Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Val av musikmobil

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-01-09 16:00

Jag behöver köpa en ny mobil, men kan inte bestämma mig för vilken.
Egentligen kommer jag bara använda den till att ringa, sms:a samt lyssna på musk (tror jag).

De mobiler jag väljer mellan är: W550i, W800i och K750i.

Första frågan: Är det någon skillnad i ljudkvalité på dessa (jag kommer använda egna hörlurar)?
Vad är det egentligen för skillnad på W800i och K750i? Jag har hört att det bara är mjukvaran som skiljer? Vilken av dessa skulle passa bäst till mina behov?
W550i beskrivs ju som en "riktig musikmobil", men vad är det som gör den mer "musik:ig" än w800i och k750i?

Slutligen så vill jag ju naturligtvis kunna synka den med min powerbook på bästa sätt.

Jag har läst om dem på sonyericssons websida, men får ändå inte riktigt svar på mina funderingar.

Jag föredrar att ställa frågan här framför att fråga i butiken.. Fick inga vettiga svar där. För varje fråga jag hade så fick han springa in "bakom kulisserna" för att kolla.

Kanske har ni tips på någon helt annan mobil som skulle passa mig och mina behov?

W900i verkar vass, men den kostar lite mer än vad jag har tänkt lägga.
Jag såg också att en W810i kommer snart. Men vad den kommer kosta vet man ju inte. Inte jag iaf. Om den är bra vet jag inte heller.

Kvalitén på kameran intresserar mig inte.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-01-10 00:09

Jag har en 750, kompisen en 800. I stort sett ska det vara samma telefon men 800 levereras med större minneskort och andra lurar. Den kan även spela mp3 utan att själva telefonen är igång.
Lurarna till 800 har en delbar sladd så man kan använda andra lurar även om de som följer med är riktigt bra.
Personligen tycker jag att 750 är snyggare och har en bättre lucka än 800. Till och med kompisen håller med! Mittenknappen under displayen har olika funktion på de båda också. På 800 kommer man direkt till mp3-spelaren medan du hittar bl a bluetooth-inställningarna och ficklampan på 750. Personligen tycker jag att det senare är praktiskt, man kan ändå lägga in egna genvägar till spelaren.
Själv har jag köpt till både 800-lurar och större minne och då blir 750 faktiskt snäppet dyrare.

Egentligen så är det mest en smakfråga tycker jag. Är mycket nöjd med min lur och då gick jag dessutom från Nokia till Ericsson!
Och även om det inte spelar någon roll: kameran fungerar riktigt bra. 2 megapixlar funkar helt ok i vilket fotoalbum som helst. Inget revolutionerande men fördelen är ju att man i stort sett alltid har den med sig. Köper man dessutom till den lilla blixten så kan man till och med ta ok bilder en mörk krogkväll!

Hoppas svaret duger.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-01-10 10:38

Tack för ett bra svar!

Efter att ha läst det här så lutar det nog mer åt 750. Mobilen har jag alltid på så att 800 kan spela även fast den är avstängd fyller inte så stor funktion för mig.

Du skriver "bättre lucka". Menar du luckan för kameralinsen eller vad?

Jag har ett par ganska stora, slutna hörlurar som jag har tänkt använda ibland. Jag hajar att en lite mp3-spelare inte orkar driva dom fullt ut, men skulle det låta någorlunda bra? Jag testade de hörlurarna på en ganska billig mp3-spelare och ljudet blev då väldigt lågt.
Iofs är det väl bara att ta med lurarna till tele-butiken och provlyssna, men då kanske det bara blir radion jag kan lyssna på.. vet inte om det går att dra radioljudet och mp3ljudet över en kant?

Ingen som har erfarenhet av W550i och vill berätta lite?

Ingen som vet något om W810i och vill berätta?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-01-15 22:43

K750 har allt jag behöver, men utseendet faller mig inte i smaken...
Finns det ingen snygg telefon som har mp3-spelare, radio och mer minne än 92 mb?

Med snygg menar jag t.ex. mindre fyrkanting.

Hej,

Jag har en W800i och min flickvän en K750i. Den STORA skillnaden dessa två telefoner emellan är - enligt mig - faktiskt mjukvaran. Det är precis som piraya2 säger, att man lika gärna kan köpa till de extraprylar man vill ha till sin K750i, men det du inte kan köpa till (lagligt och någorlunda enkelt iaf) är mjukvaran, och då i synnerhet mediespelaren. W800i har en mediespelare som påminner om iPod (nåja, någorlunda) medan K750i har en mycket enklare mediespelare, typ "en lång lista med alla låtar man har".

