Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min G5 känns långsam..

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2006-01-17 02:04

Jag har en G5 2x2ghz.. 1,5gb ram... raptor 37gb HDD... OS X Tiger.. Och jag har ibland tyckt att datorn borde vart snabbare..
Framförallt låter hårddisken som en gammal HDD från 90 talet. Det liksom rasslar i den jätte mycket så fort man ska öppna någon fil, växla mellan program osv. Nyare datorer rasslar inte alls på samma sätt, svårt att jämföra.
I alla fall, jag tänkte att det va något galet med orginal HDD'n och tyckte väl att en snabb HDD är aldrig fel varav jag köpte en ny Raptor disk (10 000 rpm). Då jag fick disken gjorde jag en total ominstallation av hela Tiger och placerade OSet på den nya raptor disken. Dessvärre märkte jag ingen större skillnad.. fortfarande detta "slöa" rasslandet. Nåja, tänkte jag, det ska väl vara så här..

Nu i helgen va jag hos en bekant och hans far hade en G5:a med dubbla 2ghz. För första gången fick jag testa en annan G5 än min egen.. Jag hann inte spendera så mycket tid, men ändå kändes denna dator rappare. När jag startade photoshop rasslade inte disken lika mycket, utan var av mer doft ljud. Precis som det ska vara på nya datorer.
Sedan lade jag också märke till att fläktarna i hans dator ökade hastigheten om datorn fick arbeta mycket, detta har jag aldrig hört hos min.

Och nu laddade jag hem en film från apple för att se HD i 1080 upplösning, men processorerna gick upp till 90% och filmen hackade fram. Borde inte min dator klara av h.264 i 1080?? Det va denna film jag testade:
http://www.apple.com/quicktime/guide/hd/higherground.html (klicka på 1080 ikonen)

Finns det något test man kan göra för att sedan jämföra med andra G5or? Skulle vart kul att testa min HDD...

Edit: Tycker min dashboard (widgets) känns seg också.. Har jag inte använt dashboarden på ett tag och pillat lite i photoshop osv och sedan tar fram dashboarden rasslar HDD'n på det där jobbiga sättet och precis när alla widgets lagt sig tillrätta från sitt flygande rasslar det till ännu mera och efter kanske 2 sek kan jag använda widgets. Tex post-it lapparna kommer inflygandes utan text och sedan kommer pausen i 2 sek, sen kommer texten.. Ska det vara så? Just nu har jag 2st miniräknare och sju post-it lappar framme... Känns som att det inte ska vara så jättesvår laddat...

  • Medlem
  • 2006-01-17 06:49

Ditt grafikkort är förmodligen ett Radeon 9600 64MB? Det är inte omöjligt att det är för slött för 1080HD... Angående diskens rasslande, så är det 10 000 rpm-diskarna som låter mer.

Mina widgets tar också ett par sekunder att ladda in första gången man använder dem. Det är väl OK, eftersom de inte tar några resurser i anspråk om man inte laddar dem, tycker jag. Man ska ju trots allt starta ett program...

Du kan dels gå in i strömspararfunktionerna och se till att den står på "högsta" under processorhastighet, och inte automatisk. Det gör en del. Sen kan du köra ladda ned och köra Cocktail, om du inte gjort det innan.

Angående fläktarna har jag inga tips, annat än att zappa PRAM (starta upp med äpple-alt-P-R, och låta de plonga tre gånger). Annars tycker jag att du ska lämna in den, om den låter för mycket, eller om du misstänker att den har något hårdvaruproblem.

  • Medlem
  • 2006-01-17 06:51
Citat:

Recommended Hardware Configurations for H.264 High Definition (HD) Playback
To play high definition video, a large amount of data must be processed by your computer. A powerful system will deliver the best playback experience.

QuickTime 7 System Requirements

QuickTime 7 for Mac OS X:
400 MHz Power PC G3 or faster Macintosh computer
At least 128MB of RAM
Mac OS X v10.3.9 or later
QuickTime 7 for Windows:
233 MHz Intel Pentium class or better processor
At least 128MB of RAM
Windows 2000 or XP

For 852x480 (480p) video at 24 frames per second:

QuickTime 7 for Mac OS X:
1.25 GHz PowerMac G4 or faster Macintosh computer
At least 128MB of RAM
64MB or greater video card
QuickTime 7 for Windows:
2.0 GHz Intel Pentium 4 or faster processor
At least 512MB of RAM
64MB or greater video card
Windows 2000 or XP

For 1280x720 (720p) video at 24-30 frames per second:

