Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa "brygga" förlängning mellan netgear enheter, hjälp?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har 2 hus och två netgear trådlösa routrar. Kan man göra så att man drar en nätverkskabel mellan de två och på detta sätt skapa en brygga och sedan så blir nästa hus också "trådlöst" så att säga.

Kabeln finns redan dragen och jag har provat att koppla ihop de två samt gjort den ena routern till en accesspunkt men får det ändå inte att fungera.

Jag kan komma åt Netgear router 1 från ett ställe i det andra huset men inte mer - det är där Netgear router 2 står nu, så om det inte fungerar med att dra en nätverkssladd som jag har gjort borde det ändå gå att föra signalen vidare genom Netgear 2 från Netgear 1 om ni hänger med.

Jag har pratat med de på Netgear men det ända de vill är att jag köper en annan produkt, jag får helt enkelt ingen bra hjälp - därför hoppas jag på er där ute.

Jag är antagligen ett hopplöst fall, har aldrig gjort detta så snälla hjälp från grunden. Vad måste jag ställa in och hur i Netgear 1 och i Netgear 2. Måste jag kanske även ställa in saker på min mac? Vad?

Jättetacksam för all hjälp - tack

Någon nämnde att jag skulle kunna sätta en switch direkt efter modemet för att sen splitta signalen - är detta möjligt utan att det blir konflikt.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-01-14 11:53
Ursprungligen av draags:

Någon nämnde att jag skulle kunna sätta en switch direkt efter modemet för att sen splitta signalen - är detta möjligt utan att det blir konflikt.

Då måste du ha två st ip och sen kan du du inte komma åt den andra "sidan" om det nu är så att du har ett modem och inte ett modem med inbyggd NAT "router".

Vet inte hur den där netgear ser ut och ids inte kolla med har den några LAN-portar med så koppla kabeln från den första som sitter mot modemet in i LAN-porten, du behöver en korsad kabel då om det inte är auto-mdix på grejerna.

ok. när du skriver att jag måste ha 2 st ip - vad menar du då?

Det är ok om jag inte kommer åt den andra sidan - bara det fungerar.

Netgearen har lanportar - vet inte vart jag kan hitta info om den har auto-mdix.

http://www.netgear.com/products/details/WGR614.php

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-01-15 10:43

Ja om du från din ISP får 2st IP-adresser eller om du har normalfallet med bara en.

Ja jag menar portarna som inte är den längst mot antennen. Men verkar som du får skaffa en korsad kabel för att få ihop det där

  • Medlem
  • 2006-01-16 12:04

Jag har två stycken Netgear-burkar som jag kör på det sätt som jag tror att du vill ha det (nästan iallafall).
Den ena är inkopplad i ADSL-modemet, och fungerar som "huvudrouter" ut mot Internet. Den fungerar också som trådlös accesspunkt för det trådlösa nätet "Hemma 1".
Den andra (en WRG614 f.ö.) är inkopplad via en LAN-port med kabel till routern. Den har en fast IP-adress på mitt LAN (192.168.0.99) och fungerar även den som trådlös accesspunkt, fast för ett annat trådlöst nät ("Hemma 2"). DHCP är avstängd i denna burk.
Observera att WAN-porten på WRG614-burken inte är inkopplad alls - på så sätt kommer aldrig den att försöka routa om trafiken genom den, utan bara förmedla om trafiken till min huvudrouter.
Jag reserverade den andra routerns IP-adress i DHCP-servern i min huvudrouter, men jag vet inte om det egentligen är nödvändigt.
Det enda abret med denna uppsättning är att jag manuellt måste byta trådlöst nätverk när jag flyttar min dator mellan de trådlösa nätverken. Jag lyckades alltså inte få den andra burken att förlänga min huvudrouters trådlösa nät, och för att fä det att funka måste jag nog köpa nya grejer.

Det låter kanon men måste fråga några saker.

vad måste jag konfigurera på min netgear som sitter mot adsl modemet?

  • Medlem
  • 2006-01-18 09:34
Ursprungligen av draags:

Det låter kanon men måste fråga några saker.

vad måste jag konfigurera på min netgear som sitter mot adsl modemet?

Inget speciellt. (Nu var det ett tag sedan jag gjorde det här, så med viss reservation...)

Så här är mina burkar inställda:
Huvudrouter (den vid ADSL-modemet):
- LAN IP-address: 192.168.0.1
- LAN IP Subnet mask: 255.255.255.0
- "Use router as DHCP Server" markerad
- Address reservation: 192.168.0.99 Router 2
- Wireless Network SSID: Hemma 1
- Channel: 11

Den andra routern (Router 2):
- LAN IP Address: 192.168.0.99
- LAN IP Subnet mask: 255.255.255.0
- "Use router as DHCP Server" ej markerad
- Wireless Network SSID: Hemma 2
- Channel: 5

Det enda som var viktigt hos mej var att de trådlösa nätverken har olika SSID - annars blir klienterna förvirrade. Sen la jag dem på olika kanaler för att minska störningarna.

Trixet är att få den andra routern att aldrig routa om trafik mellan LAN och WAN (eftersom dess WAN-port inte är inkopplad). Det gör man genom att lägga båda routrarna på samma sub-nät och se till att alla datorer som är inkopplade på LAN:et (både genom huvudroutern och den andra routern) är inställda så att routerns adress är 192.168.0.1 (i TCP/IP-inställningarna) - vilket huvudrouterns DCHP-server sköter om i mitt fall.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-01-17 23:19

Läs på Netgears Support-hemsida om hur man bryggar. Jag vill inte missa något genom att gissa ur minnet.

  • Medlem
  • 2006-01-18 09:40
Ursprungligen av frazze:

Läs på Netgears Support-hemsida om hur man bryggar. Jag vill inte missa något genom att gissa ur minnet.

Sök efter detta dokument i deras Knowledge Base:
"Using WPN824, WGR614, or WGT624 Routers as an Access Point"

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-01-18 11:33
Ursprungligen av wlao:

Sök efter detta dokument i deras Knowledge Base:
"Using WPN824, WGR614, or WGT624 Routers as an Access Point"

Där var'e. Tack!

1
Bevaka tråden