Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OCR med iSight...

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-01-15 20:17

Hej hej,

Nu har vi knåpat ihop ett litet program som kan tolka
OCR siffror för PlusGiro/Bankgiro avier.

Prova gärna.

http://www.memention.com/mye/

Mvh
Edward

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-01-15 20:29

Klockrent, men hur registrerar man sig?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-01-15 20:37
Ursprungligen av onnyt:

Klockrent, men hur registrerar man sig?

Det är inte helt löst än, och vi funderar lite på dess pris.

Vi låter den bli testad nu så kommer vi med registreringen strax.

Stay tuned,
Edward

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-16 00:06
Ursprungligen av ePatel:

Hej hej,

Nu har vi knåpat ihop ett litet program som kan tolka
OCR siffror för PlusGiro/Bankgiro avier.

Prova gärna.

http://www.memention.com/mye/

Mvh
Edward

Klockrent, detta är en guldgruva! Fantastisk idé!

  • Medlem
  • 2006-01-16 09:43

Hur bra som helst! Ett givet köp!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-01-16 15:06

Krasch med videokamera

Mycket praktiskt. Tyvärr fungerar den inte med min FireWire-anslutna videokamera (inte iSight). Mye kraschar då omedelbart vid uppstart.

Exception:  EXC_BAD_ACCESS (0x0001)
Codes:      KERN_INVALID_ADDRESS (0x0001) at 0x04eab22c

Thread 0 Crashed:
0   com.memention.Mye              	0x000086b8 TrackDecompression(void*, long, unsigned long, __CVBuffer*, long long, long long, unsigned long, void*, void*) + 808 (crt.c:355)
1   com.apple.QuickTime            	0x8fad6f40 icmCallDecompressionTrackingCallback + 3028
...och så vidare...
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-16 16:52

Ett tips är att ni hyr en ikondesigner att fixa till ikonen, jag lovar, för macanvändare säljer en snygg ikon kopior! (detta gäller även en fräsch websida)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-05-24 18:01
Ursprungligen av kalleh:

Ett tips är att ni hyr en ikondesigner att fixa till ikonen, jag lovar, för macanvändare säljer en snygg ikon kopior! (detta gäller även en fräsch websida)

Liten uppdatering till v1.3 finns nu...även en ny ikon

http://www.memention.com/mye

  • Oregistrerad
  • 2006-01-17 00:09

Kanon. Men ser gärna att det fungerar med andra kameror än iSight. Har en själv en Logitech QP 4000.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-17 01:17

smart!
har inte 10.4, så jag kan inte köra det.
sen gäller det bara att det funkar i praktiken, så det inte tar längre tid ätt kolla och rätta till jämfört med att skriva in det manuellt.

Men jag gillar absolut själva grejen!
(men håller med kalleh om att iallafall hemsidan gott kunde ha lite högre klass - men personligen föredrar jag funktionalitet framför design så har ni inte resurser ska ni såklart satsa på att bättra på era produkter än att försöka sälja dom genom ett vackert skal utan vettegt innehåll!)

Jag använde MYE och försökte scanna in siffrorna på en pg-blankettmed min nya iMac G5 med inbyggd iSight (20 tummaren). Det fungerade inte. Synd, för jag gillar idén.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-01-17 11:42
Ursprungligen av Mraider:

Jag använde MYE och försökte scanna in siffrorna på en pg-blankettmed min nya iMac G5 med inbyggd iSight (20 tummaren). Det fungerade inte. Synd, för jag gillar idén.

Ledsen, vi saknar maskiner att testa på. Möjligen när vi får tillgång till någon kan vi undersöka möjligheten.

/Edward

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-01-17 20:42

Uppdaterat Mye

Har just uppdaterat Mye till 1.2

Fick tag i en annan kamera och fixade en hantering för RGB kameror, bla Logitech QP 4000

Prova gärna!

Mvh
Edward

  • Oregistrerad
  • 2006-01-17 21:04
Ursprungligen av ePatel:

Har just uppdaterat Mye till 1.2

Fick tag i en annan kamera och fixade en hantering för RGB kameror, bla Logitech QP 4000

Prova gärna!

Mvh
Edward

Wow. Jag ska prova.

Enligt Wil Shipley som utvecklar Delicious Library så fungerar fokuseringen annorlunda på de nya inbyggda iSight:erna. Med de gamla vanliga kan utvecklarna manuellt ställa in fokusen, så att de kan fokusera på nära håll för att läsa av koder man håller upp t.ex. Men de nya har fast fokus på ett visst avstånd, som inte går att ändras. Därför kan man inte få saker på nära håll skarpt.

