Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spara bilderna var du vill med iPhoto 6!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Läste nånstans att i iPhoto 6 kan man spara bilderna vart man vill men ändå ha dem iPhoto. Frågade en bekant "over there" som köpt iLife 06 om det stämde vilket det gör!!

Nu kan man precis som med låtar i iTunes välja om man vill att iPhoto ska kopiera bilderna till biblioteket eller inte. Se bifogad skärmdump.

I biblioteket finns sen en genväg istället till filen.

Redigerar man en bild ligger originalet kvar där man la det från början och sen läggs den redigerade i biblioteket.

Jag kommer dock fortsätta låta iPhoto sköta sorteringen när mitt kommer om några veckor men för många är detta en klar förbättring!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-15 00:34

Det låter toppen.

Jag övergav iPhoto av den anledningen att det var svårt att få den att samarbeta med andra program då den bångstyrigt skulle lägga beslag på filerna och styva om efter eget tycke.
Då iPhotos slideshow-funktion har varit olidlig långsam och bara bekräftat macens sega ryckte bland win-användare, har jag velat använda andra program för den funktionen (ViewIt är föredömlig enkel och kvick för det ändamålet). Att leta efter de bilder man vill visa bland alla tusentals mappar och undermappar med tummisar och andra "originalversioner" i iPhotos bibliotek var ingen gångbar arbetssätt. iPhoto gick ut.

Jag saknar dock iPhotos behagliga översikt över hela bildbiblioteket och de snabba okomplicerade bildbehandlingsverktygen. Stämmer den här nyheten, skall jag verkligen ta mig en ny titt på iLife och iPhoto6 i synnerhet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-15 00:48

Men, det bästa är väl ändå:

''Finally, finally, finally - the iPhoto Library folder (in ~/Pictures/) organizes your images the way an application like this should. Basically, under a new "Originals" folder are folders dated by year, and in those are folders named by album, with images arranged accordingly. Thanks Apple!''
-TUAW

Wohoo, kan inte bärga mig, måste ha detta program nu

Jag hade helt missat den här tråden, faktiskt (gjorde en nyhet av detta idag, men utifrån ett tips på macosxhints - där får man för att man inte läser forumet ordentligt).

Ingen helskärmsfunktion eller bläddring utan tumnaglar? Varför?

Jo, helskärmsfunktion finns. Bläddring utan tumnaglar går också att göra i helskärmsläget..

Finns det något sätt att bestämma var importmappen ska ligga? En extern hårddisk eller nätverksenhet?

iphoto 6.0.6 visar 2 exemplar av nytt duplicerat foto

Har inte lyckats finna någon support om detta problem—försöker här:

När jag arbetar med en slideshow i iphoto 6.0.6 och väljer duplicate, får jag en nytt exemplar av fotot, som lägger sig sist av alla slides, men den visas som 2 foton med identiska namn, skapandetider osv.

det konstiga är att man kan markera dem separat, dvs markera först det ena, sedan det andra—som om det vore 2 distinkta foton, men när man raderar det ena försvinner båda, vilket tyder på att det bara är 1 foto som visas som 2.

Vad kan detta bero på? Jag har aldrig haft några liknande problem med iphoto innan...

Tacksam för uppslag.

1
Bevaka tråden