Vill du titta närmare på vad du bör välja, rekommenderar jag ett besök på Esato (www.esato.com/board). Där förs det både många och långa diskussioner om vilken telefon man bör välja.

Lycka till med mobilen! / Mattias

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-01-16 11:45

Min dotter har en W800i och tycker att batteritiden är för dålig för att den ska användas som musikspelare. Någon som håller med eller säger emot?

Njae, om man bara kör i mobilläget så går det ju lätt att spela ganska många timmar. 6-7 kanske? I och med att man laddar mobilen ganska ofta så ser jag inte det hela som något problem, men visst, en renodlad mp3-spelare vore väl kanske bättre, men om man vill kombinera prylar så vet jag faktiskt inte om någon annan mp3-mobil är bättre.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-01-17 10:37

Jag har även kollat lite på S700i. Den verkar inte ha uppmärksammats så mycket, men den faller mig mer i smaken när det gäller utseéndet. Den har inte mycket minne, men vad jag har förstått så går det att utöka. Hur mycket vet jag dock inte.

Finns det någon här som har erfarenhert av den telefonen?

Ingen som vet något om några nysläpp som är på gång?

Börja med att välja bort w559 för att den har endast 256mb och du kan ej utöka det. S700i är en gammal utgående lur som jag tror att du endast kan stoppa in 128mb kort i, inte helt säker på det.

Mitt val vore w800 eftersom den kostar bara några hundringar till och du får ju då 512mb med på köpet, med k750 får du endast 64mb kort.

w810 kommer ut i slutet av feb eller början av mars, några få ändringar jämfört med w800. Personligen tycker jag att w810 är en mycket snyggare mobil.

Ursprungligen av wrongturn:

Börja med att välja bort w559 för att den har endast 256mb och du kan ej utöka det. S700i är en gammal utgående lur som jag tror att du endast kan stoppa in 128mb kort i, inte helt säker på det.

S700 klarar max 128MB minneskort (Memory Stick Duo), korten görs inte större.
ägt en, ångrar nästan att jag sålde den

Jag ska ärligt säga att jag, om jag skulle vara ute efter en musiktelefon, satsat på någon smartphone eftersom det dels ger valfrihet vad det gäller mediaspelare, samtidigt som det är enkelt att addera stöd för fler filformat den dag behovet uppstår.

För tillfället är det Nokia N70 som är rekommendabel om man är ute efter en kapabel musiktelefon. Annars är det idé att invänta N80 eller Sony Ericssons omryktade "P890i" eller vad den nu kan heta som förefaller bli en riktigt trevlig modell.

W810i är en synnerligen liten uppgradering av W800i, man kan lika gärna köpa en W800i istället i.s.f.

Ska du absolut ha en SE är det W800i som är mest prisvärd för musikbruk och därmed mest rekommendabel.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-01-17 21:53

Tack för alla svar.

w800 har legat bra till, men jag undrar om det inte blir en w810 ändå.. om jag har ro att vänta på den. Jag vet att det inte är så stor skillnad på den och w800, men den är betydligt snyggare. Jag vet att jag är lite löjlig med utseéndet, men sån är jag.. Sen så är det väl ändå en del små grejer som har förbättrats.

Vet någon om den har 3,5 mm port för hörlurar?

  • Medlem
  • Enköping
  • 2006-01-20 19:12

Hej,

Jag har SonyEricsson W900i, dvs "3G-versionen" av W800i. Trodde faktiskt att jag skulle bli mer nöjd än vad jag faktiskt är. Min tanke var naturligtvis att slippa släpa på dels en mobil och dels min iPod, och att ha båda funktionerna i samma skal. Visst är mp3-spelaren i telefonen bra och påminner om iPods menysystem. Däremot går det segt att välja låtar, det knastrar till i hörlurarna innan låten tuggar igång efter ett par sekunder. (Nu har jag all musik på ett Memory Stick Pro Duo, det är möjligt att det går snabbare om låtarnar ligger i telefonminnet) Dessutom skulle jag vilja att det gick att koppla in 3,5 mm hörlurar direkt till telefonen och slippa den långa och besvärliga handsfree-sladden (det går att koppla in valfria 3,5 mm hörlurar från handsfree-sladden, går även i W800i).

