Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gömma PB i byrån?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-01-16 14:34

Har precis redesignat mitt sovrum och vill nu göra en liten installation. Har en 20" apple cinema display som ska stå på en byrå med endast en liten jbl on tour högtalare. Allt för stilrenhetens skull. Trådlöst bt-appletangentbord och mus, vita och fina finnes också.

Men jag vill ju givetvis koppla en dator till detta och då tänkte jag koppla min gamla ti-book som har ganska högt fläktljud och gömma den i den översta byrålådan. Användningsområdet för denna dator kommer mest bli att kolla på film från sängen och betala räkningarna. (som blir många denna månad after i´ve gone Ernst Kirschteiger on my bedroom)

Min fråga är... kommer det bli för varmt i byrålådan om bara sladdarna (strömkablar, dvi-adapter mm) och datorn ligger där. Något man bör tänka på?

Jag funderar på att såga upp ett lite större lufthål på baksidan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-01-16 14:47

Det borde väl funka med lufthål, om du inte fyller lådan med kalsonger också. Det är ju mycket luft runt om i lådan.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-16 16:24

jag har en quicksilver ståendes i ett skåp, typ nästan dubbelt så stort i volym räknat än datorns låda.
tog av bakskivan, inga problem som helst med värmen, trots att skåpet är upptryckt mot väggen med endast en cm tjock glipa. så jag skulle verkligen inte tro att du får några problem med en "ynka liten pb".. men för säkerhets skull, ta upp några hål bakpå, eller ännu bättre, ta bort hela skivan.

jag skulle dock tro att 2-3 medium storlek hål skulle ge bättre kylning än ett large-hål..
fast detta är bara min egen hypotes..

fast om du har ett hål högt och ett hål lågt så rör sig luften automatiskt, du får altså cube-kylning i lådan

Totalt OT, men måste ändå nämnas: snygga tapeter, hawknew!

Edit: Nu vet jag ju inte hur det är med din PB:s värmeutveckling, men ett tips är ju annars att du ställer den så att det även kommer in luft under den, typ genom att ställa den på ett gäng trästavar av ngt slag.

Ställ upp PB på ngt, så den luftar underifrån bara.

"i´ve gone Ernst Kirschteiger on my bedroom" - jojo.
Låter ungefär som "I've gone mad".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-20 13:04

Har gjort precis samma grej med min gamla PB som står i ett skåp bredvid projektorn. Hade två förslag på bra kylning. Antingen låta den stå lutad alt upphängd på högkant. Ger mkt bättre kylning -> fläkten behöver knappt jobba -> tystare dator. Men den andra varienten som passade bäst av utrymmes skäl va att låta den stå på ett rätt tjockt galler för varma kastruller å grytor etc a la ikea eller nåt. Ger mkt bra luftpassage under samt att gallret av metall leder bort värmen. Ser dessutom helt ok ut då det är precis lika stort som datorn, om nu nån skulle vilja titta...:-)

Lycka till!

ps. har inte haft något behov av extra lufttillförsel av något slag...

Offtopic, förlåt men helvete vilka läckra tapeter

Ursprungligen av hawknew:

... och betala räkningarna. (som blir många denna månad after i´ve gone Ernst Kirschteiger on my bedroom)

Kanske får du vänta till nästa månad då att köpa en kamera med autofokus...

måste bara fråga, vart hittar man dom där tapeterna?

  • Oregistrerad
  • 2006-01-22 13:51

Tack för alla tips angående värmen i lådan och alla komplimanger i riktning åt tapeterna. För er som vill veta var man skaffar dem så kan jag berätta att Engelska Tapetmagasinet i Göteborg har dessa tapeter för beställning. Märket är Cole & Son.
Jag satte datorn på 4 st kaffesilar 5 cm höga i metall inköpta i Vietnam som aldrig kommit till användning då kaffet inte går att få tag på.
Jag sågade upp ett hål i baksidan i masoniten på 10x4 cm. Tillräckligt för att få in luft och alla kablarna.

Till Sjovall (och för andra också som vill se hur det blev) har jag lagt upp bilder som inte är tagna med min sunkiga 3G-telefon som användes vid den förra bilden.

Tack igen för alla kommentarer!

Ser ut att bli fräsigt snyggt! Läcker stil!

1
Bevaka tråden