Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple köper Emagic

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple köpte idag Emagic. Emagic tillverkar ett av musik väldens största och kanske bästa musik program.

Läs mer här: Emagic

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-01 14:31

Typ ett företag i veckan känns det som.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-01 15:33

Enligt mig två av dator världens absolut bästa företag.
Känns otroligt bra!. Man kan ju gissa att det inom en ganska snar framtid kommer att hända ganska mycket
både på hårdvaru fronten (förutom 17:e Juli) samt mjukvaran sidan också.

Hoppas bara att dom inte fryser ut 3:parts tillverkare som t.ex universalaudio som tillverkar ett väldigt bra DSP kort till förmån (nackdel) för ev. egna DSP kort.

Jens

Är det inte Apple som tidigare har gnällt på Microsofts monopolistiska tendenser?

Nu håller de ju själva på att köpa upp alla ljud- och bildföretag och avveckla Windowsversionerna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-01 16:38

Det måste kännas för dj****gt för dem som köpt nya feta winburkar för att köra Logic. Jag hade blivit vansinnig, man kan ju bara tänka sig stämningsläget här om Emagic hade lagt ned macversionen

Ylan

  • Oregistrerad
  • 2002-07-01 16:43
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ylan:
Det måste kännas för dj****gt för dem som köpt nya feta winburkar för att köra Logic.

Tänk positivt. nästa gång de kommer uppgradera så blir det en mac!

Eller så byter de till ett annat program, vilket tyvärr är troligare än att de helt byter miljö.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-01 17:03
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Kallisti:
Eller så byter de till ett annat program, vilket tyvärr är troligare än att de helt byter miljö.

Den risken tror jag är mindre om man nu gillar mjukvaran. Det finns ju flera exempel på det sedan tidigare. Se bara på proffsprogram på repro sidan som slutat säljas i macversioner. Listan kan göras lång... Skulle några av mina favoritprogram sluta att produceras för Mac OS så hade jag nog fått konvertera. Emot min vilja iofs, men verkligheten är så ofta...

  • Oregistrerad
  • 2002-07-01 17:56

Håller med ::NIKKE::.

Logic är en livstil, det är inget man byter:).

jag har snackat med pc-polare som har känt av stort missnöje bland logic-pc-användare - allra helst ifrån dom som har betal 2500 för den senaste uppgraderingen och några dagar/veckor senare får veta att emagic lägger ner windowsversionerna...

hoppas apple vet vad dom gör - så dom inte skjuter sig själva i foten - eller i huvudet

Ni som håller på med musik, berätta gärna mer om detta.
Är Logic att jämföras med Cubase eller nåt annat program. Är det lika bra eller bättre? Varför?
Etc. etc. etc.
Blir det en ny tråd så kanske vi skall flytta den till Programvara...

  • Oregistrerad
  • 2002-07-01 18:47

Visst kan dom jämföras.

Logic är i mitt tycke och vetskap mer flexibelt än Cubase.
Många jag känner har bytt från Cubase till Logic, en del för att ProTools TDM stöd var ett skämt i Cubase, en del andra för att dom efter ett tag tyckte
att hela programmet känndes mer "på riktigt" och tightare.

Steinberg som utvecklar Cubase skall dock ha en fjäder i hatten för att dom licenserar/ eller släppt själva Vst plug-in och Vst intstrument koden fri till Bla Emagic.

Själv har jag kört Logic sedan version 2.5 var ny.
Innan dess Performer och imellan provat Cubase
och kom snabbt fram till att det inte var något för mig.
Logic sägs ha högre inlärningskurva men när man väl fattat konceptet med envirorments och screensets så
är det otroligt snabb jobbat. I stort sätt alla funktioner
kan kommas åt via kort kommandon. Samma kortkommando kan ha olika funktioner beroende på i vilket fönster du är i. Skönt att slippa röra handen till
en annan del av tangentbordet bara för att man är lat:)

I och med Logic 5 kom en helt ny automation som sägs vara helt i klass med ProTools egen.

Jens

Jag har hört flera säga att Cubase är bättre för VST och audio och Logic bättre för MIDI. Jag kör Logic för att det är stabilare och snyggare än Cubase, i grund och botten är det samma grej.

Men hur är det tänkt att uppköpet ska kunna gynna konsumenterna? PC konsumenterna gynnar det ju givetvis inte, men vad kan Apple göra med Emagic som inte Emagic kunde ha gjort själva?
Ok att Apple köper upp små 3d företag, men Emagic är ett företag med historia och med ett fullmoget program. Hur kommer Cubase att reagera? De lär ju inte få många marknadsandelar på Mac sidan efter detta.
Det är som Martin Kallisti säger, riktiga Microsoft fasoner.

Jag tycker att Logic´s audiomixer är suverän, kan skicka en kanal till vilken utgång som helst, inte som cubase:s modell där man måste använda bussar å skit. (för att inte tala om DAE/TDM-stödet)

Hur som helst, jag garvade när jag läste att windows slopas.... lite udda klang, det brukar ju vara annars tvärtom... Nåväl, bättre blir bäst!