QuickTime 7 for Mac OS X:
1.8 GHz PowerMac G5 or faster Macintosh computer
At least 256MB of RAM
64 MB or greater video card
QuickTime 7 for Windows:
2.8 GHz Pentium 4 or faster processor
At least 512MB of RAM
64MB or greater video card
Windows 2000 or XP

For 1920x1080 (1080p) video at 24 frames per second:

QuickTime 7 for Mac OS X:
Dual 2.0 GHz PowerMac G5 or faster Macintosh computer
At least 512MB of RAM
128MB or greater video card
QuickTime 7 for Windows:
3.0 Ghz Intel Pentium D (dual-core) or faster processor
At least 1GB of RAM
64MB or greater video card
Windows 2000 or XP

Man kan använda en annan spelare än Quicktime för att spela vissa filer på sämre hårdvara. VLC t ex.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2006-01-17 23:10
Ursprungligen av stfm:

Ditt grafikkort är förmodligen ett Radeon 9600 64MB? Det är inte omöjligt att det är för slött för 1080HD... Angående diskens rasslande, så är det 10 000 rpm-diskarna som låter mer.

Mina widgets tar också ett par sekunder att ladda in första gången man använder dem. Det är väl OK, eftersom de inte tar några resurser i anspråk om man inte laddar dem, tycker jag. Man ska ju trots allt starta ett program...

Du kan dels gå in i strömspararfunktionerna och se till att den står på "högsta" under processorhastighet, och inte automatisk. Det gör en del. Sen kan du köra ladda ned och köra Cocktail, om du inte gjort det innan.

Angående fläktarna har jag inga tips, annat än att zappa PRAM (starta upp med äpple-alt-P-R, och låta de plonga tre gånger). Annars tycker jag att du ska lämna in den, om den låter för mycket, eller om du misstänker att den har något hårdvaruproblem.

Jag har ett GeForce FX 5200.. Kanske det som är problemet då...
Orginaldisken lät också myket.. Det liksom rasslar som attan istället för att ticka lite ibland.. Svårt att förklara... Känns som att datorn inte använder något ramminne alls och använder HDD'n som swap istället..
Just nu anv jag 475mb och har 1061 ledigt i ramet... Så det känns ju normalt ändå..

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2006-01-17 23:11
Ursprungligen av p2d:

Jag har ett GeForce FX 5200.. Kanske det som är problemet då...
Orginaldisken lät också myket.. Det liksom rasslar som attan istället för att ticka lite ibland.. Svårt att förklara... Känns som att datorn inte använder något ramminne alls och använder HDD'n som swap istället..
Just nu anv jag 475mb och har 1061 ledigt i ramet... Så det känns ju normalt ändå..

Edit: Finns det inget program som tex PCmark för OSX? Så man kan köra lite tester och jämföra med andra macar?

Angående hårddisken så låter den som tusan, den går nämligen i 10000 rpm mot vanliga 7200. Så är det bara, man får hänga upp den i gummibussningar eller nåt för att dämpa det mesta oljudet.
Angåande vlc så kan jag inte rekommendera den om du ska spela upp över nätverk, Då buggar den och os x ur och bara hackar, dassig nätverkskod verkar det som.

En halv månad senare kommer jag också med ett svar då

Jag har också en 2x2GHz (med ati 9600) och den rasslade också som satan från hårddisken. Jag bytte ut orginalhårddisken mot en Samsung och den rasslar fortfarande när den laddar men Samsungen är mycket tystare än orginalet. Vad jag även märkte var att om man startade om datorn så var den skitsnabb och alla programbyten kom fram direkt - i ett tag. Sen fylldes minnet och då var rasslet tillbaka. Jag har konstant 12 MB ledigt minne, resten är upptaget eller "inaktivt".
Jag skaffade mer ram-minne (gick från 1 till 2 GB) och nu är problemet som bortblåst - datorn känns skitsnabb, växla program går direkt, dashboard dyker upp omedelbart utan minsta rassel osv. Det verkar som att de program jag använder dagligen mår mycket bättre av 2 GB ram än 1 GB.
Jag har även kört ett program som heter iDefrag för att defragmentera hårddisken varannan månad eller så. Jag inbillar mig att programmen startar snabbare (mindre rassel) efter att jag defragmenterat. Men den största skillnaden kom definitivt då jag satte i mer ram.

Om du deaktiverar nap-mode (för att få bort det gnälliga ljudet från processorerna) så börjar fläktarna gå med någorlunda konstant hastighet istället för att variera varvtalet har jag förresten lagt märke till. Det kan vara så att du hade stängt av nap mode men att det var påslaget på den G5-a du testade.

Jag kan spela 1080p-filmer utan att det hackar kan jag ju lägga till.

1
Bevaka tråden