Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer mina befintliga program att fungera på en IntelMac?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-01-15 18:19

Jag har inte så bra koll på det här med de nya processorerna och vad det innebär i praktiken, så jag ställer en fråga för att få mina frågetecken uträtade:

Kommer de program jag i dag kör på min IBook G4 funka om jag skaffar nya iMac med Intelprocessor?

Marcus.

Ja. Med hjälp av en teknik som heter Rosetta som emulerar en G4 och gör det riktigt bra. Till och med Altivec klarar det. Om vi dessutom ser till att utvecklingen antagligen leder till kraftfullare datorer kommer det i alla fall inte gå sämre än idag.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-15 19:43

Så bra!

Om jag istället sparar några kronor och köper en "gammal" Mac, alltså med gammal processor, kan jag då vara lugn att det kommer finnas program och hårdvara som funkar i några år framöver (typ tre år)?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-01-15 20:01

Jag tror att åtminstone Apple tvingas uppdatera sina egna apps - framför allt pro-programmen - i minst tre-fyra år. Många professionella sitter med t.ex. PPC G5;or och Final Cut Pro (en del köpte en Quad igår) - om Apple lägger ner uppdateringen av FCP för PPC redan efter t.ex. 2 år så är det MYCKET dålig PR hos tungviktarna...och eftersom det tydligen är lätt att porta programmen (båda vägarna antar jag) så är det nog ingen större ansträngning heller för Apple.

Möjligtvis tänker bjässar som Adobe också på detta vis, men mycket annat på programfronten är det adios med redan om ett år gissar jag.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-15 21:18
Ursprungligen av mjg:

Jag tror att åtminstone Apple tvingas uppdatera sina egna apps - framför allt pro-programmen - i minst tre-fyra år. Många professionella sitter med t.ex. PPC G5;or och Final Cut Pro (en del köpte en Quad igår) - om Apple lägger ner uppdateringen av FCP för PPC redan efter t.ex. 2 år så är det MYCKET dålig PR hos tungviktarna...och eftersom det tydligen är lätt att porta programmen (båda vägarna antar jag) så är det nog ingen större ansträngning heller för Apple.

Möjligtvis tänker bjässar som Adobe också på detta vis, men mycket annat på programfronten är det adios med redan om ett år gissar jag.

Apples egna .apps är redan uppdaterade, hur det är med de s k pro-appsen vet jag inte. Alla andra program som uppdateras kommer att gå att köra på bägge plattformarna i flera år framöver. D v s att Adobe CS 3 kommer att funka på PPC och Intel lika bra.
Men de som jobbar professionellt med exempelvis Photoshop ska inte hasta iväg och köpa Intel-Macar i tron att det ska går fortare. Det kommer att dröja ett bra tag innan Adobe uppdaterar.
Vill man att det ska undan och har råd så rekommenderar jag en G 5 Quad, den kommer att vara modern ett bra tag till.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-01-15 23:44
Ursprungligen av Konrad:

Vill man att det ska undan och har råd så rekommenderar jag en G 5 Quad, den kommer att vara modern ett bra tag till.

Detta är ju vad jag vill höra ...och faktiskt uppriktigt tror på - jag köper nämligen en Quad till jobbet nu i veckan (kan inte vänta på nya modeller - produktion väntar). Jag tror inte IntelPro-maskinerna som ev. kommer i sommar/höst kommer att vara chockerande kraftfullare än Quad'en.

Majoriteten utav användarna kommer inte sitta med iontel föörän om några år, tror Apple kommer stödja PPC i minst 5 år.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-16 00:03

En Quad är rejält snabb. Kör ett funktionsmakro med en massa funktioner (skalning, CMYK, oskarp mask, färgbalans m m) på en 150 MB-bild, man hinner inte se något, bara att bilden har ändrat sig under tiden som man råkade blinka.
Det går undan som fan, serru.

1
Bevaka tråden