Kan det vara en iMusic och en "Final Cut Pro" (för musik) på G månne?

Ang. jämförelse mella Cubase och Logic...

Jag själv är gammal Cubase-räv (varit med sedan Steinberg hade Pro24 som sin topoftheline till Atari...

Har provat logic ett par ggr men det hela slutar ändå i att jag går tillbaka till Cubase. Steinberg funkar för mig, helt enkelt.

Dessutom så stödjer inte logic 4.x VST 2.0 instrument. Version 5 gör det tydligen.

Kan hålla med om att mixern i cubase är lite "fattig" men mixern i logic är inte heller helt hundra för mig...

Ljudkvaliteén är däremot mycket bättre i Logic, Det kan man inte säga emot.

Men jag tycker samtidigt att det är en massa småsaker i Logic som inte funkar för mig. Såna småsaker som man vant sig vid i Cubase och faktiskt är ganska basic och "logiska", men tydligen inte i Logic.

Därför kör jag fortfarande Steinberg och Cubase.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Kan det vara en iMusic och en "Final Cut Pro" (för musik) på G månne?

Det får vi hoppas. De tidigare versionerna av Logic har varit alldeles för buggiga. T.ex kraschar de jämt när jag försöker använda ASIO-drivrutinerna till mitt Audiophile 2496-kort under MacOS 9.2.2.

Apple lär ju aldrig hinna före Cubase med att släppa ett musikprogram för OS X, så nog kommer även de att få sin chans.

Undra om det är iMusic vi får se nu.

iTunes skulle förmodligen heta iMusic från början, men Apple sparade namnet åt något annat.

Varför tror jag det?

Jo, för på den keynote Steve Jobs introducerade iTunes kallade han flera gånger iTunes för iMusic.

Lite suspekt tyckte jag och polarna på jobbet.

Alla snackar om iMusic och en "Final Cut Pro"-version för musik. Jag kan inte riktigt förstå vad ett sådan program skulle kunna göra. Eftersom Emagic kommer fortsätta som en egen enhet undrar jag om det verkligen är idén? Frågan är om inte tanken är att få en verkligt OS X optimerad och fortsatt branschledande Audio/midi-sequenser...

Jag är inte säker på att det är ett bra drag av Apple att lägga ner PC-versionen av programmet. Men förklaringen kan vara att just lägga allt krut på att utnyttja de OS-specifika funktionerna i MAc OS X.

En undran till allt videofolk, finns FCP till Windows?

/Jont Olof

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-01 23:04

Tom Apple tidigare flaggshepp Final Cut Pro och DVD Studio Pro är uppköpta produkter. Den första härstammer från Macromeda (tror jag) och den andre är kört från Astarte om jag inte minns fel.

Apple tror jag kommer gör vad de gjorde med Final Cut med alla produkter de köpt: göra den jäkligt bra och så de bara fungerar på MacOS (mycket möjligt OSX-only). Apple verkar mer och mer bli en 2000-talets AVID. Inget emot mig… Apple program fungerar i regel suveränt och är mycket genomtänkta. Till skillnad från AVID skapar man avsevärt mycket prisvärdare och kompatiblare system, även om de inte är perfekta.

Logic är dock som folk säger här redan en komplett produkt. Dock saknar Apple just två huvudprogram i sin pro-media-suite: Highend audio och highend compositing.

Det ska bli mycket intressant och se vad Steve kommer introducera den 17:e. Kanske blir något helt oväntat…

  • Medlem
  • 2002-07-02 00:03

(Kopierade min kommentar från forumet Digital Bild, Ljud & Video hit då denna tråd verkar mer aktiv...

)

Jag måste säga att de senaste veckornas uppköp från Apple´s sida gör mig lite oroad; det känns som om dom är lite väl glupska just nu.

Med en så liten marknadsandel som MacOS ändå har, så är Apple beroende av tredjepartsutvecklare. Inom musik-mjukvara så finns det egentligen bara tre stora - Steinberg (Cubase/Nuendo), emagic (Logic) och MOTU (Digital Performer), plus förstås DigiDesign (ProTools), men det är främst riktat mot ett annat segment (high end users). Steinberg har ett stort stöd på PC-sidan, och skall snart släppa Cubase SX/SL med stöd för MacOS X CoreAudio etc. Hur kommer de att reagera på detta? Hur kommer diverse företag som sysslar med film/3D reagera på Apple´s köp av företag i denna niche? Det är inget fel med några grundläggande applikationer som följer med operativsystemet, men faktum kvarstår - vem vid sinna sinnens fulla bruk skulle satsa på en MP3- eller digitalfoto-programvara idag när iTunes och iPhoto är tillräckligt för 99% av användarna?

Bottom line: Det är inte så listigt att bita den hand som föder en...