Dessutom är menysystemet ibland aningen segt, och batteritiden faktiskt usel! Nu kan det bero på att telefonen är ganska ny och att jag kör med 3G, men det är ändå ett stort problem. Batteriet "försvinner" förvånansvärt fort när man börjar använda vissa funktioner, som musikspelaren. Det verkar finnas småfel i programvaran som är irriterande, t.ex. att inställningen att Walkman-spelaren ska starta när man trycker "pil upp" försvinner efter omstart, likaså mina samtalslistor!

Nå, allt är naturligtvis inte negativt med telefonen: skärmen är suverän och givetvis är det smart att kunna ha en kombinerad mp3-spelare och 3G-lur. Men det känns ändå som en kompromiss vilket inte är så konstigt egentligen. Funderar faktiskt på att sälja min W900i och inhandla handdatortelefonen P990i istället, plus en iPod Nano...

Om man inte är i behov av 3G rekommenderar jag istället W800i som är mycket smidigare (framför allt tunnare) och mycket billigare. W900i känns lite som ett dumt köp från min sida, men man gör ju sina misstag. MEN, kameran är bra faktiskt, 2 Mpixels och autofokus. Blir helt okej bilder även i mörka rum. Och så kan man ju diskutera hur smidig en telefon som är både telefon, mp3-spelare, kamera, 3G-funktionell med mera ska kunna bli. Sett i det perspektivet så är det givetvis en bra telefon. Men lite besviken är jag nog trots allt, och vill därför rekommendera W800i istället som jag bara hört positiva ord om. Om du inte behöver 3G förstås.

Lycka till!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-01-23 13:26

Tack för infon.

Jag har velat en del angående om jag klarar mig med en mp3-telefon som enda mp3spelaren.. Ljudkvalitén är ganska viktig för mig, så det du beskriver med knaster och grejer låter inte roligt alls. Det bästa vore ju om man fick provlyssna innan, men det är väl svårt med just mp3...

Undrar om de problem du beskriver är tillrättat i W810i.. Är lite sugen på den.

Har själv haft K750i, W800, iPod Nano mm mm.
Köpte mig Nanon och sedan W800:an ... när jag till min förvåning tyckte musiken var betydligt bättre i telefonen jämfört med Nanon så såg jag ingen användning för min Nano utan sålde den genast.
Att batteritiden är usel är skitsnack.. jag jobbar natt och telefonen håller hela dagen utan musik samt hela natten 8 timmar med musik.. sen är den trött! MEN VILKEN ANNAN MOBIL KLARA DETTA ?
iPod Nanon sög ju ut efter bara 7 timmar...

Inväntar nu W810 då jag ogillade det vita 80-tal skalet på W800 men annars så finns ingen bättre mobil på marknaden just nu som kan jämföra sig.
Köp till 1-2 GB minne bara så har du en iPod dödare med telefoni

  • Medlem
  • Enköping
  • 2006-02-01 10:49
Ursprungligen av motif:

Har själv haft K750i, W800, iPod Nano mm mm.
Köpte mig Nanon och sedan W800:an ... när jag till min förvåning tyckte musiken var betydligt bättre i telefonen jämfört med Nanon så såg jag ingen användning för min Nano utan sålde den genast.
Att batteritiden är usel är skitsnack..

Det är ju mycket möjligt att det är 3G-funktionaliteten som drar batteri från min mobil som är en W900i. Har nu provat att stänga av 3G-nätet och kör endast GSM och då förbättras batterikapaciteten betydligt. När det gäller musiken är det så klart en smaksak, men jag upplever att iPods ljud är bättre än W900:s, men självklart får man kompromissa lite eftersom man får så mycket mer än bara en mp3-spelare i telefonen.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-02-01 15:08

Ljudkvalitén har man hört både ris och ros om. Att provlyssna mp3 i butiken blir lite svårt.

Kan man dra ljudkvalitén på w800/k750 och z800i över en kant?
Eftersom min syster har en z800i så kan jag provlyssna den och se om jag tycker ljudet räcker för mina smått kräsna öron. Inte samma hörlurar iofs. Men man får kanske en hyfsad uppfattning om vad en SE-mobil går för? Eller skiljer det sig mycket från se-mobil till se-mobil?

1
Bevaka tråden