händer om du först säger att det ena formatet ska vara baserat på inget, stänger dialogen, öppnar och gör som jag ursprungligen beskrev?

  • Medlem
  • 2006-01-18 12:44

Ja, då fungerar det, men det enda jag får fram är de aktuella värdena för respektive format. Jag undrade om det fanns något sätt att jämföra de två och få en lista bara på det som skiljer. Kan man exportera dessa värden till en textfil? I så fall kan man snabbt jämföra.

Nej du får fram värdena för det som skiljer mot det formatet det baseras på. Om du då väljer att ändra till ett annat format i baserat på-popupen ser du vad som skiljer det aktuella formatet mot det i pop-up-menyn valda formatet.

Som jag sa tidigare [sic!] sa så kan du inte få ut det som textfil.

Visst går det att göra ett script för det, men då blir det till att hala upp plånboken för även om det inte är svårt så är det lite tidskrävande

  • Medlem
  • 2006-01-18 15:28

hmm... Tack.

  • Medlem
  • 2008-12-11 14:00

Nu kan jag göra det själv...

Jag har närt en kommunist vid min barm!

  • Medlem
  • 2008-12-13 19:41

Tvärt om, jag har satsat på individuell utveckling... Kalla mig byrådirektör H K Bergdahl.

1
Bevaka tråden