Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MWNY2001: Quicksilver - nya Power Macintosh G4

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nya 733:an har ingen L3 cache. Det är inte samma processor som i "gamla" 733:an.
Det är bara 867:an och 800 DP som har 2 MB L3.

Men sitter inte L3 cachen på moderkortet och inte i processorn?

Jag vet faktiskt inte var det sitter! Den tidigare modellen hade 1 MB L3.
Om ni tittar längst ner på denna sida så ser ni att den nya 733:an saknar L3 cache:
http://www.apple.com/powermac/specs.html

Borde det inte sitta på moderkortet då...
För nog borde man väl undvika att ha helt olika processorer, utan bara ha dem som kvalat in på olika hastigheter kvalitetsmässigt. Så har man ju gjort tidigare. Får ta och kolla upp detta riktigt.

Så här står det i MacAddict:
"Level 3: The afore-mentioned monstercache sits directly on the chip and runs at 1/4 the clock speed; on the dual-800MHz model, the L3 caches communicate directly and boost overall thruput even more."

Micke W,

Jag ar medveten om det, om ditt svar var menat till mig...Las vad jag skriver.

  • Medlem
  • 2001-07-24 17:05

men varför skrotar inte apple modemen på nya PM G4 ??

Tror det kan vara en 7450 utan cache som finns i nya 733MHz...samma processor over hela G4-serien ar vettigt.

[ 24 Juli 2001: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Man kan valja bort modemet om man bestaller via Apple Store. Modemet ar ju sa pass billigt anda ($29), sa de kan lika garna inkluderade ett tycker jag. Tar ju ingen PCI plats direkt...som pa en del PCs

Vad tycker vi om att det inte finns nån eject-knapp på de nya G4:orna då? Är det bra eller dåligt?

Så länga som mjukvarustyrningen fungerar och inte skojar till det är det ju inget problem...
Nåväl, eftersom de har tagit bort det så anser de troligen att den nya lösningen är tillräcklig

Jag var på MacSupport och kollade lite på 867 MHz modellen. Den hade MacOS X installerat och ejectknappen på tangentbordet funkade perfekt. Ingen fördröjning alls. Vad jag undrar är vad som händer om man kopplar in ett annat tangentbord, vilken knapp blir eject då? Jag har inget Pro-keyboard själv men är det inte 15 F-tangenter + 4 specialare? Vanliga tangentbord (läs det jag sitter vid nu) har väl bara 12 F och 3 specialtangenter?

Borde de inte ha gått över till slot-in enheter vid det här laget? Kanske kommer vid nästa omdesign, vem vet?

[ 25 Juli 2001: Meddelandet ändrat av: Gabriel Falkenberg ]

Jag säger som en av mina kunder...suck, inte 1 GHz ännu... I praktiken har det ingen sexuell betydelse, men det ser j-ligt mycket bättre ut på papperet.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Atrus:
Riktigt synd att vi inte kan använda oss av dom där 12 Gigafloppsen på ännu mer effektivt sätt.

Att det där sa**ns DivX foprmatet fortfarande inte flyter på bra är som bekant drivisarna och inte datorn. Men det bryr sig få om, eftersom konsumenten vill att det ska fungera, på nått sätt, inte få höra att det är drivrutinproblem.

Jag hoppas och ber att det blir bättring på alla fronter. Men man kan inte kräva för mycket...tydligen.

Men så länge det inte finns applikationer och drivrutiner som gör att t.ex. divx och spel flyter minst lika bra som på en PC hjälps det inte hur snygg den är och många gflops den än gör, man får inte folk att byta plattform. Spelprestandan är fortfarande löjligt dålig på en Mac även med GF2 MX och GF3 jämfört med betydligt billigare datorer på "den andra sidan". Sedan väljer naturligtvis Apple att jämföra sina egna alster med en PC i ett av få användningsområden där Macen råkar vara snabbare. Tycker ni jag drar Macen i skiten? Nej, men en gnutta självkritik är alltid bra. Man får en annan syn på saker och ting den dag man byggt sin första PC. Både ros och ris förstås.

