Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Intel-iMacen isärplockad

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Japanare...

(kan inte avgöra om bilderna är äkta eller ej, det är första intel-imacen jag hör om som är ute på marknaden)

http://www.kodawarisan.com/imac_intel/imac_intel01.html

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-14 17:32

Det ser ut äkta, eftersom jag har öppnat senaste iMac G5 modellen (PPC)
Inte samma logikkortet....

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-01-14 19:06

Han är känd för att plocka isär Macar. Det är det första han gör med datorn. Nu tog det en dag från att han fick den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-14 19:12

den ser mycket rörigare ut inuti än iMac G5....

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-01-14 19:22
Ursprungligen av iigloo:

den ser mycket rörigare ut inuti än iMac G5....

Det är andra som lagt märke till det också. Det finns rapporter om att de har tejpat fast kablarna med vanlig tejp lite här och där. Apple borde kontrollera sina leverantörer bättre.

Ursprungligen av Homy:

Det är andra som lagt märke till det också. Det finns rapporter om att de har tejpat fast kablarna med vanlig tejp lite här och där. Apple borde kontrollera sina leverantörer bättre.

Det är väl iofs inget nytt att kablarna är fasttejpade. Det är de väl på sina ställen även i iBooken och PowerBooken?

Ursprungligen av Hagelin:

Det är väl iofs inget nytt att kablarna är fasttejpade. Det är de väl på sina ställen även i iBooken och PowerBooken?

Jo, på sätt och vis.

Ända sedan den blå-vita PowerMac G3n kom har Apple gjort en "grej" av att det varit lätt och snyggt till och med inuti datorn. Till och med iMacen har ju varit välgjord inuti som du ser ovan.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-15 00:38

iBook av äldre generation var mycket tejpad (gula tejpen)
Senaste iBook har inga sånt (nästan)
PowerBook är inte samma sak. Det är nästan helt utan tejp

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-01-15 03:17

Det är utsidan som räknas (eller var det insidan?):p

Vilken röra, ser ju ut som en PC. Så här ska en iMac se ut på insidan: http://www.macbidouille.com/news/photonews12/iMac_v3_interieur_big.jpg

Det jag ser nu är också att, iaf på första iMac G5, tog man ju bort bakstycket, men här verkar det vara tvärtom... Någon som varit och pillat i en iMac G5 iSight?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-14 20:41
Ursprungligen av psychozz:

Det jag ser nu är också att, iaf på första iMac G5, tog man ju bort bakstycket, men här verkar det vara tvärtom... Någon som varit och pillat i en iMac G5 iSight?

Jag har ju gjort det. Ja, det är tvärtom att öppna. Se ovan inlägg

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-01-14 19:35

Processorn är inte fastlödd. Den sitter i en sockel vilket teoretiskt betyder att man skulle kunna byta ut den i framtiden om Apple inte förhindrar det på något sätt.

http://www.hardmac.com/news/2006-01-14/#5007

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-01-16 00:20

Verkar som bilderna är tagna på iMacens framsida istället för baksidan. Tydligen ser det så där rörigt ut i alla iMacar. Bilderna på iMac G5 är tagna på baksidan och då ser det så där snyggt ut.

Inte helt sant. Rev A och B utav iMac G5 öppnade man genom att ta bort bakstycket och det såg väldigt rent och snyggt ut. Men Rev C (iMac G5 iSight) och Intel-iMacen öppnar men genom att ta bort fronten. Men varför har Apple valt bort att inte göra det snyggt inuti? Jo pga värmen. Rev A och B kunde fläkta ganska ordentligt om man gjorde intensiva saker, medan vad jag har förstått är Rev C och Intel-iMacen väldigt tysta, även om man stressar dom.
Ett lätt val tycker jag att välja ful insida och tyst än att välja fin insida och den låter som ett mindre jetplan.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-01-17 00:02
Ursprungligen av psychozz:

Inte helt sant. Rev A och B utav iMac G5 öppnade man genom att ta bort bakstycket och det såg väldigt rent och snyggt ut. Men Rev C (iMac G5 iSight) och Intel-iMacen öppnar men genom att ta bort fronten. Men varför har Apple valt bort att inte göra det snyggt inuti? Jo pga värmen. Rev A och B kunde fläkta ganska ordentligt om man gjorde intensiva saker, medan vad jag har förstått är Rev C och Intel-iMacen väldigt tysta, även om man stressar dom.
Ett lätt val tycker jag att välja ful insida och tyst än att välja fin insida och den låter som ett mindre jetplan.

Vad man på många forum menar är att iMacens alla modeller ser ungefär lika röriga eller prydliga ut inuti. Hur det ser ut beror på, som du skriver, från vilken sida man öppnar dem. Det betyder att om man öppnar fronten på rev. A & B ser det lika rörigt ut liksom det ser lika prydligt ut om man öppnar baksidan på rev. C och Intel-iMac (har aldrig sett såna bilder). Rev. A & B var tänkta att vara användarvänliga och rev. C & Intel-iMac är tänkta att vara servicevänliga, dvs att de ska öppnas av en Mac-verkstad. Sen vet jag inte om jag tolkat dig rätt. Menar du att den röriga insidan håller datorn svalare? Borde det inte vara tvärtom när det är en massa kablar och folier ivägen för luftcirkulationen?

Vad har du läst det ? inte för att jag inte tror på det du säger utan för att jag vill läsa så mycket som möjligt om den innan jag köper en.

Kommer inte ihåg det nu, men det är användare på olika forum som fått sin intel-imac och påstår detta. Är inne mest på appleinsiders, macrumors och macnns forum. Så någonstans där

Enligt vad dom skriver på de olika forumen går fläktarna inte igång lika mycket på Rev C och Intel-maskinerna som på Rev A & B. Det tolkar jag som att det är effektivare kylning på något sätt. Men jag kan ju ha fel också...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-01-17 23:11

Det är svalare processor också.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-01-18 00:39

Kan man se CPU-temp i OSX? Finns det någon EFI-setup? (kommer från win-världen)

1
Bevaka tråden