Shipley håller som bäst på att ändra Delicious Library så att det klarar att scanna suddiga streckkoder, och han har hållt på i en månad nu ungefär. Inte helt lätt alltså. Att läsa av suddiga OCR-nummer lär vara ännu svårare.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-17 21:15

Fick det inte att fungera. Men är inte säker på att jag gör rätt. Ska man bara hålla där, eller ska man göra något?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-01-17 21:18
Ursprungligen av palb:

Fick det inte att fungera. Men är inte säker på att jag gör rätt. Ska man bara hålla där, eller ska man göra något?

Gör som på filmen och försök placera första siffran nära rutans vänstra kant. Glöm inte att klicka i något fält/dokument som siffrorna ska hamna i innan du skannar.

/Edward

Fungerar klockrent med min Pro 4000

  • Oregistrerad
  • 2006-01-18 17:50

Ska jag ha dokumentet aktivt, med markören på stället jag vill ha texten, i ex Textredigeraren? Och sedan? Bara hålla upp det mot kameran och vänta, eller?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-01-18 19:46

Ja, det är tanken.

Men, Mye börjar inte analysera om den inte hittar "något" och kan vara lite känslig för dåligt ljus och fokus, och den gör denna initiala analys vid rutans vänstra kant och man ska alltså försöka ha första siffran just där. Man kan se ett vertikalt streck i rutan när Mye börjar sina analyser.

Den har även stöd för Intel plattformen. Kul program

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-05-26 15:51
Ursprungligen av BosnianX:

Den har även stöd för Intel plattformen. Kul program

Den är kompilerad för Intel, men vi har inte kunnat testa själva.

Möjligen kan vi titta på detta om någon vecka. Ska beställa lite nya maskiner nästa vecka

Jag har testat och det funkar kalas på en Intel Imac 20'

  • Medlem
  • 2006-05-30 00:30

Måste man registrera för att se om det funkar?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-05-30 19:48
Ursprungligen av xizor:

Måste man registrera för att se om det funkar?

Nej. Man kan prova Mye utan registrering. Mye ska acceptera en (1) inläsning och sedan avslutas med en dialog om man inte registrerat.

Efter registrering kommer dialogen inte upp och Mye avslutas ej så man kan fortsätta mata in siffror snabbt och enkelt.

Men tänk på att klicka i rutan där siffrorna ska matas in innan, och att bra ljus hjälper till. Man ska också placera första siffran nära "rutans" vänstra kant och när Mye hittar något som liknar siffror ser man ett vertikalt streck som rör sig i "rutan", när allt går bra och sista kontrollsiffran stämmer matar Mye in siffrorna.

Ursprungligen av BosnianX:

Jag har testat och det funkar kalas på en Intel Imac 20'

Funkar fint på min intel 17-tummare också.

En kommentar dock: Jag hade stora problem att placera siffrorna rätt framför kameran, gör gärna som i videokonferens-system och liknande program att ni spegelvänder bilden så ska ni se att det går lättare och snabbare.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

En kommentar dock: Jag hade stora problem att placera siffrorna rätt framför kameran, gör gärna som i videokonferens-system och liknande program att ni spegelvänder bilden så ska ni se att det går lättare och snabbare.

Föreslår att ni tar er en titt på iChat, Skype och framförallt Delicious Library för att se hur de utnyttjar kamerabilden på ett lite mer normalt sätt. Det blir mycket lättare att träffa rätt med siffrorna om ni spegelvänder bilden.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-08-25 12:06
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Föreslår att ni tar er en titt på iChat, Skype och framförallt Delicious Library för att se hur de utnyttjar kamerabilden på ett lite mer normalt sätt. Det blir mycket lättare att träffa rätt med siffrorna om ni spegelvänder bilden.

Tackar för alla förslagen..vi är precis på väg att lägga upp en ny version. Den nya kommer ha bredare fält, spegling och en kontrast knapp så man lättare kan se vad "datorn" ser, kan kanske hjälpa om förhållanden är dåliga tex i dåligt ljus. Det mesta är redan klart men vi vill testa lite innan vi lägger upp den. Men det borde ske inom närmsta tiden / helgen troligen.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-06-04 19:27

Får inte det att fungera alls med macbooken och den inbyggda isighten.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-05 11:00
Ursprungligen av Bijan:

Får inte det att fungera alls med macbooken och den inbyggda isighten.

Det gör inte jag heller. Kamerabilden och så får jag, men den läser aldrig av siffrorna.

Bevaka tråden