Citat:

Skapades ursprungligen av: PowerMac:
Men så länge det inte finns applikationer och drivrutiner som gör att t.ex. divx och spel flyter minst lika bra som på en PC hjälps det inte hur snygg den är och många gflops den än gör, man får inte folk att byta plattform. Spelprestandan är fortfarande löjligt dålig på en Mac även med GF2 MX och GF3 jämfört med betydligt billigare datorer på "den andra sidan". Sedan väljer naturligtvis Apple att jämföra sina egna alster med en PC i ett av få användningsområden där Macen råkar vara snabbare. Tycker ni jag drar Macen i skiten? Nej, men en gnutta självkritik är alltid bra. Man får en annan syn på saker och ting den dag man byggt sin första PC. Både ros och ris förstås.

Förstår vad du menar, men håller
INTE med om att Macen har områden som dom är bättre på. Jag tycker att Macen är bättre på många områden. Spel och annan förslappningskonst är dock två av områdena som vi ligger under på, och därav bara 5%ig marknadsdel

Jag förstår dig däremot fullständigt!
Visst har mac fördelar gentemot pc, men man skall inte titta blint på det. Det är faktiskt så att en pc ger väldigt mycket dator för pengarna idag... Speciellt om man vill ha spelprestanda oxå.

  • Oregistrerad
  • 2001-07-27 14:46
Citat:

Jag förstår dig däremot fullständigt!
Visst har mac fördelar gentemot pc, men man skall inte titta blint på det. Det är faktiskt så att en pc ger väldigt mycket dator för pengarna idag... Speciellt om man vill ha spelprestanda oxå.

För 4000kr ger PS2 både överlägsna spel och DVD. Senare i höst landar GameCube på 2000kr. Man kan idag köpa en DC för en tusenlapp.

Tror fortfarande att stationära burkar blir allt mindre intressanta, speciellt när de bärbara är såpass über-bra som nya iBook. Och eftersom konsollerna snart hanterar bredband och multiplayer allihopa, så...

Nej, Apple bör nog satsa ÄNNU hårdare på grymma bärbara maskiner. Spel är trots allt en relativt liten marknad. Både för PC och Mac.

Om jag vill ha en REN spelburk ja, men för ett lägre pris än en mac (stationär) så får jag en pc som både går bra att spela på (bättre än en mac iaf) och en dator. Men skulle jag köpa något till mig själv just nu blev det en vit fin ibook.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-07-27 20:01

...men nog är det väl en himla skillnad på att ANVÄNDA en Mac gentemot PC?! Känslan (och skillnaden däri) gör valet lätt för gemene man, oavsett vilken sida man väljer. Jag är ingen teknikguru men väl ett "professionellt användarfreak" och spelar en hel del på fritiden. Har inga större anmärkningar att komma med på Mac-sidan, mer än möjligtvis ett klenare utbud av spel. Och är det någon annan större skillnad så befogar det ändå inte att byta plattform. Att Tv-spelkonsolerna går en häftig framtid tillmötes är väl uppenbart, men jag lägger ändå en röst på de bärbara miraklen - dundermaskiner både för nöje och nytta!!! ( ...eh,börjar vi inte komma lite "off topic" ?!)

[ 27 Juli 2001: Meddelandet ändrat av: Clavius ]

Svar ja, men diskussionen är intressant. Flyttar den till det allmänna forumet.

Själv håller jag med om att PCs är mycket prisvärda, trots Windows. Windows 2000 är inget dåligt OS men jag föredrar Mac OS X och 9an framför det då jag jobbar.

Dell säljer nu en P4 (1.4GHz tror jag) för $999. Helt klart bra om man måste ha en PC.

Bevaka tråden