  • Oregistrerad
  • 2002-07-02 01:19

Kanonbra tycker jag, Logic var anledningen till mitt första Mac köp 1991, körde Notator (som Logic hette förut) på Atari då. Nu har man gått och funderat om Apple struntar i musikerna eftersom OS X inte har varit vidare "musikervänligt". Nu vet man att Apple satsar på musiken!

Hört av musiker "Hur vet man att det är en glad amatör? Jo, han kör PC"

Hehe..

  • Medlem
  • 2002-07-02 04:57

Pro audiofolk kör ändå inte Pc, så ingen behöver byta.. dom 35% på Pc marknaden är bara glada amatörer som klarar sig med Magix music maker

Jag hoppas verkligen att Apple vet vad de gör. Jag är lite skeptisk till dödandet av andra marknader i sann M$-anda. Men å andra sidan är ju det vad vi Macare har genomlidit under alltför många år, så dåligt samvete kanske man inte behöver ha. Frågan är om det är en bra idé rent marknadsmässigt. Även om PC-sidan mest befolkas av hemmapulare och amatörer så torde väl 70 000 PC-användare (uppgift tagen från MacNytts forum) utgöra en anselig inkomst för företaget? Kan man förvänta sig att en majoritet av dessa skulle byta till Mac bara för Logics skull?

Fast i och för sig, i och med det här elimineras ju alla motiv att köra audio på PC. Nu kan man gladlynt säga...

"Men Logic finns ju bara till Mac?"

...plötsligt får Macen ställningen som den plattform man måste välja för att köra Audio på allvar!

Det hela kanske inte är så dumt ändå, bara inte Apple pular för mycket i det som eMagic har byggt upp. Jag tror exempelvis inte på ett FCP för musik som skulle ersätta Logic. I ett sånt senario tror jag Apple gör bort sig...

  • Oregistrerad
  • 2002-07-02 09:56
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jont Olof:
...plötsligt får Macen ställningen som den plattform man måste välja för att köra Audio på allvar!

Just den upplevelsen får många som sysslar med video då de upplever FinalCut Pro. Bara det programmet kompenserar investeringen i en mac. Apple har ju upplevt att mjukvaruföretagen inte utnyttjat macens fulla potential. Därav skapar de egna applikationer som funkar perfekt.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-02 10:28

På instrumenOnline var kommentarerna rätt syrliga och diskussionen het från PC-folk. En intressant vinkel på köpet kom dock upp som jag saxat från forumet:

"Till alla er som är sura på vad som har hänt idag vill jag bara delge er en liten tanke.

Den senaste tiden har Emagic inte varit så bra på att skeppa nya produkter som ni säkert alla vet. Det har varit ganska irriterande för oss handlare som inte har kunnat ge våra kunder vad dom har velat ha och jag kan tänka mej att Roland Scanadinavia som Emagic generalagent i Sverige oxå har haft det jobbig när det gäller detta problem.

Nu till min tanke:
Det kan ju faktiska vara som så att Apple har "räddat" Emagic. Kanske beror alla förseningar och annat stul på att man helt enkelt inte har haft tillräckligt med cash i kassan. Det kan ju har varit Emagic som har letat efter ett företag som kunde rätta till ekonomin i firman. Om nu Apple erbjöd sej att köpa Emagic och lösa problemet så är det klart att dom ställer klav på Emagic, i detta faller att man lägger ner PC sidan.

Dessutom så vet jag från ganska säkra källor att även om Mac delen av Emagics försäljning är 65% av den totala omsättningen så är det 70% av all support som dom tar hand om gällande PC. Det är kanske som så att om man skall städa upp i kassan så måste man göra av med den "minst" lönsamma delen av företaget, i detta fallet PC sidan.

Jag vet inte om det är så men tanken är kanske inte helt tokig.

Jag tycket att detta är tråkigt för alla PC användare men samtidigt lite bra för oss som kör Mac. Vi kan ju räkna med en FET MacOSX version av Logic som nog inte kommer att gå av för hackor.

Vem vet vad Apple tar in under sitt tak härnäst. Det finns många företag som gör audioprogram som nog inte skulle vara så dyra att lägga vantarna på (Waves, Bitheadz, Bias...). Den senaste tiden har ju Apple köpt upp ett flertal firmor som håller på med olika typer av videoprogram som effekter och annat. Kanske man håller på att göra samma sak på audio sidan."

/mazze

"Dessutom så vet jag från ganska säkra källor att även om Mac delen av Emagics försäljning är 65% av den totala omsättningen så är det 70% av all support som dom tar hand om gällande PC."

Det förklarar väl allt!?

Här är vad The Register har att säga om hela affären för er som är intresserade.

www.theregister.co.uk/content/4/25966.html

  • Medlem
  • 2002-07-02 16:46

Spekulationsklubben:

Om nu iMusic kommer, kommer den att ersätta allt musikredigerande på mac då? Medan iTunes bara lyssnar. Dvs. ersätta gamla döda SoundEdit, SoundApp etc?

Bevaka tråden