Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flash MX info

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Detta är andrahands uppgifter från en kompis till mig som var på ett Flash MX seminarium i London igår.
Hela presentaionen gjorde på Mac OS X. Macromedia berättade att de lagt ner cirka 70% av tiden till att förbättra och utveckla Flash för Mac.
Hastigheten är nu lika bra på båda platformarna.
Saker som framförallt märktes:
- Gränsnittet (Klart förbättrat)
- Componets (färdiga kodsnuttar för vanliga saker)
- Hastigheten
- Fullständigt stöd för dynamiskt styrt innehåll i Flash filmerna. Du behöver alltså inte packa in dom i filmen innan utan de hämtas när de behövs. Från en databas eller som filer.

Macromedia jobbar även på att få Fireworks MX, Dreamweaver MX och Flash MX att jobba ihop perfekt.

Macromedia har inte legat på latsidan. Det har jobat i största hemlighet på sina produkter och nu verkar det som om de är på gång på allvar.

[ 14 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Mattias Hedman ]

På tiden.

Inte för att jag använder något av deras program, men många andra gör det. Finns de inte till MacOS X så byter inte folk, och det borde alla göra (som kan).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-03-14 13:45

Att man fått upp hastigheten, kan det bero på att man renskrivit för OS X? Eller är det fortfarande kolsyrade versioner vi pratar om? I vilket fall kul att Macromedia är på G

Citat:

Skapades ursprungligen av: Harry Våffla:
Att man fått upp hastigheten, kan det bero på att man renskrivit för OS X? Eller är det fortfarande kolsyrade versioner vi pratar om? I vilket fall kul att Macromedia är på G

Vad menar du med renskrivit? Att ett program är skrivet i Carbon gör det inte långsammare än ett program skrivet i Cocoa.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Vad menar du med renskrivit? Att ett program är skrivet i Carbon gör det inte långsammare än ett program skrivet i Cocoa.

Vi vill ha Cocoa, he jer mycke koolare
Behöver vi en anledning?

Citat:

Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Vad menar du med renskrivit? Att ett program är skrivet i Carbon gör det inte långsammare än ett program skrivet i Cocoa.

Cocoa är för Mac OS X och kan utnyttja hela styrkan i X det kan inte Carbon applikationer.

  • Oregistrerad
  • 2002-03-14 17:32

Det verkar som att många uttalar sig om Carbon vs Cocoa utan att i själva verket veta vad de pratar om. Vore kul att höra från någon som kan något i ämnet. Lite konkreta uppgifter kring de båda för att veta vad som gör den ena bättre/sämre än den andra om det skulle förhålla sig så. :rolleyes:

  • Medlem
  • 2002-03-14 18:17

funkar MX i 9an ?

Javisst! Men varför?

/John

  • Medlem
  • 2002-03-15 00:23

jo 95 % av alla kunder använder 8.5 > 9.2.2

Citat:

Skapades ursprungligen av: love:
jo 95 % av alla kunder använder 8.5 > 9.2.2

Få dem att byta då.

Flash MX finns nu för trial download samt Flash player 6 på macromedias site!

/John

Väldigt enkelt kan man säga så här. Carbon och Cocoa är två primära API´s för Mac OS X.
Carbon tillåter applikationer som inte är speciellt skrivna för Mac OS X, att ta del av många av X:ans features, medan Cocoa automatiskt ger ALLA funktioner i X:an.
Nån kanske har hört talas om Macintosh Toolbox? I alla fall, det är en API för 9:an.

Skyddat minne, multitasking och Multiprocessing kommer automatiskt med i båda API:erna, men i brådskan att få bakåtkompabilitet så smög det med lite felaktigheter som gör att Carbon inte uppför sig likadant som Cocoa.
Carbon har sina rötter i Macintosh Toolbox, medan Cocoa är något helt nytt, det är en objektorienterad Framework.

Skillnaderna är kanske inte så otroligt stora för end-usern. Men vissa grejjer irriterar. Till exempel Scrollmöss. Cocoa ger automatisk funktion mot alla populära scrollmöss (om inte alla). Carbon ger inte det. Programvarutillverkarna måste skriva kod för det själva ifall man ska skriva i Carbon.
Carbon ger inte tillgång till Fontpanelen, med det ger Cocoa.
Carbon delger inte access till system services, vilket Cocoa ger.

Save och Print dialogen som så käckt dyker ned i dokumentet i en Cocoa-applikation gör inte det i en Carbonapplikation. Dom dyker upp mitt på skärmen som i Mac OS 9.

Det finns en massa sådana här exempel. Det är inte stora skillnader men det ger följdaktigtligen att ett program skrivet i Cocoa ger att det ser ut som i andra Cocoaprogram, medan Carbonprogrammering möjliggör en spridning av funktionaliteten till flera olika ställen. Det blir inte fullt lika intuitivt att hitta t.ex. preferences (preferences i Cocoa ligger i Applikationsmenyn, medan i ett Carbonprogram så kan det vara lite var som helst. Om jag inte minns fel så ger det en utgråad preferences i applikationsmenyn om man inte lägger den där)

Det där blev mycket utspritt svammel, men ni förstår var jag vill komma och vad jag förespråkar

[ 15 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: - Daniel Eriksson - ]

Mycket bra förklaring skulle jag vilja säga..

  • Oregistrerad
  • 2002-03-15 19:28

Någon som fått ner Flash MX Trial? Det är hur tjockt som helst på macromedia.com

Den som fått ner denna får gärna maila mig den privat.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2002-04-22 15:48
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias Hedman:
Macromedia jobbar även på att få Fireworks MX, Dreamweaver MX och Flash MX att jobba ihop perfekt.

Macromedia har inte legat på latsidan. Det har jobat i största hemlighet på sina produkter och nu verkar det som om de är på gång på allvar.

Apropå Dreamweaver MX, var det någon annan än jag som hann läsa nyheten på Macpressens webb förra veckan om lanseringen av DW innan de plockade ner länken? Enligt artikelförfattaren skall Jon Harris (Macromedias europeiska försäljningschef) ha sagt att DW och Fireworks MX kommer släppas 29 maj.

Detta är ju lite intressant då alla från Macromedia i alla andra sammanhang benhårt nekar till att det skulle finnas ett lanseringsdatum satt.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2002-04-22 15:54
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Marcus Sundgren:
Apropå Dreamweaver MX, var det någon annan än jag som hann läsa nyheten på Macpressens webb förra veckan om lanseringen av DW innan de plockade ner länken?

Vid närmare kontroll verkar faktiskt artikeln finnas kvar, fast inte länkad. http://www.macpressen.se/0204/020419_macromedia.shtml

1
Bevaka tråden