Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Va tycker ni om DELL 2005FPW?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-01-15 22:14

Va tycker ni?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-15 23:03

Den skärmen har diskuterats mycket här på 99mac. Den är fin, jag har två, den är i stort identisk med Apple 20" hårdvarumässigt vad gäller bilden.

Sök efter den så hittar du minst en tråd med 200 inlägg (typ )

Ska du köpa? Gå för det!

Jag har en och är riktigt nöjd med den. En bra sak är att den har flera olika ingångar.

http://www.anandtech.com/displays/showdoc.aspx?i=2400

Är en bra genomgång.

  • Medlem
  • 2006-01-16 16:58

Nu har jag läst lite recensioner och några av dem var dåligt där man skrev att skärmen inte hade jämn ljusstyrka över hela bildytan att den var ljusare i kanterna att vitt text var suddig. Och den lämpade sig bara till kontors arbete. Jag jobbar med webbdesign o grafisk produktion och det är svårt för mig att välja skärm i en bra prisklass som denna är, men är de så mycket fel på den så är de ju bara slöseri med pengar. Nu känns de som man är tillbaka till ruta 1... vad ska man göra

  • Medlem
  • 2006-01-19 12:04
Ursprungligen av icep:

Nu har jag läst lite recensioner och några av dem var dåligt där man skrev att skärmen inte hade jämn ljusstyrka över hela bildytan att den var ljusare i kanterna att vitt text var suddig. Och den lämpade sig bara till kontors arbete. Jag jobbar med webbdesign o grafisk produktion och det är svårt för mig att välja skärm i en bra prisklass som denna är, men är de så mycket fel på den så är de ju bara slöseri med pengar. Nu känns de som man är tillbaka till ruta 1... vad ska man göra

Hehe, jag befinnr mig i EXAKT samma situation som dig icep. Att köpa eller inte köpa, det är frågan. Men man vill ju passa på nu medan Dell har 25% rabatt på 20"FPW. Det gäler fram till den 25.1. Det närmar sig... iihk, va göra?

  • Oregistrerad
  • 2006-01-16 19:34

Jag köpte en sådan skärm för ett par månader sedan och fick efter mycket ringande och tjatande och bråkande den utbytt till en ny. Båda skärmarna hade extrema problem med bakljusläckage. Den första hade fyra döda pixlar och den andra hade tre. Så efter ännu mera tjat och bråk med Dell så fick jag returnera den och få pengarna tillbaka. Blev äntligen av med min andra skärm idag då dom kom och hämtade den.

Men visst, så länge man inte ska kolla film på den eller bryr sig om döda pixlar så är bilden helt kanon. Tyvärr är den väldigt väldigt ljus och går inte att mörka ner särskilt mycket, så jag fick ganska ont i huvudet under de korta perioder då jag orkade använda den...

Tills vidare sitter jag med min 12" PB tills jag hittar en annan skärm med mindre problem....

Och mitt exemplar är perfekt. Ville bara säga det.
För, om du letar efter felrapporter på Apples 20-tummare lär du få ganska mycket läsning att göra framöver... Det finns SJUKT mycket pissiga Appleskärmar därute verkar det som. (jag har lyckats hitta en ganska OK Apple 23-tummare som jag kör dagligen, men att påstå att ljusstyrkan är jämn över hela ytan är att ljuga, det verkar liksom inte vara LCD-skärmarnas grej...)

Jag tänkte så här: Bägge skärmarna (apple och dells 20-tummare) har har rapporter om ojämn ljusstyrka etc, men DE FLESTA verkar mycket nöjda (t ex jag, som också jobbar professionellt med den inom färg/form)
Skillnaden då? 3000 spänn dyrare (i höstas kostade Dell 2005FPW 5043 kr) och bara 1 års garanti från Apple. Enkelt val.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-17 00:41

Nu kostar Dellen 5300 kr så jag skulle säga valet är tämligen enkelt fortfarande. Apples 20" är lika bra/dåliga som Dells skulle jag säga och jag tycker både Dellen och Äpplet funkar hur bra som helst (sitter med Dell hemma och Apple på jobbet).

  • Oregistrerad
  • 2006-01-17 02:34

Jag packade upp min nya Dell 20" FPW idag. Känns helrätt. Jag har INTE hittat några döda pixlar. Belysningen känns väldigt jämn. Jag upplever den som mycket skarp. Naturligtvis kör jag DVI. Jag är också nöjd med högtalarpanelen som är ett tveklöst tillbehör. Jag skulle dock gärna sett att volymen skulle kunna ställas lägre på högtalarpanelen. Man kan beskriva det som att volymenratten på en 10-gradig skala kan ställas till 0 (av) eller 4-10 (på). Om ni förstår...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-20 15:37

TWLGT: Skärmen är så när som identiskt med Apple 20" Wide. Ska du ha en skärm i denna klass finns det två val och båda är relativt lika. Valet är i min värld ganska lätt.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-20 16:48
Ursprungligen av Erik.dv:

TWLGT: Skärmen är så när som identiskt med Apple 20" Wide. Ska du ha en skärm i denna klass finns det två val och båda är relativt lika. Valet är i min värld ganska lätt.

Valet är enkelt i min värld också. Det blir en Appleskärm såklart!

Apple är bara knappt 25% dyrare än Dell. Och Dellskärmen är "Ugly as Dell" liksom.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-23 06:32

Har om oändliga resurser, visst kör man Apple. Själv är jag ganska glad att jag sparade närmre 5000 kr på två stycken Dell 20" kontra 2st Apple 20". Sen fick jag tre års garanti på köpet.

Dellarna är ingen match mot Apples utseendemässigt, men så farliga är de inte. Bl.a. har en svartare ram sina fördelar, även om silver är snyggt när datorn är avstängd.

Flera ingångar är också ett fint plus.

Själva bildelementet i denna dell är inte bara näst intill identiskt med apples, det är faktiskt exakt samma element. De enda skillnaderna är med andra ord lampan (verkar vara ungefär samma), designen (apples är ju faktiskt snyggare), anslutningarna (dell har betydligt fler), garantin och priset (där dell återigen segrar). Skulle hellre ha apple, men med dessa förutsättningar var inte valet så svårt.. dell

1
Bevaka tråden