Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jämförelse av startid. iMac G5 vs iMac Intel.

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-01-17 09:34

En trevlig liten video på hur mycket snabbare det går att starta den nya iMacen jämfört med den "gamla".
Är verkligen G5:an så seg att starta?
http://www.youtube.com/watch.php?v=zmaAZwkhYeQ

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-17 09:47

Imponerande, men det spelar väl mindre roll egentligen. Man stänger väl aldrig av en Mac ändå? Viloläge funkar ju. Eller? Stänger ni av era macar?

Tyckre den verkar märkligt slö ( G5:an ) min gamla quicksilver G4 bootar ju snabbare..

Nix, min är på viloläge hela tiden...självklart!

  • Oregistrerad
  • 2006-01-17 11:15
Ursprungligen av Flipper 2:

Nix, min är på viloläge hela tiden...självklart!

Vad använder du då datorn till om den är i viloläge hela tiden?

Verkar ju som G5'an kör en fsck eller nåt, sådär länge tar de ju inte normalt.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-17 10:18

Min iMac G5 (rev A) är absolut inte så seg (och den de har är en iMac G5 iSight). Den grå skärmen med logotypen kommer lika snabbt som på deras iMacIntel. Det är absolut för mycket.

Det kan mycket väl vara så att Macintel är snabbare, men så där långsam är inte min iMac G5 revb i starten. Bara efter en större uppdatering tar det längre tid.

Inte för att jag stänger av min dator ofta. Den är på mest hela tiden.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-17 12:28

Min G3 på 350mhz med Tiger startar fortare än den där G5an ... Nått lurt är det nog :S

  • Oregistrerad
  • 2006-01-17 13:08

Klantigt upplägg. Hur kan man lägga ut en sådan video utan att känna till vad som är normalt? Många riskerar gå på det. Min G5 1,6 startar något snabbare än iMacIntel.

Bara jag som fortfarande tycker det tar lång tid. Jag vill se en dator som startar direkt efter att du tryckt på den.

Något är skumt med den ena datorn. Den tar ju längre tid på sig än min när 466 iBook bootade Jaguar.

Det där var på gränsen till löjligt att titta på - måste helt klart vara något fel på den högra iMacen, eller att det är första uppstarten efter en uppgradreing till senaste OSX... typ indexering eller så...

IntelMacen tog ungefär 44 sekunder och det är ganska snabbt, kanske 5 sekunder snabbare än min iMac 20" - Rev 2 ( 1GHz )

Ha, ha.
Jag fick faktiskt en uppstartstid på 1 minut och 40 sekunder alldeles nyss på min iMac G5 2 GHz.

Jag stängde "chockad" av och startade datorn igen. Nu gick det på 40 sekunder (från plonget tills dess dockan var framme).

Vad är det den gör när det tar 1 minut och 40 sekunder ibland?

Ursprungligen av Simonsj:

Ha, ha.
Jag fick faktiskt en uppstartstid på 1 minut och 40 sekunder alldeles nyss på min iMac G5 2 GHz.

Löjlig fråga men vilken tid på dygnet skedde detta... kan det ha varit typ då CRON-scripten ändå skulle ha körts? Skulle isåfall möjligen förklara att det tog så lång tid. En tanke... görs indexeringar automatiskt vid vissa klockslag?

Ursprungligen av Olle@mac:

Löjlig fråga men vilken tid på dygnet skedde detta... kan det ha varit typ då CRON-scripten ändå skulle ha körts? Skulle isåfall möjligen förklara att det tog så lång tid. En tanke... görs indexeringar automatiskt vid vissa klockslag?

Det var på kvällen vid halv åtta.. Skälet till omstarten var helt enkelt för att kolla hur lång tid det tog

Nå, Mac OS X startar olika snabbt olika gånger. Så enkelt är det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-19 10:37

Uppstartstiden var förr i världen väldigt beroende av mängden RAM - mycket RAM tog längre tid.

Vet inte hur det är nu…

Bara jag som fortfarande tycker det tar lång tid. Jag vill se en dator som startar direkt efter att du tryckt på den.
Därför introducerades en vettig vilo-funktion i och med OSX. Dator startar upp på 1s. Done.

Det verkar helt klart som att OS X har olika saker för sig olika gånger när man startar det. Som jag skrev i en annan tråd, så tar min dator ibland dubbelt så lång tid på sig som andra gånger. Det är som sagt en korkad jämförelse, både på grund av det, och på grund av att det är vettigast att sätta datorn vila. Om man startar om en gång i månaden eller så, vad spelar det då för roll?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-01-19 21:59

Alltså vad är imponerande med det där?
Den där G5an har seriösa problem bara, det är vad videon visar.
Min Powermac bootar ju under 10 sekunder från att skärmen tänds till att den är inloggad och allt är färdigladdat.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-19 22:18

Den löjligaste test jag sett. Vilka fåntrattar som helst kan lägga ut "seriösa" tester för att luras. Det fattar väl vem som helst att det inte kan vara sån skillnad. Den där intel-macen verkar inte särskilt snabb i uppstart den heller.

1
Bevaka tråden