Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerMac G4 2002 och stora diskar

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Tänkte bygga ut min G4 med lite fetare diskar. Har en Quicksilver 2002, BTO ultimate config med dubbla 1G och 2 80GB ATA-66 hårddiskar i nuläget.
De jag talat med säger att man bara kan bygga ut till 120-diskar men så läste jag detta på apple-history.com:

From: Jason Graff
Subject: Additional Info. About PM G4 Quicksilver 2002

Just a note to let you know that the PowerMac Quicksilver 2002, despite its ATA-66 spec, natively supports two hard drives larger than 137 GB (a change from the previous PowerMacs). From what I've read, a move to 48-bit ATA addressing (is that right?) enabled this feature. Anyway, just thought you'd like to know as it might help someone decide which used PowerMac to buy.

Någon som vet något om detta och isåfall hur stora diskar tror ni är möjligt att sätta in i G4:an?

Mvh
AndreasN

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-01-09 15:01

Om jag minns rätt så var just PM G4 QS (2002) den första varianten av PM G4 som klarade att adressera större diskar än 137 GB.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-09 15:05

Annars finns det ett litet program som fixar det för sådär 25 $, sitt själv på dual 450 G4 160 GB hårddisk och det funkar helt perfekt.

http://www.speedtools.com/ATA6.shtml

Tack för tipset. Ska vänta tills jag vet att det verkligen behövs först.
Frågan är nu bara om det finns någon begränsning uppåt för denna modell?
Tänkte trycka in så mycket som det bara går... om det går..
A

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2006-01-15 16:43

Går det inte bara att sätta i ett ATA kontrollkort i en PCI port så kan man väll köra vilka diskar man vill?

Det är möjligt att det är så Lappa, men det märkliga är att det verkar omöjligt att hitta info om det ÄR som Jason Graff och Macus antyder ovan, att just den versionen av PM G4 Quicksilver(2002) är byggd för att i sig klara större diskar än 137G. Ingen verkar riktigt veta. Alla man frågar ger olika svar.
Får väl försöka låna en disk nånstans och helt enkelt prova mig fram.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-02-09 18:22

Quicksilver 2002 klarar större diskar. Det kan jag garantera.

Ska bara för ordnings skull meddela att det gick alldeles utmärkt att sätta in fetare diskar. Har nu två stycken 250G i lådan och allt löpte smidigt. Nu klarar jag mig alldeles utmärkt ett år till eller så innan det är dags att slå till med en stationär IntelMac.
/A

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2006-05-09 00:25

hit och hämta hem. Så får ni svar på vad de olika modellerna har för specar.

  • Medlem
  • 2006-05-10 11:02

Jag har en quicksilver 2002, dual 1ghz med en 40 gb och en 160 gb (som formaterad visserligen bara ger 149 gb, men det är väl normalt).

1
Bevaka tråden